Kvalitní manažer je nejen expert, ale také silný člověk

Snem každého manažera je mít pod sebou tým sestavený z angažovaných a loajálních zaměstnanců. Ne každý si ale uvědomuje, že si podřízené sice může někdy sám vybrat, jejich loajalitu je ale třeba si získat. A to už každý neumí.

Ne každý manažer je také vůdcem

Proč jsou tedy někteří zaměstnanci angažovaní a jiní považují práci za nutné zlo? Proč někteří chodí do práce rádi, přicházejí se zajímavými návrhy na zlepšení? Je to opravdu jen platem, který každý měsíc dostávají? Nemyslím si.

Všichni manažeři jsou vůdci v tom smyslu, že svou práci mohou udělat pouze s pomocí členů svého týmu. Nicméně pojem „vůdce“ považuji za mnohem širší a komplexnější, zdaleka nestačí pouze kvalifikace na danou pozici. Vůdce je takový manažer, za kterým lidé opravdu půjdou, budou ho ochotně následovat, aby naplnili jeho vizi, a dobrovolně a s chutí dají své práci více iniciativy a času, než je nezbytně nutné.

Aby manažer vedl právě takový tým, měl by především sám jít ve všem příkladem. Být v dobrém slova smyslu „nakažlivý“. Nemůže přece očekávat, že budou lidé dobrovolně a s chutí zůstávat v práci přesčas, aby dokončili úkol, zatímco on sám si ve tři hodiny odkráčí užívat volného času. Naopak takový manažer, který neodchází mezi prvními, ukáže, že to, co očekává od ostatních, je schopen dát úkolu i on sám. Stejně jako ten, který s lidmi jedná jako s rovnocennými partnery a váží si názorů ostatních. Průměrní manažeři mají v týmu průměrné zaměstnance, kteří se nijak neliší svými názory a jen plní úkoly bez vlastní iniciativy. Špičkoví manažeři pod sebou mají osobnosti, které se nebojí říci svůj názor a rozpoutat tak debatu, která celý tým posunuje dále. Tak vznikají originální nápady a inovativní řešení. Špičkový manažer se nesnaží lidi sešněrovat, naopak podporuje individualitu a úspěch týmu staví právě na jedinečnosti každého člověka, na jeho silných stránkách. Díky tomu je tým ve výsledku ještě více sehraný – každý člen je pro celek důležitý pro své přednosti.

Dobrý manažer je samozřejmě také odolný vůči stresu a jedná asertivně. Není možné nechat se strhnout vypjatou situací a jednat s lidmi emocionálně. Křik či vulgarity by měly být naprosto nepřijatelné. Manažer je rozhodný a akceschopný, což v jeho okolí vyvolává pocit opory a důvěry i v nejisté době.

Zůstat člověkem

Kvalitní manažer také zná své lidi nejen po pracovní, ale také alespoň částečně po osobní stránce, a je schopný empatie. Toto považuji za velmi důležité. Vím, kdy mají mí nejbližší spolupracovníci narozeniny a nikdy nezapomenu popřát. Znám jejich rodinnou situaci, jejich životní sny a cíle. Stejně tak oni mě znají mnohem lépe než jen jako „šéfku“. Je zdravé setkávat se i mimo práci a popovídat si neformálně. Pokud má někdo osobní problém, neměl by se bát s ním přijít.

Stručně shrnuto, špičkový manažer je kvalifikovaný, má přirozenou autoritu, ale zároveň si nehraje na „velkého šéfa“. Zůstává v první řadě člověkem. Člověkem, kterého si ostatní váží, kterého rádi následují a kterým jde příkladem.

Autor: Lucie Urválková | neděle 5.7.2015 7:00 | karma článku: 9,60 | přečteno: 455x