- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Mám radost, že s vámi také mohu souhlasit
Velmi zajímavý článek i diskuze.
Co se týče mne osobně, cítím se být v rokli učitele tímto systémem maturitních zkoušek uražen.
Ano, tak mohu za žáky zodpovídat čtyři roky zodpovídat, t.j. zodpovídat za výchovu, vzdělávání, bezpečnost, aniž by mi někdo z "Cermatu" za ty čtyři roky výrazně pomohl. Ale najednou podle nich "stejného Cermatu" nejsem zodpovědný za vyzkoušení žáka? A to ani před komisí?
Přitom nevěžím na spravedlnost Cermatu. Mí žáci mají velmi překvapivé výsledky a pokud vím, že ještě týden před maturitou byl Franta sotva ohodnocen známkou 4, ale maturitu z matematiky spáchá za dvě a Milena to má naopak a není to ojedinělý jev, tak je tady něco hodně špatně.
Letos jsem maturity sledovala opravdu pozorně a z těch z češtiny mi bylo... Přinejmenším rozpačitě.
Z Cermatem jsem se minul v čase, takže mi literaturu nedokázal znechutit.
Dobrý večer, budu jako obvykle trochu rýpavý:
K povinné četbě
V článku píšete: " K četbě málokoho donutíte represí. Mnohem účinnější je probudit zájem o příběh, postavy, jejich motivaci, vývoj." Myšlenka zajímavá, ale ono holt každý neučí na gymplu - opravdu věříte, že sebelepší češtinář na střední odborné škole či učilišti s maturitou dokáže u všech 30 žáků probudit takový zájem, že si sami od sebe určité dílo přečtou, aniž by museli?
Jinak pokud si maturant vybírá 20 děl z cca 120 nabízených (přičemž mnohé z nich jsou i zfilmované), tak v tom zase tak velkou "represi" nevidím.
K slohovým pracím a jejich centrálnímu hodnocení
Nezaznamenal jsem v podstatě žádnou kritiku na letošní témata a ani po znovuzavedení centrálního hodnocení se zde žádný "masakr" nekoná. Například z mé třídy, kde jsem byl TU, neudělal letos písemnou práci z češtiny pouze jeden žák (a to ještě proto, že nedodržel požadovaný rozsah slov...)
A na závěr mám na Vás jakožto na excelentní češtinářku jeden dotaz: také se domníváte, že úsloví "čas růže přináší" je ustáleným rčením?
Myšlenka zajímavá, ale ono holt každý neučí na gymplu - opravdu věříte, že sebelepší češtinář na střední odborné škole či učilišti s maturitou dokáže u všech 30 žáků probudit takový zájem, že si sami od sebe určité dílo přečtou, aniž by museli?...citace
Nožičko Josefe, vědět , kde Vás najdu, podplatim vaše studenty k vaší defenestraci...ano, to je přesně ono - jak píšete. Ne každý je na gymplu... a věřte, že i pro gympl je veškerá slavná přešaškovaná litetrární teorie opravdu zbytečnost, na niž se nikdo nikoho, až bude jednou tlačit kočár, nebo si zcela obyčejně číst knížku - nezeptá... A jediné, co se tímhle teoretickým šaškováním, co naši rodiče nezažili, zničilo, je podoba maturit, kde se v rámci období a těch nej knih mohl dotyčný rozpovídat o knížce, co ho vzala za srdce a proč ji má rád. Mnohem víc se četlo a vystačilo se s pojmem matafora, obrazné vyjádření, nebo jen - spisovatel to vyjadřuje krásným výrazem... V očích zkoušeného jste u maturity našel docela často i okouzlení knížkou a prožitkem z ní. Vy sám vůbec nevíte, co obhajujete a Vy sám byste s hledáním těch blbin, co píše Veronika, měl co dělat a byl byste vykulený jako svišť...Ale i kdybyste to nějak uhrál - to je nějaká literatura? To je její podstata? Chápete vůbec, co paní Veronika napsala? Nechápete, setrvalý stav. Protože jinak byste v tom příspěvku neměl - že kdosi neumí probudit zájem... a tak to nahradíme tímhle cirkusem, aby se jako něco dělo????
Ano, z tohoto pohledu literatura opravdu přestává být estetickou hodnotou, která nás má nějak obohatit. Nemůžeme z ní "vypreparovat" vnitřnosti za pomocí kritérií CERMATu. Tímhle způsobem uděláme z krásné literatury vycpanou "zdechlinu" bez obsahu.
Ano, to je to, co mne na výuce češtiny od malička odpuzovalo i když jsem velký čtenář dodnes.