Babišův Karel Vuitton IV.

Už podruhé se oděvní gigant Louis Vuitton snaží pronajmout Karlův most pro módní přehlídku. Letos našel vlivného spojence, svého zákazníka Andreje Babiše. Kladu si otázku, zda mají naše památky sloužit prodeji luxusní galanterie

Už podruhé se oděvní gigant Louis Vuitton snaží pronajmout Karlův most pro módní přehlídku. Letos našel vlivného spojence, svého zákazníka Andreje Babiše. Ten chce akci dokonce spojit s oslavami sedmi set let od narození Karla IV. Poprvé se Louis Vuitton snažil o pronájem před deseti lety a to za cenu jeden a půl milionu korun. Tedy zhruba za hodnotu kabelek, které Monika Babišová dostane do svých šedesáti let k narozeninám. Každý si přirozeně klade otázku, jestli mají naše národní pamětihodnosti sloužit k lepšímu prodeji luxusní galanterie a kolik by taková spolupráce měla případně stát.

Nebylo by to poprvé, kdy se historická dominanta stala reklamním nosičem. V roce 1925 se  během pařížského EXPO na Eiffelově věži rozzářilo 250 tisíc žárovek spojené šesti sty kilometry drátu, které vytvořily nápis Citroën. A zářily tam až do krachu automobilky téměř o deset let déle. I v Čechách máme jistou zkušenost, rekonstruované památky v centru Prahy jsou zakryty reklamními plachtami automobilek, které mají rekonstrukce financovat. Partnerství historického a komerčního světa nejsou ojedinělá a mohou přinášet užitek oběma, ale ...

Vždy je třeba postupovat s pokorou před historickou pamětí a symbolickou hodnotou, kterou památky nesou. A také s respektem k současným obyvatelům. Velkolepá světelná instalace během průmyslové výstavy byla významným momentem přicházejícího stylu art deco a Citroën byl toho času národní chloubou. Světla žárovek samozřejmě vyvolávala na tvářích Francouzů různé reakce, počin ale souzněl s duchem doby. Představa, že by dnes třeba na Soše Svobody svítila reklama Chrysleru nebo McDonaldu, jakkoliv by zisky z ní přispívaly na opravu památek, je iluzorní.

Jakou spojitost má Karel IV. s francouzským návrhářem, kromě toho, že byl více než pět set let před založením značky vychováván na francouzském dvoře? A co by říkal tomu, že se o jeho narozeninách po Kamenném mostě, jak se stavbě v jeho době říkalo, koná módní show? Otáčel by se ve svatovítské kryptě, nebo by byl rád, že je Praha díky mostu významnou zastávkou evropských obchodníků, k čemuž byl také určen?

Zamýšlená módní přehlídka by zřejmě nestála u nástupu nového uměleckého stylu. Zcela jistě by však vytvořila titulky světových médií. Fotky z ní by převzal Buzzfeed a pod hashtagem jako #LVprague16 by ovládly Instragram. Praha by se dostala do žebříčku TOP destinací k návštěvě podle Lonely Planet a dalších renomovaných průvodců. Pro hlavní město je to bezpochyby veliká příležitost pro destinační marketing. Kromě turistů může navíc přivést prostředky pro další údržbu a rozvoj památek.

Obojí ale jen v případě, že se k záměru přistoupí koncepčně v rámci širší strategie rozvoje turistického ruchu v zemi a péče o kulturní dědictví. Nikoliv jako k laskavosti VIP zákazníka Babiše manažerovi jeho oblíbené značky. Začít můžeme třeba tím, že výrobci luxusní galanterie dáme najevo, že si střed Prahy nemůže pronajmout za cenu srovnatelnou s honorářem pro jeho modely. A ministrovi financi, že nás za takovou cenu nemůže prodávat svým známým. Šance udělat v Praze něco opravdu světově skvělého to ale bezpochyby je.

Autor: Václav Pláteník | středa 16.3.2016 12:20 | karma článku: 23,02 | přečteno: 2467x