Je škola opravdu "středověký trest"???

Reakce na článek pana Komárka z MF Dnes, 12. června 2007 s názvem "Škola sama je středověký trest". Možná se podívejte na to, co jsem napsal na svém druhém blogu k tomuto tématu.... http://ruslit.sblog.cz/2007/02/01/33

Gymnázium Na Zatlance, kam jsem chodil.zdroj: www.zatlanka.cz

Vážený pane Komárku, bohužel mi ve většině toho, co píšete ve svém článku nezbývá, než souhlasit. Přesto bych však chtěl poněkud více rozvést, kde a jaké chyby školský systém má. Myslím, že velice přeháníte, když jste nařkl učitele z alkoholizmu. Učitel, který by si k lahvi byť jen čuchnul v pracovní době, byl by dozajista vyhozen na minutu, tedy ve slušných školách.

Jako největší problém ve školství vidím finance. V základním a středním školství je situace vyrovnaná, školy nemají peníze. Ve vysokém školství je to tak, že peníze nemají ty školy, které se zabývají vzděláváním budoucích učitelů a vědeckých pracovníků. Učitelství a vědecká práce zkrátka nevytváří kapitál a tak tyto školy nemají kromě státní almužny žádné sponzory. A teď jsme u toho.

Požadavek na učitele je následující: učitel musí být silná osobnost, musí dokázat zaujmout, učit zajímavou a zábavnou formou, musí mít přirozenou autoritu a do jisté míry zastat i rodiče. To je požadavek hezký, ale uvažte: pět let studia na skostnatělé a dobou minulou nasáklé škole, aby se pak konečně dorabal člověk k magisterskému diplomu, a když potom přijde do zaměstnání pln elánu a očekávání, musí se nejen vypořádat s dnešní mládeží, ale i s mizernými platovými podmínkami. Toto vše má na nového kantora vliv. Nový učitel ze začátku zcela jistě dělá, co může a všechny zmíněné požadavky se snaží plnit, což v něm dusí jeho seberealizaci a ničí ho to zevnitř až se po pár letech ve školství dostaví "syndrom vyhoření", což je terminus technikus pro pocit naprostého sebevyčerpání, nedostatku motivace i sil.

Požadavek na žáky je nulový. Žák, ať už se chová jakkoliv, má nad svým učitelem moc a to i s pomocí rodičů, mezi kterými je rozšířený názor, že učitel je úhlavní nepřítel a učitelka je ta kráva, která dává mému malému géniovy špatné známky.

V první řadě si myslím, že škola, ač má výchovnou funkci také v popisu práce, by tuto neměla vykonávat primárně. Primárně má vzdělávat. Žáci by měli chodit do školy s tím, že se budou chovat slušně a vychovaně, což by jim měli vštěpovat rodiče. Rodiče by měli také svým dětem ukazovat, že si učitelů váží a tím zároveň podporovat učitelovu přirozenou autoritu. Tohle se však vůbec neděje, a tak se pak není co divit, když žáci učitele šikanují, jsou na ně drzí a nevytvářejí žádné podmínky pro vzděláváni.

Vrátil bych se ještě jednou k platovým pdmínkám versus požadavkům na osobnost učitele. Osobnost, která spňuje podmínky pro to stát se učitelem, se bude dozajista živit jinak, protože všude mimo školství dostane několikanásobně vyšší plat. Zkuste si vyžít v praze za nástupní plat středoškolského vyučujícího, který činí 14.000 Kč hrubého. I tramvaják má 22.000 Kč.

Pane Komárku, měl byste se spíše než na problémy školského systému zaměřit na problémy rodičů. které nevychovávají své děti. Nejde o to mít z dětí žoldáky, jde o elementární slušnost a kázeň, která by měla mít i své meze. Když jeden druhému vychází vstříc, vše je jednodušší, a to platí i o učení. A mimochodem, facka je někdy lepší než hodinová přednáška na téma slušné chování nebo snížená známka z mravů.

PS: Pozdravujte ode mne Martinu, chodil jsem s ni na Zatlanku ;-)

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Zbyněk Vacek | čtvrtek 14.6.2007 11:07 | karma článku: 8,87 | přečteno: 741x
  • Další články autora

Zbyněk Vacek

Kdyby jenom Duchcov...

30.5.2013 v 12:30 | Karma: 32,81

Zbyněk Vacek

Chceme studovat "v závorce"?

6.12.2009 v 21:25 | Karma: 13,49

Zbyněk Vacek

Teambike - divné kolo???

22.7.2008 v 19:03 | Karma: 11,31