- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Kdysi jsem četl článek, kde se uvádělo, že množství prodejních ploch na obyvatele je u nás prakticky stejné jako v Německu. Informace měla vyznít hrdě, ale nemusím být ekonom, aby mě ten údaj spíš vyděsil. Vždyť kupní síla je u nás, proti Německu, zhruba poloviční.
Co by se stalo, kdyby se Němci teď rozhodli postavit ještě jednou tolik obchodů než mají? Jistě obyvatelstvo by bylo spokojené. Pohodlnější a dostupnější nakupování, menší fronty, a ze začátku i větší výběr. Možná by byli v první fázi spokojení i manažeři řetězců, vykázali přece ohromný růst. Ovšem spokojenost by jim vydržela do momentu, než by zjistili, že mají poloviční tržby. Vždyť je hezké, že mám místo jednoho nákupáku u nosu dva, ale chleba si kvůli tomu dvakrát kupovat nebudu.
Pokud by se v jedné ulici otevřelo pět obchodů s ponožkami, tak by jich několik určitě také v krátké době zkrachovalo. Jenže pokud by náklady na výstavbu byly v řádech miliard ? Stav našich nákupáků charakterizují nejvíc jejich pokladny. Dlouhá fronta pokladních míst, každé v hodnotě stovky tisíc, jako důkaz původních megalomanských představ, a pár blikajících, otevřených dokumentuje skromnou realitu.
Žádný z mezinárodních řetězců působících v Česku nechce přiznat svůj omyl a odepsat miliardové investice. Takže mají jedinou strategii: nějak přežít a doufat v lepší časy. Maximálně snížit náklady a přilákat co nejvíc zákazníků. A jak přilákat zákazníky s malou kupní sílou ? V prvé řadě - cenou.
Můžeme se kroutit jak chceme, ale selská přísloví z tenkého tlusté neuděláš, a z hovna bič neupleteš, prostě platí. Možná čeští výrobci nechtěli riskovat svoji pověst, možná mají poláci nižší výrobní náklady, to nevím. Ale jisté je, že se na polské výrobce nemůžeme zlobit, že se drží hesla náš zákazník, náš pán a na zakázky českých poboček mezinárodních řetězců vyrábí to , co vyrábí.
Propagace polských potravin je tudíž opravdu zbytečná. Věřím, a nemám s tím problém, že kvalitní polské potraviny existují, jen se prostě prodávají jinde než u nás. A tento fakt žádná reklamní kampaň nezmění, protože to by museli naše řetězce tyto kvalitní polské potraviny napřed nakupovat. A proč by to dělali ?
Z druhé strany mě těší, že se mezinárodní řetězce Česka tak drží. Třeba ví víc než my , a jejich důvěra v lepší budoucnost Česka je oprávněná. To by totiž znamenalo, že existuje předpoklad, že se naše kupní síla zvýší. A to by bylo fajn.
Ovšem pokud nás do té doby naše nákupáky kvalitou prodávaných potravin nevyhubí.
Další články autora |
Správné finanční návyky a dovednosti vznikají právě v dětství. Mnoho dětí je přijímá přirozeně od svých rodičů, kteří jsou pro děti velkým vzorem....