- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Ať žije muzeálnost! Aneb atraktivní motoráček z Lednice ...V.Řehák
Dráha je plná zajímavých lidí, mnozí se vyjadřují v prudce odborných termínech. Tak jim běžný smrtelník mnohdy ani nerozumí. Věřím, že na dráze pracuje převážná většina poctivých a čestných ajznboňáků. Bohužel ta zbylá menšina dokáže věci pěkně rozladit a milou dráhu pořádně podojit. Nejsou ještě zapomenuty privatizační reje, ve kterých se založily různé s.r.o., ve kterých dělali pod novou firmou ti staří a osvědčení pracovníci to stejné jako dříve, ale za postatně vyšší ceny. Koridory jsou toho důkazem. Ten prvý se započal stavět v r. 1993 a byl dokončen v 2004 po 11ti letech !!! 2. koridor započat v r. 1997 a ukončen v r. 2004. Časový horizont dokončení III. a IV. koridoru se posunoval z r. 2010-2012- do 2016 a patrně ani tento termín nebude dodržen. Náklady na výstavdu však utěšeně rostou, tak nemají výstavbu konající firmy kam spěchat. Vozový park ČD je muzeální a nese mnohdy značku VEB Bautzen z NDR. Také lokomotivy nejsou výkřiky techniky. Vozové jednotky Regionova jsou zhotovovány ze starých vozů, jsou vnitřně hlučné a špatně odpružené. Plusem je tam jednoznačně nízkopodlažní vůz a nadstandardní WC, vhodné i pro vozíčkáře. Láska dělat ze starého nové ovládla na dráze kde co, přemalovává se na modro, humanizuje se (tj. upraví se za nižší náklady interier vozu), případně modernizuje. A již se přišlo, že muzeálnost provozu je možné výhodně zpěněžit. A tak se konají spanilé jízdy s rozličnými motoráčky z období raného socialismu, případně větší akce s lokomotivami parními a vozy starými všelijakými. není divu, vždyť máme vzor u našich západních sousedů, kde je železniční turistika v muzeálních kouscích také podporována.
Podívejme se na náš personál, který se vyskytuje ve vlacích. Dámy a páni průvodčí či vlakvedoucí již přes léto nemusí nosit čepici a mohou vlát prostovlasí. Vlas či vous některých pánů je opravdu přerostlý a oni ho hrdě nosí, včetně všelijkých naušnic či piercingů. Bohužel o co delší vlas, o to kratší vědomosti. Přiznávám, že struktura jízdného a slev ČD je košatá jako smuteční vrba. Dokonce na to dráhy přihotovily rozcestník do brožury "Vyberte si tu nejvýhodnější jízdenku ". Já osobně rád využívám k cestám do práce a zpět SporoTiket Česko, který jízdné srovnává na úroveň autobusové dopravy ve spojitosti s In Kartou. Kamenem úrazu průvodčích je tam nalajnovaná nejdelší povolená trasa uživatele této obchodní nabídky, kterou často považují za přikázaný směr jízdy. "Jedete špatně ! Máte jet přes Beroun a ne přes Kladno !" slýchávám. Nebo ještě lepší drahokam - "Nechal jste si vydat špatnou jízdenku !" Měli by znát, že je povolena jakákoliv kratší trasa mezi městem A k městu B. Dělá jim to - některým - velké obtíže. Obdobné šarády provozovali s Kilometrickou bankou, kterou dráhy postupně svojí cenovou politikou odrovnaly do pozadí. Ta se opravdu nyní vyplatí cestujícím z Aše až na Slovensko a v podobných relacích. Bez slev se cesta drahou notně prodraží. Je třeba přemýšlet, jak si cestu zlevnit. Kratochvilné radovánky průvodčí poskytují i ve spojitosti s In Kartou, která většinou poskytuje slevy z jízdného. Avšak pokud jsem na existenci In zákazník neupozornil, napařila mi paní průvodčí plnou cenu při jízdě z neobsazené stanice. Naopak , když upozorním, že tam je aplikace In 25, ze strachu, že mi opět nandá plnou cenu, odpovědí je mi nakvašené: "Vždyť to vidím, to mi nemusíte říkat!". Když se podíváme na strojvůdce, ti jsou často převlečeni do montérek pochybné kvality a podle toho vypadá jejich vzhled. Když se podíváme na strojvůdce DB či VBG a jiných provozovatelů, ti mají slušivou uniformu. Včetně naší čestné výjimky - společnosti Viamont.
Dráha je prostě složitý organismus, kde vyznat se je obtížné nejen pro cestující, ale i pro samotné zaměstnance. Kdyby děda žil, asi by se podivoval, kam to drážní šéfové dotáhli... Bude někdy lépe? Doufejme , že ano .
Další články autora |
Přebalit, vykoupat, umýt hlavu, pořádně promazat celé tělíčko... Skvělým parťákem pro takový večerní rituál je sebamed Baby. Sháníte-li jednoho...