Offline výuka, neboli všem stejně málo

Úředníci opět neblaze zasahují do chodu školství. Proč je omezováno vzdělání těm, kteří o ně mají zájem? Má omezování počtu online hodin smysl? Proč úředníci náhle jásají nad "asynchronní" pseudovýukou?

 Zdá se, že propast, do níž se dokáže propadat „moderní“ školství, je téměř bezedná. Lidé již přivykli faktu, že objem znalostí a dovedností, s nimiž mládež opouští školní lavice, je rok od roku menší. Zaměstnavatelé již počítají s tím, že si své mladé zaměstnance budou muset zpravidla od píky zaškolit a zaučit. Občany už nepřekvapí ani výrazný úbytek učiva v osnovách, z nichž podle návrhu Ministerstva školství zmizí spousta látky, na jejímž osvojení stojí samotné základy naší civilizace a její technické vyspělosti, jako jsou například Newtonovy zákony. A to vše za nadšeného potlesku tzv. „odborníků na vzdělávání“, kteří, nevím, zda někdy někoho učili, ale každopádně netuší, že na to, aby lidská společnost neskončila ve středověku, nebo v horším případě znovu v pravěku, musí se některé znalosti, schopnosti a dovednosti systematicky reprodukovat a předávat z generace na generaci.

 Lidé dokonce tak nějak přivykli přes rok trvající paralýze prezenční výuky v důsledku pandemických opatření. Žáci, studenti i jejich rodiče akceptovali redukci kvality výuky jako nutné zlo a byli vděční alespoň za online výuku na dálku přes počítač či mobil. Všichni, kterým alespoň trochu záleží na vzdělání v našem světě a na vzdělání mládeže se vzepjali k mimořádným, i když náročným, výkonům. A to od učitelů, přes vedení škol až po samotné žáky a jejich rodiče. Online výuka nahradí prezenční zhruba z 10 až 50%, v závislosti na použité technice, formách výuky, ochotě žáků se daný předmět učit a pedagogickém štěstí, které provází nebo neprovází každou vyučovací hodinu. Všichni proto brali za vděk tím, že je uprostřed té hrůzy zachraňováno, co se dá.

 Ale úředníci, kteří vše pozorovali z povzdáli svých pracoven, viděli celou věc jinak. Nezajímalo je, že u většiny žáků výuka téměř zázračně více či méně funguje. Soustředili se na ty žáky, kteří se online výuky neúčastní, ať již z důvodů techniky nebo nezájmu. Údajně jich má být 10 procent. Vzhledem k tomu, že internet nebo mobilní telefon má dnes již opravdu skoro každý, bude důvodem absence při online studiu v drtivé většině nezájem.

 To není nic překvapivého. Číslo 10 procent zhruba odpovídá procentu problémových žáků, kteří docházejí do školy, protože musí, a ani při prezenční výuce si toho z ní moc neodnesou. Jenomže teď se výuky vůbec nezúčastňují, takže je to najednou víc vidět.   

 Aby nedocházelo k nerovnému postavení žáků, úředníci se rozhodli, že výuku omezí všem. Jako druhý důvod si našli to, že žáci jsou při online výuce údajně unavení. Každý, kdo má ve své blízkosti nějakého mladistvého, musí se smát při představě mladého člověka vyčerpaného pohledem do počítače nebo mobilu, neboť je známo, že naše mládež sledováním internetu, hraním počítačových her a používáním mobilního telefonu žije téměř po celý den. Takový argument snad platí v nejnižších ročnících základní školy, ale pak již dozajista ne. Jediným, kdo tak může být z online výuky skutečně vyčerpaný, jsou samotní pedagogové, především pak ti starší.

 Nicméně snaha o omezení online výuky byla na světě a Ministerstvo školství přišlo s limity online hodin v rámci jednoho dne. Například pro čtvrtý a pátý ročník základní školy je limit pouhých tří půlhodinových sezení denně. Na středních školách, včetně gymnázií, je doporučeno absolvovat nanejvýš tři vyučovací online hodiny za sebou a v rámci dne celkem maximálně čtyři.

 Že je to žalostně málo a že to vypadá spíše jako snaha o likvidaci vzdělávání než jeho podpora, je nabíledni. Ministerstvo tyto limity zaslalo školám vloni na podzim jako doporučení a v prosinci je doplnilo doporučením, aby nikdo žáky, kteří na pár týdnu dorazili konečně do školy, vůbec nezkoušel a ani je raději moc neučil, neboť by prý po půlroční absenci ve škole mohli trpět nezvyklou zátěží.

