- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Pro paní Lenku Hoffmannovou:
Význam slova Rom - muž, pán, člověk, lidská bytost
Vpýsledky výzkumu, který byl minulý rok proveden na reprezentativním souboru – 1357 neromů, 87 Romů; věk 6 – 16 let.
Neromové: 101, 4 IQ
Romové: 79, 6 IQ
Rozdíl činí 21, 8 IQ.
Zdroj:
Dan, J.: Inteligence a školní výkon ve vývoji a vzájemných souvislostech.Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1. vyd., 2002.
Ve standardizačním souboru bylo 89 romských dětí, tj. asi 6 % z celkového souboru. Při výběrové strategii se vycházelo z hustoty osídlení příslušníků etnika v jednotlivých regionech. Proto byly vybrány tři regiony: Praha, Brno, Ústí n. Labem. 81 romských dětí bylo ze sídla nad 8 tisíc obyvatel, 8 ze sídla do 8000 obyvatel. Nebyl signifikantní rozdíl ve věkovém rozložení Romů a Neromů (úplná korelační shoda). Výběr byl kombinací stratifikovaného, kvótního a náhodného výběru, takže o reprezentativnost bych se nebál. Autoři výzkumu mají písemné vyjádření Romského střediska v Brně o tom, že vzorek romských dětí je reprezentativní.Výzkum byl zaměřen na zjištění inteligence dětí v ČR - romských i neromských - pomocí testu WISC-IIIuk. U Romů byl velký důraz kladen na to, aby použitý test romské děti neznevýhodňoval a aby byl vybrán reprezentativní soubor romských dětí. Šlo tedy o co nejobjektivnější zjištění současného stavu. Nic víc, nic míň.
Jaké jsou příčiny nižšího IQ romských dětí, nabízí se hypotéza o nižší společenské a vzdělanostní úrovni romských rodin, i v této otázce přináší výzkum zajímavé zjištění.
Této hypotéze by odpovídaly lepší výsledky v neverbálních subtestech a horší v subtestech verbálních (ty jsou pokládány za podmíněné prostředím a výchovou). To se však u romských dětí nepotvrdilo - Romové měli signifikantně nižší skóry jak v části verbální (81.87) tak v části performační (80.06).
Pokud šlo o reprezentativnost výběrových souborů, to by bylo na delší vysvětlování základů statistiky a metodologie. (Vzorek romských dětí v daném výzkumu však opravdu byl reprezentativní a rozdíly mezi Romy a Neromy ve skórech dosažených v jednotlivých subtestech byl
Pokud šlo o reprezentativnost výběrových souborů, to by bylo na delší vysvětlování základů statistiky a metodologie. (Vzorek romských dětí v daném výzkumu však opravdu byl reprezentativní a rozdíly mezi Romy a Neromy ve skórech dosažených v jednotlivých subtestech byly vždy signifikantní na 1% hladině významnosti.)
IQ je ale z větší části vrozené (geneticky podmíněné). Prenatální vlivy jsou asi podstatné jen v extrémních případech - např. intoxikace během gravidity může vést k postižení plodu, které se projeví i mentální retardací.
Recenze
Jiří Dan: Inteligence a školní výkon ve vývoji a vzájemných souvislostech
Tomáš Rodný (Psychologie Dnes 12/2002)
Měli bychom se smířit s tím , že romský ( cikánský, dle ctěné libosti) problém je neřešitelný. Tedy : civilizovaně .
Cikánské tlupy ( party ,kolektivy...) do české kotliny přitáhly ve středověku a králové ,knížata , císaři , vlády kapitalistické i socialistické problém integrace nebo alespoň soužití s nimi naprosto nevyřešili.
Snad jedině malthusiánství.... ?
Tak, snažili se. Ale falešná lítost jim bránila.
Vzpomínám má.základní školu v sedmdesátých letech, v městečku s velkou populací cikánů.
Když do naší třídy propadl nějaký cikán, zpravidla tak několik měsíců ho ve třídě nikdo neviděl. Pochopitelně pak nemohl být ani vzdělán, takže někde teď hlásá, jak je diskriminován.
Když nastěhujete neRomy do jednoho domu, nic se neděje.
Když do stejného nastěhujete Romy, tak je to co? Rasizmus? Diskriminace? Segregace?
Ne, vybydlené gheto.
Vážený pane, Rom je národ s velkým R.