- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Jan Neruda: Pro strach židovský, 1870
"Židé žijí všude co národ cizí, u nás co nejcizejší. Výtečný jeden pozorovatel německý praví: ,Jsou a zůstanou bodákem vraženým do našeho masa. Nemůžeme obžalovat bodák ten; avšak nikdo se nemůže divit, vzkřikneme-li při bolesti, kterou nám způsobuje, a pozorujeme-li se strachem, jak po každém léčitelském pokusu hnisání dále se šíří.‘"
https://aleph.nkp.cz/F/?func=direct&doc_number=001825438&local_base=NKC
Jan Neruda byl (údajně) tajným synem Barrandovým. A to víte, Francouzi ...
Jan Neruda vydal v roce 1870 antisemitský hanopis s názvem Pro strach židovský, to nebylo ke stáru, ale v době, kdy mu bylo 36 let (dožil se 57 let). Zároveň kolem tohoto roku navštívil Jeruzalém, o židovských obyvatelích se vyjadřoval velmi pohrdavě a neurvale. Nepovažuji za přínosnou snahu schovávat některé negativní počiny jinak právem uznávaných osobností pod koberec, protože to je pouze lhaní si do kapsy. K osobnostem máme přistupovat kriticky a zhůvěřilosti pojmenovat, opačný přístup totiž vyzrazuje skrytý mindrák z lidské malosti. Nemyslím, že by někdo měl tendenci omlouvat či jinak okecávat Wagnerův antisemitismus, přitom nikdo nepochybuje o tom, že to byl velký skladatel.
Ovšem Wagner měl židovské předky. Jistý rasový badatel. který to objevil, musel být neutralizován, protože by nacistické Německo už nemělo lautr žádného árijského skladatele.
V dětství i dnes si velmi rád šáhnu po díle některého z Májovců a Neruda je na čela a jeho MP s perfektním popisem jednotlivých osůbek je lahůdka a i televizní zpracování je pro mě velkým potěšením.
V páté třídě obecné školy v roce 1949 byl náš třídní učitel s trochu legračním jménem...Dr. Rudlf Fikrle, muzikolog a praktikující katolík. proto Dr.učil na obecné školev Kyjích u Prahy. Každé ráno jsme se museli postavit do prvotřídního hapt'áku a zapět písen, vlastně básen pana Nerudy zhudebnšnou panem Fikrle
Z bouřného času jsme se narodili...atd dodnes ji znám zpaměti.
Myslím v předposledních nebo posledních Květech se o Nerudově antisemitismu trochu konečně vysvětluje, že nešlo o rasismus, ale o nevrlost k německy mluvícím židům. Bohužel se v atmosféře poslední čtvrtiny 19. století rozdělila židovská komunita na několik táborů. Na sionisty směřující až k založení vlastního židovského státu. Ale napříč tomuto pohledu na asimilanty, kterých byla většina a chtěli většinou z obchodních důvodů mluvit německy, což bylo obecně špatně přijímáno českými vlastenci. Nejsem znalec všech Nerudových výroků o židech, ale určitě by se vyplatilo to více prostudovat.
Raději si čtu Nerudovy verše.
Cituji:
....ale mladým jsou trochu vzdálené...
A co je jim vlastně blízké, co k nim dnes promlouvá? Co čtou? Jsou i poetičtí?
Myslím si, že hodně záleží na tom JAKÝM způsobem jim kantoři tyto čítankové busty a jejich díla jsou schopni přiblížit tak, aby jim porozuměli, pochopili dobu tehdejší generace.
Nebylo by od věci synchronizovat některé předměty, teď myslím hlavně na dějepis, aby se učili o stejné době jak v literatuře tak i v dějepisu, nebo občanské nauce...
Chtěla jsem jen naznačit, že Balady a romance zabírají víc než Povídky malostranské. Zkušenost, paní Dubcová...