 Protože to vedení mnoha škol, vyučujícím, rodičům i žákům samotným připomínalo spíše zalévání exotických květin, než snahu o vzdělávání mládeže, doporučení bylo na mnoha školách ignorováno a tam, kde se vedení škol vylekala a doporučení realizovala, docházelo k ilegální online výuce po dohodě s žáky nebo jejich rodiči. Mnoho vyučujících se tak mohlo na chvíli cítit jako za časů odboje, ale společenský tlak na ignorování limitů ministerstva byl natolik silný, že většina škol od striktního dodržování limitů online hodin nakonec ustoupila. Ministerstvo svůj doporučující manuál proto v březnu doplnilo a opět zaslalo na školy. Tentokrát už s velmi chladným postoj k online výuce, která najednou údajně „představuje extrémní zátěž jak pro žáky, tak pedagogy, a nepřináší potřebný efekt pro vzdělávací pokrok“ (tisková mluvčí MŠMT Aneta Lednová v rozhovoru pro Novinky, 19.3.2021). Naopak offline výuka je zničehožnic považována za velmi prospěšnou a naprosto nelogicky jsou u ní zdůrazňovány elektronické platformy, jako by to v tomto případě nebylo úplně jedno. Úředníci začínají zuřit, že se školy neřídí jejich doporučením, jako kdyby jim ještě nikdo nevysvětlil, že doporučením se nikdo řídit nemusí. Skoro se nabízí spekulace, že jim význam toho slova úplně uniká. Dokonce se začíná mluvit o hospitacích offline hodin. A to se již nacházíme v oblasti čisté, nefalšované byrokratické buzerace.

 Offline hodiny jsou totiž ve své podstatě skoro k ničemu. Jsou jen jakýmsi pokusem podvádět veřejnost a předstírat, že nadále probíhá nějaké vzdělávání. Ve skutečnosti ale především vytvářejí rovnostářskou a inkluzivní situaci mezi žáky, protože nyní jsou si všichni, co se týče konzumace školských služeb, opravdu téměř rovni, bez ohledu na technické zázemí. Úkoly na dálku bude totiž dělat jen hrstka opravdu nadšených, bystrých a pracovitých žáků, kteří ovšem nepotřebují učitele k tomu, aby si dělali dopředu nějaká cvičení, ať už z učebnice nebo na elektronické platformě, neboť materiálů k výuce se dnes na internetu povaluje nekonečné množství a z téměř všech lze tak či onak něco nastudovat. Všichni ostatní úkoly buď opíší od spolužáků, nebo jim je udělají starší sourozenci či rodiče. Naplní se tím jejich základní potřeba, kterou je maximalizace volného času. Vyučující, který má při online hodinách omezené možnosti zkoumat činnost žáků na hodině, ale nějaké přece jen stále má, je při offline hodině (nyní vznešeně nazývané asynchronní) úplně bezmocný a mění se na úředníka přijímajícího elektronickou poštu nebo zkoumajícího výsledky na elektronické platformě.

 Že je to pro vyučující i vedení škol extrémně náročná zbytečnost, obohacená ještě požadavkem na čím dál složitější byrokratické zpracování zadávaných materiálů k offline výuce, o nichž mají být pravidelně podávány zprávy, někde dokonce i v předstihu, to úředníky netrápí. Že je to pravý opak efektivního školství, v němž jsou učitelé zbaveni svazující byrokracie a rozhodování od stolu bez znalosti praxe a terénu a je jim umožněno dle vlastního uvážení a schopností pracovat, to trápí úředníky ještě méně. Vždyť oni svoji misi plní. Ti, kteří se chtěli vzdělávat, byli nebo ještě budou té možnosti do značné míry zbaveni. Ti, kteří se vzdělávat nechtějí, na tom budou pořád stejně. Znalosti žáků a studentů se tak výrazně zglajchšaltují. Nevadí, že sjednocená úroveň bude velmi nízká. Alespoň nebude nikdo nikomu nic závidět a nikdo nebude moci tvrdit, že je v českém distančním vzdělávání někdo znevýhodňován.

 Chceme se v bídě, kterou na nás uvrhla pandemie, propadat ještě o tolik hlouběji?      

Online vyučování na 1. stupni? Stačí kolem hodiny denně, chce to i jiné aktivity, doporučuje MŠMT - Novinky.cz

10 tisíc dětí v Česku zmizelo z dohledu. Učitelé o nich nevědí vůbec nic - Seznam Zprávy (seznamzpravy.cz)

Dopis fyziků ministrovi školství: Patří Newtonovy zákony do základní školy? | Pedagogicke.info

Autor: Zdeněk Trmota | neděle 21.3.2021 14:05 | karma článku: 17,41 | přečteno: 487x

Další články autora

Zdeněk Trmota

Hrozí po roce 2030 zánik českého školství?

Školství, které už nyní trpí vážnou ideologickou chřipkou, se může po volbách dočkat nástupu moru nebo cholery.

