Diskuse
Zkáza Divadla Járy Cimrmana
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
Z65d73e29n52ě98k 69Ž37í79k77o23v41e68c97k15ý
Zub času postupně ohrožuje i samotné texty těchto her; rozumí dnešní divák například proč se tam hovoří o "vídeňském Prátru kultury a oddechu"? Nebo třeba proč je na konci pojednání o průtokových informacích věta "Ostatně tento opačný způsob známkování se zachoval v buši dodnes."?

L52i77b42u96š52e 71P80a87l29k87o22v66á
Jára Cimrman přežije jakoukoliv zkázu
R38a16d96e85k 73J94a86r76o85š
Cimrmani budou mít šanci, pokud se soustředí na osobnost samotného Járy Cimrmana a dokáží nacházet stále další a další mistrovy historicko-filosoficko-objevitelské majstrštyky...
Další podmínkou je herecký soubor, který by měl být stále amatérsko-naivní, zcela a bezvýhradně věrný své domovské scéně a nikoliv složený s herců, pohostinsky účinkujících v dalších všemožných pražských divadelních scénách (viz např. pan Táborský...)

J11a24n 80Ř49e20h87á85č61e25k
Trochu mě překvapuje, že si Svěrák nevyhlédl nějakého šikovného humoristu a nepředal mu symbolicky štafetu (třeba společným sepsáním další hry)... Bylo by škoda, kdyby fenomén Cimrman zanikl.
M96a71r79i45e 93Š41í70p67k90o56v13á
Trochu se obávám, že po té dlouhé době co psali spolu se Smoljakem, najít někoho, je těžké. Aby to nebyla pak jen parodie.

P76a53v41e40l 41D41v31o81ř91á48k
Na Osvobozené divadlo po válce navázal Jan Werich s Miroslavem Horníčkem, který Jiřího Voskovce docela důstojně zastoupil. Obávám se, že Ladislava Smoljaka nedokáže zastoupit nikdo. DJC jsem měl možnost sledovat téměř od jeho začátků. Je to fenomén doby.
J45o80s31e28f 50H62a60v56r41á82n93e36k
Když jsem si svého času mohl vybírat, vždy jsem volil představení s L. Smoljakem.


