Diskuse
Učitelům nejde jen o platy
Děkujeme za pochopení.
J33i47r63i 41M28a34c77h16o25t17k51a
Vyžadovalo by to asi delší vysvětlení, ale jednou z hlavních příčin problému je v tom, že neexistuje všeobecně přijímaná definice kvality školství. Není proto jasné, jaké změny by se měly provádět, ani jak poznat, zda tyto změny vedou ke kýženému cíli.
Pro příklad, navrhl jsem, aby mzda učitelů byla z jedné třetiny závislá na hodnocení rodičů a žáků-studentů (zbylé dvě třetiny by byly dané "tabulkově", resp. závislé na hodnocení ředitelem). Toto sice není exaktní definice kvality, ale přináší to prvek hodnocení závislém na dosahovaných výsledcích a zpětné vazbě. Dokonce i tehdy, kdy by zbylé dvě třetiny dosahovaly současné výše, je tento návrh nepřijatelný pro zastánce "tradičního" přístupu (vycházející z herbartismu), tak pro "egalitáře", po každé z jiných příčin.
Obdobný princip dělení zodpovědnosti mezi "stát", školy a rodiče/studenty by se dal použít i při revizi RVP (která prý bude se skoro dvouletým zpožděním předložena začátkem roku 2024).
Možná ještě lepší by bylo, pokud by se společnost ztotožňovala s názorem, že kvalitní školství je jednou z klíčových podmínek zajištění kvalitní budoucnosti - ať už kvalitu budeme měřit tvrdými fiskálními metrikami (vzdělanější lidé, zejm. v některých oborech, odvádějí vyšší daně), či jinak. Myslím, že toto je, v čem se hlavně lišíme od Finska 70. - 80. let, kdy se připravovaly reformy jejich školství, které se tím na dlouhé roky dostalo na špičku.
Ve školství sice neustále probíhají nějaké změny. Ve skutečnosti jsou však tyto změny často zástěrkou sloužící k tomu, aby k žádné zásadní změně statutu quo nedošlo. Výjimkou byla inkluze, která je sama o sobě progresivní myšlenkou (z dílny "egalitářů"), avšak jejíž provedení napáchalo nenapravitelné škody, zejm. na speciálním školství, mj. i díky tomu, jak se u nás reformy provádějí. Ke změně přesto patrně do 15 let dojde, a to díky demografickému vývoji.
V93i51l66é22m 95B11a95r67á66k
Lží, která má omluvit, že moje děcko poslouží 27. listopadu jako rukojmí kantorům, je tlak, ministerstva školství, aby se výdaje ve školství přizpůsobili možnostem státního rozpočtu. Systém se začal drolit po změně platby za žáka na platbu za odučenou hodinu. Moje dcera odcházela před 8 lety (ještě byla platba za žáka) ze třídy o 32 dětech.
Když jsem chtěl v roce 2021 umístit na školu (rejstříková kapacita 800 žáků) 3 děti z Ukrajiny, byl to skoro nepřekonatelný problém. Při počtu 25 žáků ve třídě (ve 3 třídách stejného ročníku, kam 2 měly nastoupit) mi ředitel mezi čtyřma očima řekl, že se nechce vracet do minulosti. To už bylo po zavedení platby za odučenou hodinu. Ano, na lepší a jednodušší se lehko zvyká, jen to někdo musí zaplatit, že. Moje další dcera loni vycházela ze třídy o 22 dětech. Ještě chvilku a bude poměr kantoři/děti jedna ku jedné.
Strašení, že nebudou moci dělit angličtinu, dílny nebo laboratoře jsou účelová blbost. J
![Foto](http://1gr.cz/data/ipas/avatar/062024/170620243BC50BD4B062123D46B828139A8B40A3.jpg)
V97e39r56o91n14i75k17a 84V72a73l80í67k68o59v47á 84Š57u53b51o75v36á
Opravdu? Středním školám chce Bek snížit PH max o 15 %. Někde ředitelé uberou.
![Foto](http://1gr.cz/data/ipas/avatar/092022/2909202239A57CC03EB9A91B45E4A13FA3ABA852.jpg)
J82a90n74a 37M26e40l23i52š42o18v90á
Mne sa na Vás páči ten revolučný duch, možno preto, že ja taká nie som.
![Foto](http://1gr.cz/data/ipas/avatar/062024/170620243BC50BD4B062123D46B828139A8B40A3.jpg)
V73e97r49o92n90i70k36a 51V27a92l42í50k36o82v34á 90Š29u37b47o57v53á
My jsme ta revoluční generace. 😉
M91a40r24k48é80t64a 87S45v92o42b40o64d88o93v69á
... z toho se už dá skromě žít, vy byste mě rozesmála...
vím, kolik berou moje vrstevnice učitelky na středně velkém městě a na to se já v soukromém sektoru nedostanu ani náhodou. Myslím, že byste si učitelé měli přestat neustále stěžovat, jak jste podhodnocení. Nezlehčuju náročnost této profese, ale ono je to jaksi celé nějak blbě že
![Foto](http://1gr.cz/data/ipas/avatar/062024/170620243BC50BD4B062123D46B828139A8B40A3.jpg)
V20e53r92o86n26i10k57a 43V49a50l48í53k91o48v93á 24Š93u60b46o80v67á
A znovu - stávka není kvůli učitelským platům. Pěkný den.
