Tendr na klienta. A MIstrovskej!

Minulé pondělí, MaM 30, vydala největší česká PR agentura AMI Communications zprávu o ukončení spolupráce s jedním ze svých tří největších klientů – Telefonicou O2. Důvodem prý je „změna personální situace na straně klienta“, kterou již nelze vydržet. Tímto krokem AMI zajímavě obrátila kartu, obvykle si totiž klient (zadavatel) vybírá agenturu, nyní to vypadá, že si AMI vybírá svoje klienty. Je to správný krok, a je to vůbec tak v pořádku?

Jen pro pořádek, onou změnou u O2 je nová šéfka korporátní komunikace Dana Dvořáková, ne příliš sympatická PR manažerka roku 2009 (Unipetrol). Dvořáková je u O2 od května, AMI pro „kyslíky“ pracuje už víc než deset let. Spolupracovali spolu jak v oblasti media relations či krizové komunikace, tak i produktové komunikace, zkrátka všechno.

Zpráva o tom, že AMI končí se svým (bezpochyby) významným klientem z důvodu neshod s Dvořákovou je nevídaná. Skoro se chce věřit, že agentura chtěla dát světu najevo, že si svoje klienty může vybírat a ať se všichni mají na pozoru, protože AMI nebude pracovat s každým. Takový postoj si může dovolit jen největší agentura v Čechách. Ovšem, uvážíme li, že prakticky téměř vždycky je na straně klienta „obtížný partner“, nezdá se pravděpodobné, že by se agentura dobrovolně vzdala tohoto prémiového klienta.

Zajímavou skutečností v případu je také to, že O2 podle interních pravidel vypisuje co dva roky nové tendry na dodavatele, tedy i na PR agenturu. Tendr vychází na letošní rok a podle informací Dvořákové už pracují na jeho přípravě. AMI oficiálně ukončí spolupráci k poslednímu září, takže zbývají tři měsíce do výběrového řízení. To už to opravdu nemohli AMIové vydržet? Jaroslav Krupka (MaM) se domnívá, že je klidně možné, že O2 už s AMI dále nepočítalo, tohle by tedy byla důstojná cesta, jak o klienta přijít. Daniel Köppl (MaM) rovněž upozornil na možnost, že to AMI dělá jen proto, aby mohla zastupovat nějakého jiného klienta v oblasti telekomunikací. Tímto by se dostala mimo střet zájmů a také předvedla ramena.

Každopádně pro mě je otázkou spíše než proč to AMI udělala, jestli to je správné. A já tvrdím, že není. Public Relations je samo o sobě dosti temný obor, ale platí zde jasná pravidla a věřím, že i jistá stavovská čest. Úkolem agentury je dbát o klientovo PR, nikoli o svoje. Svoje PR si agentura buduje svými referencemi a odvedenou prací. V tomto případě, ať už je Dana Dvořáková sebe děsnější megera, AMI jednala proti klientovi, zradila. Být jedním z klientů AMI, dám si pozor, abych tam náhodou někoho nenaštval, pěkně by se mi to očividně vymstilo.

Autor: Václav Pláteník | pondělí 1.8.2011 21:38 | karma článku: 9,51 | přečteno: 1491x