30.5.2025 v 20:25 | Karma: 8,46 | Přečteno: 213x | Diskuse | Politická aréna - pro politiky

Zdeněk Trmota

Řádění developerů v Chalabalově ulici

Dokážete si představit, že Vám někdo postaví dům 7 metrů od toho Vašeho a zničí všechno, co se nachází v bezprostřední blízkosti Vašeho bydliště?

27.5.2025 v 21:10 | Karma: 7,13 | Přečteno: 525x | Diskuse | Politická aréna - pro politiky

Zdeněk Trmota

Ne CHUDOBĚ 2022, aneb jak se vrátit k prosperitě

Inflační tsunami, ve formě nebývalého růstu cen, zasáhla ČR i EU a odhalila zásadní potíže české ekonomiky i společnosti čím dál závislejší na bláznivých experimentech EU.

23.8.2022 v 19:46 | Karma: 22,62 | Přečteno: 614x | Diskuse | Politická aréna - pro politiky

Zdeněk Trmota

Maturita na příděl

Chceme úřednickou maturitu? Chceme maturitu na příděl? Existují důvody, proč není správné na něco takového pomýšlet.

7.3.2021 v 8:53 | Karma: 17,95 | Přečteno: 437x | Diskuse | Společnost

Nejčtenější

Obří výpadek elektřiny ochromil velkou část Česka. Energetici řekli příčinu

4. července 2025  12:11,  aktualizováno  21:48

Sledujeme online Velkou část Česka včetně Prahy a dalších velkých měst postihl masivní výpadek proudu. Bez elektřiny...

A modré přilby jen přihlížely... Fotka ze Srebrenice dodnes straší Nizozemsko

9. července 2025

Seriál Nizozemští vojáci sedí na střeše obrněného vozidla, vedle sebe modré přilby. Pod nimi stojí tisíce...

Plovoucí bary a „nepřevratitelný“ raft. Na Vltavě kvete zvláštní vodácký byznys

6. července 2025  14:16

Je deset hodin ráno a na jezu v Herbertově, dva kilometry po Vltavě od Vyššího Brodu na jihu Čech a...

Proslavily ji šaty z minerálky. Topmodelka z ikonické reklamy se vrátila do Varů

7. července 2025  9:35

Michael Douglas, Dakota Johnson, Peter Sarsgaard. Celá řada hvězd a celebrit ozdobila letošní...

OBRAZEM: Stano odhalil Bartoškův poslední portrét. Dakota si napravila reputaci

7. července 2025  1:17

Jak naposledy zvěčnil renomovaný fotograf Tono Stano Jiřího Bartošku, se můžete jít podívat do...

Jurečka nabízí navýšení platů o 5 až 7 procent, odbory žádají 9 až 10 procent

10. července 2025  5:40,  aktualizováno  16:08

O růstu platů ve veřejné sféře budou jednat zástupci vlády, zaměstnavatelů a odborů. Ministr práce...

Ferrero Rocher koupí za 3,1 miliardy dolarů amerického výrobce cereálií WK Kellogg

10. července 2025  15:49,  aktualizováno  16:06

Italská společnost Ferrero Rocher, která mimo jiné vyrábí čokoládovou pomazánku Nutella, koupí za...

V Sokolově hořela střecha mateřské školy. Budovu právě opravují dělníci

10. července 2025  16:06

Sedm hasičských jednotek vyjíždělo ve čtvrtek odpoledne do ulice Kosmonautů v Sokolově. Hořela tam...

Slunce už vede. Soláry v EU poprvé vyrobily více elektřiny než jiné zdroje

10. července 2025

Solární energie byla v červnu poprvé největším zdrojem elektřiny v Evropské unii. Předstihla...

Bolístky pod kontrolou: Vyhrajte dětské náplasti Cosmos s Prasátkem Peppou
Bolístky pod kontrolou: Vyhrajte dětské náplasti Cosmos s Prasátkem Peppou

I drobné odřeniny a škrábance mohou být pro děti velké drama. Zúčastněte se proto naší soutěže a vyhrajte limitovanou edici dětských náplastí...

  • Počet článků 5
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 455x
Absolvent Vysoké školy ekonomické, oboru ekonomika zahraničního obchodu, a Pedagogické fakulty UK, oborů učitelství německého jazyka a učitelství anglického jazyka, známý překladatel a tlumočník, dlouholetý profesor německého a anglického jazyka na gymnáziu, autor populárních cvičebnic „Příprava ke státní maturitě z anglického jazyka“ a „Příprava ke státní maturitě z německého jazyka“, bývalý čtyřnásobný zastupitel v plzeňské komunální politice, současný zastupitel na Praze 13 za SPD-Trikolora, od roku 2022 člen SPD a někdejší ligový šachista a vášnivý milovník stolního tenisu a všech neprobádaných a tajuplných záhad si Vás dovoluje formou tohoto blogu seznámit se svými názory, nápady a podněty.

Seznam rubrik

Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.