V34l54a19d16i48s15l33a59v 12Š84i46m88í63k
Pokud jsem dobře sledoval dění, měla se stávka týkat nepedagogických pracovníků, kteří za prvé nejsou, za druhé mají tragické platy. Jako vždy je to však zástupný problém, protože jde hlavně o ty platy a podmínky učitelské. I v pořadu "máte slovo" se prvních 10 minut mluvilo o kuchařkách, školnících a pod....pak to skončilo jako vždy. Již léta tvrdím, že žádného fotbalistu nenaučí vyšší plat dávat více gólů a toto platí i ve školství. Ač nerad, musím souhlasit s tím, že se stále nejen do školství dolévají finance a vzdělanost klesá a klesá. Kdyby školským odborů šlo o zlepšení jejich situace, nejdříve by měly tlačit na vládu, ať prosadí podporu průmyslu(emisní povolenky, clo apod) a těch, co finance pro učitele vytvářejí.
P80a74v43e60l 40C53h43m95e73l97í41k
Měl jsem možnost poznat dost učitelů. Ač si této profese obecně vážím a považuji ji za náročnou, poznal jsem bohužel jen málo kantorů, kteří byli skutečnými osobnostmi, a tudíž pro děti i vzory. Většina z nich totiž "jela" na vlně nejmenšího odporu, ochotně plníc jakékoli příkazy shora - hlavně že byly peníze (hlavně v podobě odměn), a to nikoli za kvalitu odvedené práce, ale za lokajství, poslušnost a poddajnost, neboli za "držení huby a kroku".
Naopak ti, kteří skutečnými osobnostmi byli (t.j. disponovali přirozenou autoritou a nezpochybnitelnými odbornými kvalitami, samozřejmě včetně pedagogických a psychologických), a tudíž byli u žáků a studentů velmi oblíbeni, se setkávali v kolektivu (nebo alespoň stran vedení školy) nejen s nepochopením, ale snahou je i ostrakizovat, neboť "si dovolili" na kardinální chyby, brzdící kvalitu výuky, nejen upozorňovat, ale snažili se je i řešit.
A to nemluvím o velmi častých případech, kdy učitelé nepříliš velkých kvalit (jemně řečeno) žáky trestuhodně šikanovali.
P21a94v96e98l 27C46h14m51e22l12í84k
... jak lokajsky se většina učitelů chovala v době covidu, snad není třeba ani komentovat.
![Foto](http://1gr.cz/data/ipas/avatar/042021/10042021C912CAB7AA4DDE88CBFBB87A99B4C95A.jpg)
J98i83r79i 76C93i33z
Pani Valikova, se zajmem jsem si precetl vas blog o problemech ve skolstvi, ktere smeruje ke stavce ucitelu. Jako absolvent socialistickeho skolstvi, kde na kazdem stupni byly predmety o krasach komunismu a nejvetsiho dilu tohoto pruplachu mozku se vam dostalo na vysokych skolach, tak by me docela zajimal vase hodnoceni naplne vyuky na soucasnych skolach z vasich zkusenosti. Zmenilo se neco na postupech vyuky nebo se jede postaru? Byla jste nekdy na stazi mimo CR? Mam na mysli napr. Rakousko, Nemecko, Svycarsko ap., abyste mohla srovnavat skolstvi? Dcera absolvovala diky stipendiu za sport 2 university v USA a vim na co se tam kladl nejvetsi duraz. Co se tyka prumernych platu ve skolstvi tak je celkem zrejme, ze ucitel v pohranici ma zcela jiny plat nez ten v Praze. To je tady dolozeno i beznymi statistikami, ze v Praze jsou cca o 1/3 vyssi platy nez na venkove. Proste klasicky prumer. Dekuji.
![Foto](http://1gr.cz/data/ipas/avatar/062024/170620243BC50BD4B062123D46B828139A8B40A3.jpg)
V82e47r64o12n64i37k66a 28V79a42l29í92k47o70v59á 56Š76u94b52o18v34á
Asi nelze odpovědět stručně. Proto vás odkazuji na svůj blog, rubrika Škola a maturita, případně Literární seminář pro oktávu.
A opakuji znovu - důvodem stávky nejsou primárně učitelské platy. Pěkný den.
![Foto](http://1gr.cz/data/ipas/avatar/062024/170620243BC50BD4B062123D46B828139A8B40A3.jpg)
V41e65r80o93n75i60k94a 75V59a80l63í59k19o22v36á 42Š39u55b67o39v80á
Omluva za případné překlepy. Cestuji.
