- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Myslím, že to je jasné.
a otrávené. Když se mi naskytla příležitost někomu pomáhat musela jsem začít od základu: Celou dobu, než přišla naše technika, se na pole obdělávala podobnými nástroji, vařilo v podobných hrncích, bojovalo a lovilo podobně. Když vezmu děcka ven, stačí se rozhlédnout. To, co mají k dispozici, mívali i předkové. Ne všechno vyšlechtěné, ale měli. Ryby, ptáky, zvířata, rostliny a plody. No a potom na to teprve nabaluju dějiny...
Osvědčilo se mi propojit hlavní znaky architektury a módu, takže mé postižené dítko mělo nad postelí putovní obrázek - tabulku. Netrvám na memorování dat, ale právě na tom příběhu. Když Husa upálili v Kostnici, je jasné, že všechny ty bitvy musely přijít až potom, Lipany nakonec. Dítka totiž zmatkují a nejsou schopna při vytahování letopočtů trefit ani století. Pokud to berou logicky, už data umístí.
A nejlíp se mi vzpomíná na rozzářené pochopivší oči patnáctky. Zoufala si nad husitstvím a já jí připomněla film Jan Hus. "Jéé, to tam patří?"
Jako bývalý kantor a speciálně pak i učitel dějepisu mohu potvrdit, že tak jednoduché to nebude..Všechny režimy mají zájem proměnit výuku historie alespoň částečně v takovou nějakou lepší občanskou výchovu a využívat jí k propagandistickým účelům..Tak je tomu i dnes a tato tendence sílí..Prostě - dějiny píší a vykládají vítězové..Bude-li se však příliš tlačit na pilu, bude se stupňovat odpor mládeže k jakékoliv politice, a to i v souvislosti s aférami poslední doby (viz Plzeň a studium práva)..
Děti milují historky o králích,šamanech,udatných bojovnících,sjednotitelích říší....Prostě tendenční nablýskaný ideál.Jenže,jsou to i příběhy brutálních vrahů,bezohledných manipulátorů,hrabivých a krvelačných šílenců.Hodní a ušlechtilí jsou pouhým cingrlátkem na klopě brutálního dobyvatele.Není jednoduché, povídat si s dětmi o historii a přitom je i vychovávat.Zářící pravda vítězů a trapná lež poražených?Nacionalističtí trapkové nebo opomíjený kmen velkého národa?Přistěhovalci,starousedlíci,rozvratitelé.A hlavně objektivně!Není bohů,hrdinů ani padouchů.Pár artefaktů a spousty citově zabarvených,štvavých i omluvných výkladů.Učit dějepis?
a kto bude deti ucit o zrudnosti demokraticke totality po roku 1989 ? a?
Po další změně systému.No,pokud pokud ještě nějaká bude.S dějepisem je to stejné jako s ekonomií.Stejné lživědy.Dějepis mám přesto rád.
Jako budoucí učitelka dějepisu s Vámi souhlasím (ne ve všem), dostal jste se k jádru pudla, ale navrhněte tedy, co vypustit? Husictví těžko, jde jen o to, jak se to dětem vyloží - kde ten čas teda ušetřit? Neučit např. středověkou Anglii a Francii, protože se jich to vlastně netýká? nevím, nevím... Každopádně látky je opravdu dosti
paní učitelko, hlavně jim říkejte pravdu, o Rakousku, o 1. republice, o druhé republice , o Němcích i o komunistech ............... nepravdivých oslavných báchorek a šovinistických mýtů jsou plné učebnice
Nebo Velké francouzské revoluce? Tak to mají školáci třeba v Německu a ve Francii, nedá se prostě zvládnout vše od vzniku Země až do dneška a to před uvedenými daty je přeci jen příliš vzdálené a pro dnešek celkem zanedbatelné. Daleko důležitější je minulé století. Jenže pro učitele je samozřejmě daleko snazší vykládat o dávno uzavřených kapitolách než se nořit do současných kontroverzních témat.
Volnost - rovnost - bratrství - to byla stejně pěkná lež, jako že pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí !
A vychovat další české nacionalistyPolská okupace byla neméně brutální?
Já jsem na Těšínsku žil 18 let a moje rodina tam žije dodnes.
My jsme zažili historii Těšínská na vlastní kůži a vy ji nebudete překrucovat.
Nás vyhnali Němci do lágrů a na nucené práce,konfiskovali majetek a vaše hvězda Milada Horáková a její soudruh, Uhlíř,
nás chtěli vystěhovat do Sudet. A kde byste nás poslal vy,soudurhu učiteli ?
mého dědu tahali do KSČ Poláci , kteří ho vyhazovali z bytu za dob Polské okupace.
Vzpomenuv na svá mladá léta, kdy se ještě učila občanská nauka, jsem nahlédnul na web projektu státní maturity,a co nevidím, jako jeden z volitelných maturitních předmětů je zde uveden Občanský a společenskovědní základ. Takže se na střeních školách vyučuje. A dokonce, když se podíváte na požadované znalosti k oné maturitě, vidíme zde témata jako "Právo jako systém", "Vývoj evropského práva", "Základy teorie státu", Politický systém ČR", "Člověk v mezinárodním prostředí"...
Že by se do výkladu žádného z těchto témat nevměstila aspoň hodinka o pokusech svržení komunistického disktátu (nejen u nás v roce 68, ale i v Polsku, Maďarsku ??)