Příjemně nebo profesionálně?

„Uff, tak dneska mne zase čekají tři schůzky a venku bude přes třicet stupňů“, pomyslí si spousta manažerů a obchodníků, když ráno řeší, co do práce na sebe. Potom přijdou do kanceláře a kolega sedí u počítače v šortkách a flip-flopech. Koho by nepopadla závist a vztek, že „on si může do práce přijít takhle a já musím v obleku“. Řada firem má na oblékání stanovený úzus, ať už kodifikovaný, nevyřčený nebo ad hoc pro opravdu teplé počasí. Ale ve velkém množství firem se styl oblékání nijak neřeší, dokud nedojde k opravdovému extrému. A tak si každá společnost vytváří vlastní styl, na kterém je přeci jen poznat, jaké jsou její hodnoty.

Ono se to totiž netýká pouze oblečení. Celý spor o „dress code“ je jen příznakem jiného sporu, a to rozdílu mezi tím, zda se v práci máme cítit příjemně a pohodlně, nebo zda je kancelář místem, kde je nade vše důležitá profesionalita. Je zřejmé, že komu bude vedro k zalknutí, bude ho škrtit kravata nebo se jí budou podlamovat nohy v lodičkách, bude se soustředit právě na tenhle problém a o to méně bude schopný nebo schopná věnovat se práci a odrazí se to na výkonu. Jestliže si můžeme udělat pohodlí i v práci, budeme ji určitě mít také raději, než v opačném případě.

Ale existuje i druhý pohled, protože prokazatelně známe odvětví, kde je přes jakékoli vnější podmínky podstatné to, aby člověk působil co nejserióznějším dojmem. A přestože je to někdy opravdové utrpení, tahle stálost v oblékání má být především znakem stálosti v názorech. Asi nechceme, aby si náš zákazník myslel, že jakmile se změní nějaké vnější okolnosti, tak se změní i to, jakým způsobem pracujeme a jakou službu dodáváme. Chceme ho ujistit v tom, že všechno, co jsme slíbili, platí ve vedru, v zimě, za deště i za bouřky. A proto na nás seriózně působí firmy, které jsou na trhu dlouho, které se nestěhují každým druhým rokem, které nemění zaměstnance a které se umějí správně obléci.

V řízení firmy jde o velmi závažné rozhodnutí a ani jeden extrém samozřejmě není příliš zdravý. Nicméně když přijde tropické počasí, vždy je nutné se vyrovnat s otázkou, jestli chcete, aby se zaměstnanci cítili příjemně, nebo abyste jako firma působili profesionálně. A pokud chcete být firma, která vydrží na trhu více než jedno léto, je třeba se přes pár horkých dnů přenést s chladnou hlavou.

Autor: Vítězslav Bican | pátek 31.1.2014 19:22 | karma článku: 7,67 | přečteno: 379x
  • Další články autora

Vítězslav Bican

Pomaturitní Hlava XXII

28.12.2016 v 14:22 | Karma: 17,57

Vítězslav Bican

Brekekexit?

3.10.2016 v 17:24 | Karma: 15,54

Vítězslav Bican

Troje Velikonoce

22.3.2016 v 18:06 | Karma: 9,81

Vítězslav Bican

Novoroční předsevzetí

2.2.2016 v 14:35 | Karma: 7,88