![Foto](http://1gr.cz/data/ipas/avatar/062024/170620243BC50BD4B062123D46B828139A8B40A3.jpg)
V47e14r83o58n74i40k35a 52V16a84l33í85k98o51v80á 82Š17u87b75o71v51á
PS: K lékařům. 😃
A30l60e65š 43P37e58r32o23u47t48k84a
Z toho už se skromně žít dá, mnohem hůř jsou...
Tak tohlle je akorát na naštvání. Učitel bere skoro 50.000,- ale na skromné uživení to je. Řekněte tohle bagristovi v lomu že dostane 50.000,- tak vám bude děkovat ještě i druhý den. Onehdá jsem byl pracovně u zubaře a paní doktorka mi řekla, že na skromné živobytí to co vydělá je, ale bohatí nikdy nebudem. Chtěl jsem jí dát tehdy dvacku, aby si přilepšila , ale nechtěl jsem ji před sestrou ztrapnit.
J77i52ř93í 61Č96u45m11p30e69l33í52k
Tak zrovna bagrista nebude mít malé peníze. Dobrý bagrista.
Ale jo, každý si bude stěžovat na peníze. Podle průzkumů by člověk musel vydělávat asi 250 000 měsíčně, aby si nestěžoval.
![Foto](http://1gr.cz/data/ipas/avatar/012024/0601202417218B9DB69A2BE5F9C54D6F87CFAB15.jpg)
J94a39n 73Š19i70k
V první řadě jde o špatně postavenou strukturu. Učitelé by měli být placení státem, ale kuchařky, školniky, atd. by měl platit zřizovatel školy a školky a to je obec. Stát má obcím pro tohle poskytnout prostor, tedy má jim nechávat víc než jim dává, aby provoz mohla dotyčná obec platit. Potom by bylo více peněz i má učitele. Jenže v tomhle státě se přerozděluje socialistickým způsobem a potom i všichni socialistický brečí. A sorry. 113% průměrné mzdy, to znamená nadprůměrnou mzdu a ne skomíráni.Jsem zásadně proti tomu, aby stát garantovat jakékoliv profesi tímto způsobem mzdy. To bych byl spíše pro obdobu výsluhy, kterou má třeba armáda. Jinak učitele nepreceňujte. Jde jim hlavně o jejich peníze. Tak jako každému. Hezký den
![Foto](http://1gr.cz/data/ipas/avatar/062024/170620243BC50BD4B062123D46B828139A8B40A3.jpg)
V54e58r31o67n90i67k38a 26V52a27l25í47k81o12v38á 68Š46u48b17o56v56á
V článku vysvětluji, že učitele nepohnuly ke stávce tahanice kolem platů, ale snižování hodin (PH max). Odnesou to dělené hodiny, praktická výuka, projekty... Středním školám to jde dolů snad o 15%. Nový zásah ministra Beka...
- Počet článků 478
- Celková karma 31,76
- Průměrná čtenost 1648x
Knihy:
Soukromý nebe (2004) - pohádka o jedné krásné porodnici, rizikových těhotenstvích a lásce v mnoha podobách. A o Čaroději Gralovi, který v té porodnici pomohl mnoha budoucím maminkám.
Češtinářky 1. 9. 2022
Češtinářky jsem psala od roku 2014 do roku 2021. Snad je to román o českém školství, učitelích studentech a literatuře. A témata? Zásadní - láska, přátelství, souboj jedince s mocí a systémem a reakce nadřízených (mobbing a bossing)... V knize si nejvíc cením hovorů o literatuře ve třídách - ani jsem si nemusela moc vymýšlet, moji bývalí studenti vědí. Nejvíc jsem se bála při psaní kapitol o čertech a ďáblech a při učitelských poradách. Nejvíce jsem hlídala slůvka při rozhovorech s Čarodějem. A nejvíc jsem se nadřela při komponování věrohodné Kristovské paralely. Inspirací k ní mi byl skutečný příběh z jednoho gymnázia na Moravě.
Dost jsem si vymýšlela. Ale situaci v českém školství jsem snad zachytila podle svého nejlepšího vědomí a svědomí.
Kdo se odchyluje, musí často z kola ven. Boj se systémem bývá fatální. A v posledních letech se to zhoršuje...
Moje stránky:
https://www.cestinarky.cz/
Jsem i zde:
https://neviditelnypes.lidovky.cz/novinari/veronika-valikova.N5530
mail: ver.valikova@seznam.cz
Seznam rubrik
- Kámošky
- Ženy a muži
- Časové a příležitostné
- Bezpečné místo k nadechnutí
- Porodnice a Soukromý nebe
- Škola a maturita
- Literární seminář pro oktávy
- Děti a Sešívané léto
- NEVERMORE
- Moře a další lásky
- PPP - Proti předčasným porodům
- Rodinka jak ze Shakespeara
- Taháky k maturitě
- NE! plošné střídavé péči
- Zvířátka
- Povídky