Konec rikš v Praze?
Velotrixi na Staromistském námistíZbynik Vacek
Před dvěma lety se v květnu rozjel v Praze projekt ekologických vozítek na lidský pohon, moderních rikš, které jezdí již v několika zemích světa, včetně Německa, Holandska, USA i Japonska. Tato vozítka, zvaná u nás Velotrixi (v zahraničí Velotaxi, Trixi nebo Velo), měla přinést do Prahy oživení, novou službu, nový produkt reklamy a hlavně měla působit jako skvělá turistická atrakce. Projekt, zdá se, selhává. Ale proč? O tom bych chtěl napsat, hlavne protože jsem tomuto projektu vždy fandil.
Příčin neúspěchu je hned několik. Před třemi lety s primátor Prahy Pavel Bém tímto vozítkem svezl v Berlíně a byl jimi nedšen. Rozhodl se, že by rád tato vozítka uvedl i v Praze a tak se našla firma, která koupila devatenáct vozítek a do Prahy přijela. Tím vznikl první problém: je Velotrixi kolo? Kam tedy vlastně smí? Kde smí nabízet své služby? Neexistovala žádná legislativa, která by pohyb těchto vozítek upravovala, nebyla připravena žádná půda, žádné podklady ani pravidelná stání (salespointy) a trasy. Policie nevěděla, zda má vozítka sloužící i jako reklamní médium pokutovat za zábor veřejného prostranství a zda je v Praze vůbec legální takovouto službu nabízet na místech, jako je Staroměstské či Václavské náměstí.
Dva roky tak probíhal boj ve stylu divokého východního kapitalismu mezi provozovatelem, tedy spíše řidiči, a magistrátem. Tím samým magistrátem, který si tato vozítka přál.
Velotrixi se tenkrát mohly pohybovat všude tam, kde kolo, ale nemohly zastavovat, protože jim hrozila pokuta za zábor. Mohly jezdit klidně celou noc, protože jejich provoz nepodléhal žádné legislativě. Na pohyb vozítek se ale začaly množit stížnosti. Těžko spekulovat, kdo za nimi stál, mohli to být taxikáři, kočí pražských fiakrů či řidiči starých aut nabízející sightseeing a nebo jen naštvaní důchodci, kteří nemají co dělat, tak si stěžují. Mohl to být konkurenční boj a nebo jen hloupost a neomalenost některých řidičů Velotrixi, kteří nepochopili filosofii společnosti a nerespektovali dopravní značení.
A tak, i přesto, že vedení firmy žádalo o trasy schválené magistrátem a místa k nabízení svých služeb, Velotrixi nedostaly zelenou. Naopak. Policie začala jako zběsilá pokutovat každé vozítko, které nebylo v pohybu, neuvědomujíce si, že řidič, který najede za den i čtyřicet kilometrů, si musí odpočinout, napít se. Jedno vozítko váží prázdné asi 150 kg. Tím se ale magistrátní boj proti vozidlům Velo neskončil. V prosinci 2007 byla přijata novela tržního řádu, která upravovala pohyb fiakrů a vozidel Velotrixi. Tato novela uvedla místa, kde se mohou nabízet služby, tedy vyhradila fiakrům na Staroměstském náměstí 70 čtverečních metrů a Velotrixi 6 metrů tamtéž a 6 metrů na Náměstí Republiky. Pak vydala (v příloze č. 1) seznam ulic, kam která vozidla nesmí. Zatímco fiakrům tak vznikla legální okružní trasa ve Starém Městě, rikšám byl seznam zakázaných ulic sepsán tak, že nebylo možné legálně sestavit jak prohlídkovou trasu, tak skončila i naděje na to, že tato vozidla budou fungovat jako ekologické taxi.
Na otázku „Můžete mě vzít do hotelu?“ nebo „na Karlův most?“ musel řidič odpovědět „ne“. Spousta milých řidičů tedy od firmy odešlo. Nebavilo je hádat se s policií a podle novely tržního řádu jim hrozila pokuta do výše 200 000 Kč, když by náhodou zapomněli a projeli ulici, kde nemají co dělat. Odešel jsem i já, protože díky zásahu města se nejen snížily příjmy řidičů pod úroveň běžně nabízených brigád třeba ve stavebnictví, ale právě proto, že jsem celou dobu jezdil ve strachu z obrovské pokuty.
Samozřejmě je také pravdou, že provozovatel rozhodně neudělal to, co by měl. Nejednal s magistrátem v takové intenzitě, jak by asi měl a hlavně neříkal řidičům pravdu, co se legislativy týče, pravděpodobně za vidinou zisku z reklamy a provozu rikš. Často jsem slýchal z úst šéfa slova jako „Není problém“ nebo „zařídíme to“, ale nikdy nic zařízeno nebylo.
Sami však posuďte, zda byl postup magistrátu vůči atrakci, kterou sám pozval, férový. Já osobně myslím, že ne.
Zbyněk Vacek
Kdyby jenom Duchcov...

