- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Pojďme si tento pojem vysvětlit a zamyslet se nad tím, jaký smysl by to mělo v Praze a zda má tuto službu provozovat dopravní podnik nebo soukromá společnost.
Co je carsharing?
Carsharing, který funguje již v mnoha městech, je sdílení vozidla mezi více lidmi, kterým se kvůli malému využívání nevyplatí vlastnit a provozovat automobil samostatně. Mimo neoficiálních občanských sdružení samozřejmě existují i podnikatelé, kteří se této novinky chytli a sdílená auta občanům zprostředkovávají. Podobný systém úspěšně funguje už u kol a například v Barceloně ho testují i na elektroskútrech.
Carsharing v Praze?
Sdílení aut může mít hlavně ve městech spoustu výhod, jakými jsou snížení dopravní zátěže (podle statistik jedno sdílené auto může nahradit až deset vozidel) a tím zlepšení životního prostředí, menší počet parkovacích míst, či efektivnější využívání jednotlivých vozů. Má ale smysl, aby ho provozovalo přímo město, konkrétně dopravní podnik?
V Praze v současnosti působí několik carsharingových společností, které se postupně rozvíjejí a poskytují stále lepší služby. Pokud by se teď dopravní podnik hlavního města rozhodl, že sám bude carsharing provozovat, došlo by k několika negativním jevům.
Protože by to šlo z veřejných peněz a chtěl by se zalíbit občanům (voličům), jistě by to bylo za dumpingové snížené ceny, čímž by primárně zlikvidoval veškeré soukromé podnikání v této oblasti, neboť by soukromé firmy nemohly půjčovat auta pod tržní cenou. Mnoho lidí by přišlo o práci a stát a město o peníze na daních. V nové situaci bychom tedy měli jednoho monopolního provozovatele sdílených aut v Praze, který by byl placen z našich daní. A jak efektivně by tuto službu asi provozoval? Stačí se podívat na samotný pražský dopravní podnik nebo České dráhy aj. Moc dobře ne.
Jak by to mělo fungovat?
Došli jsme tedy k tomu, že provozování carsharingu veřejnými institucemi je nesmysl, na který všichni doplatíme a je nutné přenechat tuto činnost soukromým subjektům. Nabízí se otázka, co tedy může Praha dělat, aby se v hlavním městě carsharing rozvíjel, snižovala se dopravní zátěž a zlepšovalo se životní prostředí? Odpověď na tuto otázku není složitá. Praha by měla vytvořit takový právní rámec, aby se podnikatelům vyplatilo v této oblasti podnikat a občanům jejich služby využívat. Jak na to? Možnosti jsou různé. Namátkou například využívání jízdních pruhů pro autobusy a taxi, či parkování v placených zónách zdarma. Čistější Praha s méně auty je cílem nás všech, jen se na to musí jít chytře a efektivně.
Další články autora |
Na cestě mateřstvím se potkáváme s různými výzvami. V případě výživy našich nejmenších představuje kojení ten nejlepší základ. Pokud však kojení...