Proč letadlo na hranolkový olej nemá nižší emise

Letadlo KLM létá na použitý olej na hranolky a navíc to sníží to emise CO2 o 80 %. Tahle zpráva ekologa rozjásá a on tak s klidným srdcem může letět na konferenci do Rio de Janeira. Je vůbec možné mixovat olej na hranolky s petrolejem? Existuje třeba letecké palivo z obnovitelných zdrojů?

Bez emisí umí létat pouze Harry Potter.TV

Včera jsem si se zájmem přečetl tiskovou zprávu na idnes v sekci Technet, viz odkaz (1). Hned záhlaví článku odhaluje, že pouhou záměnou leteckého kerosínu za směs kerosínu s fritovacím olejem je možné v málo upraveném proudovém motoru dosáhnout redukce emisí CO2 - dokonce o 80%. Tajemný poměr paliv je 75% kero a 25 % olej. Zda je v textu chyba by měl odhalit gymnazista v maturitním ročníku.

Mísitelnost paliv

Letecký benzín je jednou z frakcí ropy. Na destilační koloně má konec destilace kolem 250 °C a hustotu přibližně 800 kg/m3 (2). Fritovací olej, i když je přírodního charakteru, má podobné vlastnosti jako motorová nafta. To znamená že konec destilační křivky je kolem 370 °C a hustota vyšší řekněme 920kg/m3. Uhlovodíky jsou dokonale mísitelné a tedy i tyto dva produkty. I po smísení bude palivo homogenní jen s vyšší hustotou a tedy větším počtem molů vodíku a uhlíku na jednu nádrž. Pokud vezmeme výhřevnost paliva úměrnou počtu molů, které jsou do spalovací reakce

CH3-CH2-...-CH2-CH3 + O2 = CO2 + H2O

tak se vlastně smísením zvětšil obsah energie v nádrži. Papírově by tak měla při stejné účinnosti motoru klesnout spotřeba v litrech - to je mělo být dané rozdílem hustot.

Co na to motor

V leteckém motoru se turbínou stlačuje vzduch, následně se do něj vstříkne palivo a a to expanduje. Tím, že je směs paliva těžší, tak si zřejmě mohu dovolit jemně vyšší tlak v turbíně ,při kterém palivo vznítí. Účinnost motoru je také ovlivněna maximálním tlakem motoru, takže i bez detailní znalosti poměrů, se dá očekávat jemné zvýšení účinnosti. Je však možné očekávat snížení emisí CO2 o 80%? Emise CO2 jsou dané tím kolik paliva shoří. Pro redukci o 80% by musela účinnost motoru vzrůst několikrát pouze přidáním aditiva do paliva.

Naděje pro ekology na závěr

Nejekologičtějším způsobem jak na eko konferenci za moře tedy zůstává veslování. Pokud by však chtěl skutěčně někdo zůstat extra zelený, může trvat na obnovitelném leteckém palivu. Jak se dočtete ve třetím odkazu, už máme i takové a i to má za sebou první komerční let přes atlantik. Jedná se o palivo Honeywell Green Jet Fuel(3)vyráběné unikátní technologií od UOP.  Tato technologie - výrobní postup - umí měnit celulózu (dřevo) v palivo pro letadla. Do budoucna se tak palivo bude moci vyrábět i ze starých koštat.  

(1) http://technet.idnes.cz/holandane-zkouseji-letat-z-ameriky-na-smes-kerosinu-a-oleje-z-fritaku-12f-/veda.aspx?c=A130310_195549_veda_aha

(2) http://www.google.com/patents/US20050145539

 (3)http://www.uop.com/processing-solutions/biofuels/green-jet-fuel/

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Tomas Vitek | pondělí 11.3.2013 11:00 | karma článku: 19,44 | přečteno: 1306x