- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Ale panu Jelenovi se nezavděčíte. On je ryzí strojař a jak někde není dost ozubených kol, pístů, pák, roztěžníkových regulátorů, ložisek, šnekových převodů, kladkostrojů, hřídelí, planetových soukolí a podobného kovu, tak to není ono.
A to vše se musí promazávat! Výměna oleje v motoru? Ekologie pláče! A ono se to o sebe tře - a zahřívá! A opotřebuje, tu upadne zub, tam se zadře ložisko ...
Nejsem strojař, ale technik.
Snažím se hledat řešení, která nějak rozumně balancují výhody a nevýhody pro daný účel. Své výhody i nevýhody má každé zmíněné řešení.
Všechno má svá pro i proti.
Hydromotory s čerpadly mají také ztráty, dané vnitřním třením kapalin i odpory v potrubích. Proto je třeba kapalinu chladit. Jsou to mechanismy navíc, které znamenají zvýšení hmotnosti i objemu pohonného ústrojí. Při přenosu větších výkonů musí mít hadice velký průžez a/nebo odolnost vysokému tlaku. Hydraulická kapalina (obvykle olej) také při poruše znamená ekologický problém.
Elektrický přenos začal být u silničních vozidel zajímavý až v poslední době, kdy se podařilo vývojem elektroniky a silných permanentních magnetů zmenšit velikost generátorů i motorů. Daní za to je závislost na Číně, která ovládá těžbu a distribuci potřebných prvků vzácných zemin i té elektroniky.
Jinak: jak hydraulický tak elektrický (a často i pneumatický a parní) přenos výkonu se využívá už přes sto let v průmyslu a na železnici. Pro mnoho lidí od nepaměti.
Děkuji za návštěvu. Nepíšu encyklopedii, jen takový sumář postřehů a zážitků opírající se o jistý technický grunt.
Prostě jsem si pořídil hybrid a tomu přizpůsobuji svůj pohled na věci, které jsem měl dosud nějak zažité a které se se vstupem EV do mého života náhle mění.
Čímž nijak neshazuji Vaše příspěvky. Naopak, myslím, že Vaše technická preciznost vytváří dobrý kontrapunkt k mému povídání.
Hezký den! LV
My technici si na tom pošmákneme, ale lid humanistický vzdělaný (?) tu krásu nepochopí. Zajímavé? Úžasné, fantastické, nádherné, omračující ... etc!
Karma za blog i písničku.... Jsem zvědavej, už proto, že náš poslední benzín je čerstvě doplacenej. Tak doufám, že dva tři roky dobrého provozu ještě dá, ale pomalu nicméně jistě se dívám co dál....
Díky návštěvu. Budu moc rád, když vydržíte :-) Myslím, že nějakou dobu ještě budu mít o čem psát, je to o hodně jiný svět, tyhle elektrovehikly.