O Romské problematice toho bylo napsáno již mnoho a je jasné, že ještě mnoho napsáno bude. Události z Duchcova posledních dní opět zahlitily média, spekuluje se o všem, třeba o tom, jak statečný byl městský policista, který se nedokázal rozhodnout, jestli pomáht, či chránit, nebo o útocích jak na Romy tak na bílé. Problém však netkví ani v tom ani v onom, problém je úplně jinde.
Zbyněk Vacek
Volby prezidenta skončily, šílenství nikoliv...

Volba prezidenta, jak se zdá, rozdělila republiku. Skoro tak, že to bylo fifty-fifty. Rozhodl nakonec celkem malý rozdíl 10% hlasů ve prospěch Miloše Zemana. Ačkoliv nebyl mým kandidátem, vlastně když se nad tím zamyslím,nebyl mezi devíti uchazeči žádný ideální kandidát, jsem s volbou spokojen. Hlavně proto, že občané mohli konečně volit hlavu státu přímo. Je po volbách a prezidenta máme. Je to náš prezident ať už se vám to líbí nebo ne. Je potřeba uznat, že ani tak nezvítězil Zeman, jako konečně přímá demokracie. Co ale dál? Země se polarizovala na dva tábory...
Zbyněk Vacek
Kolikrát jsi zdaněn, tolikrát jsi člověkem...

Po sérii článků v různých novinách, které se vesměs týkaly financí, jsem se musel dlouze zamyslet nad tím, zda být dál drobným živnostníkem. Pojďme si rozebrat na dvou konkrétních případech, jak se dnes má zaměstnanec menší firmy a živnostník, který zaměstnává sám sebe. Na úvod celého článku jen ještě napíši, jaké daně a odvody státu platíme a na Vás, milí čtenáři je, zamyslet se nad tím, co za ně vlastně dostáváme.
Zbyněk Vacek
Chceme studovat "v závorce"?

V říjnu 2009 představila Univerzita Hradec Králové (UHK) nový vizuální styl. Vskutku nevím, co bylo špatně (mimo nejednotnosti) na tom starém stylu, ale mezi studenty byl ten nový přijat s velikým rozčarováním. Styl je to vskutku kontroverzní a způsob, jakým byl uveden, je přinejmenším prapodivný...
Zbyněk Vacek
Teambike - divné kolo???

Lidé si pomalu začínají zvykat na různé výstřelky ve světě cyklistiky. Mohli bychom začít už v počátcích, kdy páni v kožených oblecích jezdili na vysokých kolech a odháněje bičíkem dotírající psy udivovali svým samohybem okolí. Později přišlo tandemové kolo pro dva i tři, začaly se objevovat lehokola, tříkolky pro zdatné důchodce, různé typy rikš od běhacích až po šlapací a mohl bych tady pokračovat a možná i nastiňovat budoucnost...
Další články autora |
A modré přilby jen přihlížely... Fotka ze Srebrenice dodnes straší Nizozemsko
Seriál Nizozemští vojáci sedí na střeše obrněného vozidla, vedle sebe modré přilby. Pod nimi stojí tisíce...
Proslavily ji šaty z minerálky. Topmodelka z ikonické reklamy se vrátila do Varů
Michael Douglas, Dakota Johnson, Peter Sarsgaard. Celá řada hvězd a celebrit ozdobila letošní...
Drát, který odpojil polovinu Čech. ČEPS zveřejnil snímky poškozeného vedení
Provozovatel přenosové soustavy ČEPS zveřejnil ve čtvrtek poprvé i snímky poškozeného vedení V411....
Zemřel hrdina vítězného dokumentu z Varů, policie ho našla v rybníce u Prahy
V rybníku v Ohrobci u Prahy našli svědci v neděli ráno mrtvého muže. Příčinu jeho smrti určí soudní...
Sucho na Orlíku. Hladina Vltavy je o deset metrů níž a odhalila starý jez, mlýn i bunkr
Ve vodní nádrži Orlík je kvůli suchu až o deset metrů méně vody. Kvůli nedostatku vody ve Vltavě...
Sladká lavina z Ukrajiny děsí české cukrovary, zvýší se kvóty na dovoz
Premium Plánované zvýšení bezcelních kvót na dovoz ukrajinského obilí, vajec, drůbeže, ale hlavně cukru...
Ruský klášter v Česku za desítky milionů. Kde vzali peníze na jeho nákup a opravu
Premium V Loděnicích u Berouna stojí největší pravoslavný klášter v Česku. Do dálky je vidět, jak honosně...
Libye hrozí stejně jako boj na Ukrajině, varují Řecko a Itálie před migrací z jihu
Premium Lodě s nelegálními migranty opět vyplouvají ve velkých počtech směrem k italské Lampeduse či k...
Útok injekcemi, nebo davová hysterie? Policie ve Francii tápe a důkazy chybí
Během francouzského festivalu Fête de la Musique nahlásilo 145 mladých lidí vpich injekcí...

Krásné vlasy každý den? S multifunkčními pomocníky to zvládnete snadno
Každá z nás touží po krásných, zdravých a upravených vlasech, ale jen málokdy máme čas věnovat se jim se stejnou péčí, jakou by dostaly v salonu....
- Počet článků 33
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1835x