Stačíme vyhlásit válku Bulharsku včas nebo vyměníme dozorčí radu?

Beneš i Masaryk si získali oddanost národa během válečných konfliktů. Pokud se jim mohl někdo velikostí vyrovnat, je to náš odcházející prezident. Ale navzdory tomu, že vyhlásil válku globálnímu oteplování, skutečný konflikt ne a ne přijít. Až nyní ČEZ dává možnost vyniknout našemu letectvu a jízdě. Vyndejme všech 36 tanků z oleje, nastartujme letku 13 gripenů, sedněme na Pandury a s Cassou v zádech hrr na Sofii.

Kvalifikace pro dozorčí radu: umět počítat alespoň na prstech TV

Investice nadstátního gigantu v zahraničí jsou bezesporu důležité. Jejich neustálé sledování a správa je v dnešním světě klíčem jak nespanout do ztrát. Druhý velký problém ČEZ na balkáně za posledních pár měsíců o tom svědčí. ČEZ má závazky vůči svým akcionářům, mezi které stát patří. Neznamená to však, že stát má ČEZ kontrolovat jen v momentech, kdy je v úzkých a udělá krok vedle.

Pro kontinuální dohled nad strategickými kroky vedení má akciová společnost svou dozorčí radu. Stát, jako akcionář, často určuje, kdo je v jejím čele nebo jejím členem. Dozorčí rada a její členové se teoreticky erudovaně zabývají hospodařením vedení firmy, které jim skládá účty. V čele dozorčí rady ČEZ je aktuálně Martin Roman, bývalý ředitel, který investice na Balkán inicioval a bral za ně stamilionové odměny. Z tohoto pohledu mi přijde, že vlastně liška hlídá kurník v době, kdy se mají přepočítat slepice.

Jestliže chtěl dnes pan prezident jako ekonom do kauzy ČEZ zasáhnout, neměla jeho agitace směřovat na balkán. Měl spíše upozornit na nešvar, kdy do dohledových orgánů místo odborníků směřují spíše trafikanti z politických stran nebo jejich manželky. Práce v dozorčí radě není totiž pouze o plácání se do ramen nad výbornými výsledky, ale hlavně o konstruktivní opozici vedení firem, které často nemusí vidět cestu jak z problému ven. 

Ostatně stát nemá jen ČEZ. Má i aerolinky, dopravní podnik v Praze a nebo pivovar Budvar. A jejich dozorčí rady jsou plné různých státem jmenovaných osob, jejichž schopnost revidovat kroky vedení těchto mamutích podniků jsou často chabé.

Příklady:

Bývalí ministři obrany často mají kontrolovat leteckou dopravu. Ví něco o yield managementu v letectví nebo jen někdy seděli v letadle?

Kamarád bývalé ministrině obrany má teď nově kontrolovat pivovar v Budějovicích. Ten se však v pivu vyzná: pije ho.

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Tomas Vitek | středa 20.2.2013 17:28 | karma článku: 20,79 | přečteno: 814x