- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Už podruhé se oděvní gigant Louis Vuitton snaží pronajmout Karlův most pro módní přehlídku. Letos našel vlivného spojence, svého zákazníka Andreje Babiše. Ten chce akci dokonce spojit s oslavami sedmi set let od narození Karla IV. Poprvé se Louis Vuitton snažil o pronájem před deseti lety a to za cenu jeden a půl milionu korun. Tedy zhruba za hodnotu kabelek, které Monika Babišová dostane do svých šedesáti let k narozeninám. Každý si přirozeně klade otázku, jestli mají naše národní pamětihodnosti sloužit k lepšímu prodeji luxusní galanterie a kolik by taková spolupráce měla případně stát.
Nebylo by to poprvé, kdy se historická dominanta stala reklamním nosičem. V roce 1925 se během pařížského EXPO na Eiffelově věži rozzářilo 250 tisíc žárovek spojené šesti sty kilometry drátu, které vytvořily nápis Citroën. A zářily tam až do krachu automobilky téměř o deset let déle. I v Čechách máme jistou zkušenost, rekonstruované památky v centru Prahy jsou zakryty reklamními plachtami automobilek, které mají rekonstrukce financovat. Partnerství historického a komerčního světa nejsou ojedinělá a mohou přinášet užitek oběma, ale ...
Vždy je třeba postupovat s pokorou před historickou pamětí a symbolickou hodnotou, kterou památky nesou. A také s respektem k současným obyvatelům. Velkolepá světelná instalace během průmyslové výstavy byla významným momentem přicházejícího stylu art deco a Citroën byl toho času národní chloubou. Světla žárovek samozřejmě vyvolávala na tvářích Francouzů různé reakce, počin ale souzněl s duchem doby. Představa, že by dnes třeba na Soše Svobody svítila reklama Chrysleru nebo McDonaldu, jakkoliv by zisky z ní přispívaly na opravu památek, je iluzorní.
Jakou spojitost má Karel IV. s francouzským návrhářem, kromě toho, že byl více než pět set let před založením značky vychováván na francouzském dvoře? A co by říkal tomu, že se o jeho narozeninách po Kamenném mostě, jak se stavbě v jeho době říkalo, koná módní show? Otáčel by se ve svatovítské kryptě, nebo by byl rád, že je Praha díky mostu významnou zastávkou evropských obchodníků, k čemuž byl také určen?
Zamýšlená módní přehlídka by zřejmě nestála u nástupu nového uměleckého stylu. Zcela jistě by však vytvořila titulky světových médií. Fotky z ní by převzal Buzzfeed a pod hashtagem jako #LVprague16 by ovládly Instragram. Praha by se dostala do žebříčku TOP destinací k návštěvě podle Lonely Planet a dalších renomovaných průvodců. Pro hlavní město je to bezpochyby veliká příležitost pro destinační marketing. Kromě turistů může navíc přivést prostředky pro další údržbu a rozvoj památek.
Obojí ale jen v případě, že se k záměru přistoupí koncepčně v rámci širší strategie rozvoje turistického ruchu v zemi a péče o kulturní dědictví. Nikoliv jako k laskavosti VIP zákazníka Babiše manažerovi jeho oblíbené značky. Začít můžeme třeba tím, že výrobci luxusní galanterie dáme najevo, že si střed Prahy nemůže pronajmout za cenu srovnatelnou s honorářem pro jeho modely. A ministrovi financi, že nás za takovou cenu nemůže prodávat svým známým. Šance udělat v Praze něco opravdu světově skvělého to ale bezpochyby je.
Další články autora |