O provozní "slepotě", divokých vejcích a honu na zákazníka

Většina nejsme brethariáni,tudíž se sháníme po potravě či zboží jiné spotřeby. Většina je odkázána na to,co nám předloží výrobci a obchodníci. Oba druhy jsou dnes rozšířené,stejně jako úskočné

Konzum není vždy bez následků, stává se i temnou noční můrou...V.Řehák

 


Např. jsem dostal darem velikonoční perníček.Výrobce Mokate Czech s.r.o. k medovému perníku velikonoční nadílky hrdě na obalu píše,že obal zaručuje lahodnu chuť a vláčnost perníku-další plus pro nás -spotřebitele. Odvážné tvrzení fandí perníku běžné kvality se 7 Ečky,která ne vždy škodí,ale přesto jsou varující. Tento výrobce je ještě solidní v tom,že složení lze přečíst běžným okem. Bohužel je vcelku módní napsat složení tak,že bez lupy či jiného zvětšovadla se spotřebitel neobejde ( již jsem se setkal i s chvályhodnou pozorností hypermarketů,že oproti záloze zapůjčují lupu). Stejně podivně tak se píší návody.Pokud možno nevýraznou barvou a písmenky jako blešky. Kvalita návodů je povážlivá -jazykové překlady špatné či se to nechá v angličtině či jakémkoliv cizím jazyce. Divím se ,že to není v regulativně přeregulovné EU nějak regulováno-povinná čitelnost prostým okem a kvalitní návod v národním jazyce a kontrolováno...
A prodejci? Nenechají se zahanbit.Zvláště to mají rády supermarkety- oblíbená místa se zbožím nám zpřehází či je rozmrskají na jiných místech prodejny. Důvod je jasný -při zoufalém hledání nového umístění zboží se nám může zalíbit leccos jiného, co poté skončí v nákupním koši a zdvihne to tržbu. Známé je nastrkování drahého a méně prodejného zboží do blízkosti očí a ruky zákazníka, zatímco levnější druhy jsou v regálech u země a musíte se pěkně hluboko sehnout,abyste seznali cenu a dosáhli pro výrobek. Naprosto čerstvá féerie je s vejci. Nařízení EU rozmašírovalo česko-moravsko-slezský vaječný trh. Nejdříve byl vajec nedostatek ,aby je ukázal tržně drahými. Vejce za 8 Kč/kus nebylo výjimkou. Když spotřebitel s nadávkami začal kupovat levná vejce v Německu i jinde v pohraničí,případně přímo u soukromníků, musela neviditelná ruka trhu s vejci slevnit.Přesto-zvláště tzv. BIO vejce mají tak ohromnou cenu, že jsou skoro vejci zlatými.Úlevně se tedy čeká na období po tradičně spotřebně převajíčkovaných Velikonocích. Cena snad ještě klesne a vejce budou za slušnou cenu.
Ponaučení? Již dávno obchodnické heslo Merkurovo neplatí:náš zákazník - náš pán... Spíše dominuje pomyšlení na hloupou zákaznickou ovci,která si nechá všechno líbit a vše spokojeně spase. O tom mě přesvědčila i tisková mluvčí řetězce Lidl v rámci webináře známého internetového veletrhu práce: v diskusi "Ptejte se na vše,co chcete vědět o Lidlu" jsem reagoval na trefnou poznámku kolegyně diskutující a připomněl dobrý zvyk Baťovců: zapsat si trvající zájem o vyprodané zboží a novinky a tyto zákazníkovi rychle do regálu dodat. Když jsem se nedal a znovu kultivovaně reagoval na nic neříkající vyjádření mluvčí k tomuto ožehavému tématu, byl jsem briskně upozorněn na porušování pravidel a posléze z elektronické diskuse vyhozen. Mluvčí Lidlu si na mě okamžitě totiž stěžovala moderujícímu. V diskusi jsem se netajil,že jsem vcelku spokojený zákazník ( tedy chcete-li spokojená ovce) až na téma,které jsem diskutoval. Vedení veletrhu mluvčí posléze podpořilo. Připomínat Baťovce a jejich dobré zvyky je u nás de mode a poctivý obchod - skutečnou službu zákazníkovi asi také. Očekávám však,že bude ještě hůře... Nekvalita jednání,cenotvorby i dodávaného zboží jsou příliš lákavé ...

 

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Václav Řehák | úterý 3.4.2012 5:14 | karma článku: 13,98 | přečteno: 756x
  • Další články autora

Václav Řehák

NADĚJNÁ SEKUNDA KŘIKU

12.5.2013 v 22:01 | Karma: 11,53

Václav Řehák

Mayský vykřičník - 21.12.2012 !

11.10.2011 v 17:10 | Karma: 12,14

Václav Řehák

Je astrologie šarlatánství ?

29.9.2011 v 0:05 | Karma: 12,40