R61a89d58i27m 52P78o19l20á59š73e18k
Já je neznám nazpamět, nicméně se mně jejich kameňáky velmi líbí.
Nicméně tento problém vidím jako jejich osobní problém. Když si to své divadlo zapouzdřili a nedovolili tam hrát hercům o generaci nebo dvě až tři generace mladším, tak podle mně toto divadlo zkáze podlehne zaslouženě.
Ostatně ale zůstanou tady nahrávky, audio i filmové jejich vystoupení, taky autorské filmy Svěráka a Smoljaka a jak už někdo zmínil předtím, dnešní ochotníci jejich hry hrají dál.
Takže je to v podstatě totéž jako Osvobozené divadlo, ze kterého a z filmů se taky hodně záznamů zachovalo. A na nichž pozdější divadelníci stavěli.
A já věřím tomu, že až Divadlo Járy Cimrmana definitivně skončí, že přijdou nějací noví, úplně mladí, zatím úplně neznámí či dokonce ještě nenarození divadelníci a na těch základech vystaví zase něco nového, perfektního a životaschopného.
Ostatně Osvobozené divadlo byly založeno, vedle přísné profesionality, na přiměřeně protirežimním a prosocialistickém postoji, Divadlo Járy Cimrmana taky vedle nezbytné profesionality bylo založeno na přiměřeném odporu proti tehdejšímu komunistickém establišmentu a dneska v Bruseli se už stoprocentně pracuje na tom, aby i nějaká příští divadla vedle profesionality mohla účinně stavět na nějakém budousím přiměřeném odporu proti EU establišmentu.
J50i49r51i 89K55u48c19e27r75a
Znám většinu her JcD nazpaměť a jejich humor mne provází od cca 8 let, kdy jsem viděl aslyšel Zdeňka Svěráka poprvé v TV o Járovi vyprávět. Musím říct, že to, čeho vy se tak obáváte, jsem já vlastně již prožil. Předčasný odchod Jaroslava Vozába pro mne znamenal "status quo" pro hry, ve kterých jsem ho znal, hlavně slyšel. V jiném obsazení mi to už nikdy nepřišlo takové.... Pak Vondruška a Smoljak.... Já bych nyní již do JcD ani nešel, popravdě mám vůbec nejraději audio záznamy her JcD z 80.let. Všechno "poté" už pro mne u těch starších her není to pravé ořechové. Každá doba má svoje plusy a mínusy. Já jsem strašně rád, že se část mého života překryla s tvůrčí činností JcD, Smoljaka a Svěráka, že jsem mohl naživo vychutnávat jejich geniální dílka a že se jejich "hlášky" staly neodmyslytelnou součástí mého života, který se jimi dá neskonale často komentovat.
P42e41t50r 56Š19i92r79o20k49ý
Jsem rád, že jste připomenul Jaroslava Vozába a jeho hlasový projev. Vozábova Zlatovláska byla fenomenální a uhlobaron Ptáček skvělý.
P61e26t90r 66H36a38l59í37k
Vás mám zařazeného jako eurofederalistu, liberála, neomarxistu. Je mi záhadou, jak se vám DJC může líbit, když porušuje veškeré eurohodnoty.
DJC je naprostý opak tzv. eurohodnot a divím se, že není zakázáno.
Je genderově nevyvážené a neplní kvóty na počty žen. Odporně šovinistický divadelní spolek Járy Cimrmana nejen, že ženy ve svém čistě mužském kolektivu netrpí, ale ještě je hanebně dehonestuje karikováním ženských rolích v mužském podání.
Je rasistické a xenofóbní - mezi herci není ani jeden člen utiskovaných etnik. Je homofobní - ani jedna hra nevyzdvihuje nějakou utlačovanou menšinu a ani nikdo z ní tam nemá nějakou roli - gay, trans, ... a ani jeden herec se k ní dostatečně angažovaně nepřihlásil.
Vyvolává nenávist vůči romům a vyzývá k násilí na nich (cikán běhá s nožem v zádech). Rom musí čekat na obsloužení smrtí na úkor nějakého bílého individua. Další odporná věc je, že mluví o národu a hrdosti k němu. To je tak odporně populistické a pravicově extremistické a v příkrém kontrastu s ideou Evropské integrace.

R74a67d85k15a 94K54i65e65l67b17e41r60g60e40r56o85v92á
Ježišikriste...začínám na základě Vašeho příspěvku věřit tomu, že Jára Cimrman má podíl na tvaru Eifelovky... Vy se mi doufám jen zdáte:))

M44a30r49t11i17n 59F97a98l69t96ý57n
Bohužel, to je osud všech autorských divadel - odcházejí se svými tvůrci.
Mezi nimi jste, možná neúmyšlně. opomněl další takovou legendu Semafor a Jiřího Suchého.
Každého takového divadla je škoda.

J27i83ř23í 23T40u28r72n50e40r
Nechtěl jsem obecně psát o malých a autorských divadlech, ale myslím si, že Semafor je trochu jiný případ. I ten vznikl jako autorský projekt Suchého a Šlitra (smrtí Šlitra velmi utrpěl), ale etabloval se jako revoluční novinka a líheň budoucích hvězd. S léty se však poněkud své popularity pozbyl, a to patrně proto, že byl postaven z velké části na hudbě a hudba podléhá více módním vlivům, než klasické divadlo. Zašlou slávu semaforu dnes připomíná prakticky jen pan Suchý, který je vskutku renesanční osobou mnohých dovedností.
Seznam rubrik
- Cesta kolem Česka
- Tenkrát na blízkém Východě
- Komentáře, úvahy a glosy
- Próza
- Poezie
- Básnická abeceda
- Limeriky a jiná satira
- Zápisník přírodouzpitce
- Eseje a fejetony
- Recenze, medailony, historie
- Průvodce dospívající dívky
- Pes by to nežral
- Antické frazémy
- Biblické frazémy
- Brdské historky
- Podbrdské historky