- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Když hodnotíme vztahy obou bratrů, Boleslava a Václava, s reálného pohledu, musí nám být daleko sympatičtější Boleslav.Václav se spokojil s tím, že Čechy byly lennim panstvím Sasů a on zde mohl vládnout a platit saskemu králi léno. To bylo jádrem sporů mezi oběma bratry, protože Boleslav nechtěl být jen lénním poddaným saského krále.
Boleslav chtěl Čechy osvobodit z poddanského vztahu, což se mu po dlouhých válkách se saským králem Otou 1. nakonec podařilo. Jako první český panovník razil vlastní penize a daně si ponechal pro potřebu své vlády.
Většina realistických historiků tak považuje Boleslava spíše než Václava, za zakladatele české státnosti a za jednoho s nejúspěšnějších českých vládců v historii českého státu.
Byl to boj o moc a o charakter společnosti. Přijetí křesťanství bylo pro Čechy modernizační krok, který Boleslav blokoval. Tribut se platil už před Václavem a platil ho i Boleslav. nakonec České země nebyly nikdy jako součást říše suverénní.
Sv. Václav byl především velký bojovník proti tehdejší tradiční kultuře a propagoval kult z Blízkého východu...
Mylíte se. Kníže Václav byl velkým zastáncem přilnutí českých zemí k latinskému, tedy západnímu kultu víry a podporoval šíření západních kulturních vlivů mezi českými kmeny, u kterých ještě namnoze přetrvávaly pohanské slovanské kulty. Už to, že byl prohlášen za svatého římsko katolickou církví a byl papežem prohlášen za patrona českého národa (nikoliv českého státu!!) , ukazuje na jeho orientaci na západní křesťanské rity.