- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Krasny blog, Amadea mam DVD, ale jsem nadsena vice Vasim blogem, jinak chodim do IMAX na prime prenosy z Carnegie.
No, Vašku, souhalsím, ale ono to bylo ještě komplikovanější. Děla jsem kdysi literární pásno Drahý Amadee a dost tu studoval.Je tam mnoho těch vedlejších větví a pokud si vzpomínám, Konstanz po Mozartově smrti pořád udržovala přátelství se Salierim.Ale
Proč by neudržovala? Byl to kolega jejího muže. Nebylo to tak, jako ve hře a filmu.
Vynikající článek. Vašku, děkuji za řadu konkrétních informací a dobových souvislostí. Pokud jde o Salieriho, jsem přesvědčen, že rozšíření lživé fámy o něm mu velice ublížilo. Včetně vlivu na chápání jeho velikosti jako hudebníka a hudebního pedagoga. Stigma "zloducha" se bohužel podílí i na tom, že jeho hudba zůstává (nezaslouženě) v jakémsi stínu. Ohledně Formanova filmu Amadeus asi budu proti obecnému proudu. Ten film přímo nesnáším právě kvůli lži, která je v něm tak pevně zabudovaná. Natolik, že se nadále jeho prostřednictvím upevňuje ve vědomí lidí. Vím, že existuje něco jako umělecká licence při autorském zpracování historických témat, ale co je moc, to je příliš. Zvláště když si řada lidí podvědomě spojuje film na historické téma s pravdivým vyprávěním historických událostí.
Díky, Marku. Já mám film Amadeus rád, protože přivedl spoustu lidí k Mozartovi a ke klasické hudbě. Navíc mi přijde silný. Článek jsem napsal po zhlédnutí Amadea z londýnského Národního divadla, kdy jsem si uvědomil to, o čem píšeš. V divadle mi najednou přišla pomsta průměrného člověka na géniovi ještě daleko silnější než ve filmu. Kdyby byl příběh o dvou smyšlených figurách, jak navrhuje níže pan Chudáček, byl by dokonalý a nikomu by neubližoval.
Vašku, díky za Váš výstižný blog.
Jako základní myšlenku si z něj vybírám to, jak probíhají nánosy v kultuře i umění: od inspirace, tradice, mytizace, aktualizace...jinak napsáno kruhové zřetězení pověstí o člověku - někdy zlé, někdy opačné...Inu tradice (:-))
Ve svém prvním zdejším publikovaném blogu v tématu Líbí - nelíbí se pokouším pohlédnout do oblasti výtvarného umění, kde se zmiňuji o pařížské bulvarizaci, ač jsem slovo nepoužil.
Zde je adresa:http://zdenekhosman.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=584628
Promiňte, že si dovoluji dát zde odkaz na svůj blog.
Děkuji za Vámi vybranou základní myšlenku. I tak to lze vidět. Souhlasím a ještě jednou díky. Na váš blog se určitě podívám.
Víte, mě to připadá s tou kvalitou velkých hollywoodských filmů podobné, jako s kvalitou ve výtvarném umění. Nejvěrněji zachovává skutečnost fotografie - a přesto ohromují špičkoví impresionisté (kubisti, dadaisté - dosaď si každý podle svého) plátny, které skutečnost často zpodobňují jen málo, anebo vůbec ne realisticky. A je to dobře. Je to o rozmanitosti vjemů umění. Proto bude pro mne film Amadeus snímkem nitra Miloše Formana a všech, kteří ho vytvořili - je to jejich obraz, jak vnímali oni Mozarta. Salieri měl obrovskou smůlu na pomluvy závistivců. Určitá soutěživost mezi umělci, i skladateli, existuje vždycky a je přirozená. Tady ale byly v obou případech mimořádně nadaní umělci a to vzbuzuje i závist odpovídajících rozměrů. Pomluvy nelze zakázat, čím víc se popírají, tím více se jim věří. Je to nejdestruktivnější způsob, jak zničit člověka. Salieri na ně bohužel doplatil moc.Napadá mě paralela - obdobně se o našem králi Jiříkovi z Poděbrad celá staletí šeptalo pokoutně, že se podobně zbavil Ladislava Pohrobka. Obě aféry se vlastně vyjasnily až v této době díky vědě. Je to pozdě, ale přece. Jsem ráda, protože zlé pomluvy by neměly vítězit jaksi šmahem. Děkuji pane Vašáku za tento článek, radost mi udělala skladba "Pro uzdravení Ofélie" - nejvíc se mi líbí část od úplně neznámého Cornettiho - vlastně se neví ani jeho křestní jméno. A to je škoda. Pěkný víkend přeji a zdravím.
Paní Šumová, souhlasím skoro se vším, co jste napsala, jen k jednomu bych něco dodal. Miloš Forman se spíš ztotožnil s dílem Petera Shaffera, než že by vytvořil něco nového. To ale nezmenšuje jeho dílo, o němž jsem už v perexu psal, jako o skvělém. Díky za vaši poznámku.
Zajímavé. Ostatně jako vždy. Dík, Václave!
Václave, předně zdravím a díky za doplňující informace
Forman je Forman a Amadeus je jeden z nejlepsich filmu co jsem kdy videl. Take ho nikdo snad nedefinoval jako dokumentarni film.
Neodsuzuju Amadea. Film ani divadlo. Obojí je báječné. Jen upřesňuji.