Jede vlak koleják, kolik vozů má ....

Děda Josef  byl ostřílený ajznboňák. Jako malé dítě si pamatuji, že měl spoustu chytrých knih o lokomotivách a jiných objektech na kolejích a o dráze vůbec. Vlastnil s bábinkou  usedlost ve Valtýřově č.1, odkud pozoroval elektrifikovanou dráhu z Velkého Března hned za silnicí na kopečku.Jeho dcera - teta Dáša se zamilovala do modré barvy také a jako vozová disponentka vládla nad cisternami široko daleko z Ústí nad Labem. Můj táta Václav, když už se nepřitočil ku dráze čelem, pěstoval alespoň dráhu důlní povrchovou, kde školil nové strojvůdce a určitě i lokomotivy opravoval... A nás vedli k tomu , abychom drahou aspoň často cestovali a tak se stala nedílnou součástí mého života...

Ať žije muzeálnost! Aneb atraktivní motoráček z Lednice ...V.Řehák

Dráha je plná zajímavých lidí, mnozí se vyjadřují v prudce odborných termínech. Tak jim běžný smrtelník mnohdy ani nerozumí.  Věřím, že na dráze pracuje převážná většina poctivých a čestných ajznboňáků. Bohužel ta zbylá menšina dokáže věci pěkně rozladit  a milou dráhu pořádně podojit. Nejsou ještě zapomenuty privatizační reje, ve kterých se založily různé s.r.o., ve kterých dělali pod novou firmou ti staří a osvědčení pracovníci to stejné jako dříve, ale za postatně vyšší ceny. Koridory jsou toho důkazem. Ten prvý se započal stavět v r. 1993 a byl dokončen v 2004 po 11ti letech !!!  2. koridor započat v r. 1997 a ukončen v r. 2004. Časový horizont dokončení III. a IV. koridoru se posunoval z r. 2010-2012- do 2016 a patrně ani tento termín nebude dodržen. Náklady na výstavdu však utěšeně rostou, tak nemají výstavbu konající firmy kam spěchat.  Vozový park ČD je muzeální a nese mnohdy značku VEB Bautzen z NDR.  Také lokomotivy nejsou výkřiky techniky. Vozové jednotky Regionova jsou zhotovovány ze starých vozů, jsou vnitřně  hlučné  a špatně odpružené. Plusem je tam jednoznačně nízkopodlažní vůz a nadstandardní WC, vhodné i pro vozíčkáře. Láska dělat ze starého nové ovládla na dráze kde co, přemalovává se na modro, humanizuje se (tj. upraví se za nižší náklady interier vozu), případně modernizuje. A již se přišlo, že muzeálnost provozu je možné výhodně zpěněžit. A tak se konají spanilé jízdy s rozličnými motoráčky z období raného socialismu, případně větší akce s lokomotivami parními a vozy starými všelijakými. není divu, vždyť máme vzor u našich západních sousedů, kde je železniční turistika v muzeálních kouscích také podporována.

Podívejme se na náš personál, který se vyskytuje ve vlacích. Dámy a páni průvodčí či vlakvedoucí již přes léto nemusí nosit čepici a mohou vlát prostovlasí. Vlas či vous některých pánů je opravdu přerostlý a oni ho hrdě nosí, včetně všelijkých naušnic či piercingů. Bohužel o co delší vlas, o to kratší vědomosti. Přiznávám, že struktura jízdného a slev ČD je košatá jako smuteční vrba. Dokonce na to dráhy přihotovily rozcestník do brožury "Vyberte si tu nejvýhodnější jízdenku ". Já osobně rád využívám k cestám do práce a zpět SporoTiket Česko, který jízdné srovnává na úroveň autobusové dopravy ve spojitosti s In Kartou. Kamenem úrazu průvodčích je tam nalajnovaná nejdelší povolená trasa uživatele této obchodní nabídky, kterou často považují za přikázaný směr jízdy. "Jedete špatně ! Máte jet přes Beroun a ne přes Kladno !" slýchávám. Nebo ještě lepší drahokam - "Nechal jste si vydat špatnou jízdenku !" Měli by znát, že je povolena jakákoliv kratší trasa mezi městem A k městu B. Dělá jim to - některým - velké obtíže. Obdobné šarády provozovali s Kilometrickou bankou, kterou dráhy postupně svojí cenovou politikou odrovnaly do pozadí. Ta se opravdu nyní vyplatí cestujícím z Aše až na Slovensko a v podobných relacích. Bez slev se cesta drahou notně prodraží. Je třeba přemýšlet, jak si cestu zlevnit. Kratochvilné radovánky průvodčí poskytují i ve spojitosti s In Kartou, která většinou poskytuje slevy z jízdného. Avšak pokud jsem na existenci In zákazník neupozornil, napařila mi paní průvodčí plnou cenu při jízdě z neobsazené stanice. Naopak , když upozorním, že tam je aplikace In 25, ze strachu, že mi opět nandá plnou cenu, odpovědí je mi nakvašené: "Vždyť to vidím, to mi nemusíte říkat!". Když se podíváme na strojvůdce, ti jsou často převlečeni do montérek pochybné kvality a podle toho vypadá jejich vzhled. Když se podíváme na strojvůdce DB  či VBG a jiných provozovatelů, ti mají slušivou uniformu. Včetně naší čestné výjimky - společnosti Viamont.

Dráha je prostě složitý organismus, kde vyznat se je obtížné nejen pro cestující, ale i pro samotné zaměstnance. Kdyby děda žil, asi by se podivoval, kam to drážní šéfové dotáhli... Bude někdy lépe? Doufejme , že ano .

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Václav Řehák | pátek 20.5.2011 3:00 | karma článku: 11,57 | přečteno: 1588x