Influenceři aneb ve víru emotikon a smajlíků
Co dnes není na vašem profilu na sociálních sítích, jakoby se snad ani nikdy nestalo. Jinak by vám to totiž ty stovky a někdy i tisíce "přátel" či sledujících nemohli uvěřit. Většina mladých lidí dnes de facto žije dva životy. Jeden skutečný a ten druhý, který prezentují ostatním, že ho žijí. Ten je tu více, tu méně vzdálený od toho skutečného. Nikdy ale není tak surový a ryzí a komplikovaný jako ten reálný. To přece, ale nechcete prezentovat online světu, že?
Ano hádáte správně! Čeká vás další patos na téma zhoubného vlivu sociálních sítí a podobných antisociálně sociálních sítí či technologií na lidskou společnost či jednotlivce.
Jeden velmi dobrý přítel mi kdysi řekl, že s rozmachem televize a se stupňujícím se vlivem USA ve světě, se spolu s americkými filmy a pohledem na svět, začal šířit i kult osobnosti, který si kolem sebe pěstovali slavní.
Dnes má však každý svůj vysílací kanál v podobě svého profilu či účtu na internetu, kam může dát cokoliv, samozřejmě pozitivního a ukazujícího v dobrém světle. Čím vyšší počet sledujících či "přátel" tím vyšší "vliv" máte a jste tím pádem "vlivní" a "slavní". A celé toto kolečko nám v českých luzích a hájích vyprodukovalo opět jeden hezky český novotvar, influencer. Influence je anglicky vliv, influencer je tedy vlivný. Zatím mi to textový editor v češtině ještě podtrhl jako chybu, ale dávám tomu rok, maximálně dva.
Takový správný influencer ráno vstane a co první udělá? No přeci poví celému jeho "světu", rozuměj sledujícím a přátelům, jak se to konkrétní ráno zrovinka má. Alespoň to tak má vypadat, přeci se na tu kamerku v mobilu musí trochu upravit, učesat, případně trochu nalíčit. Ne moc, aby to nebylo moc zjevné a alespoň trochu uvěřitelné, že daný vlivný právě vstal. Zívnutí na kamerku je pak už jen čisté hraní. Pak již následuje série detailů o tom, co se dnes za těch prvních pár okamžiků stalo a co se pravděpodobně stane. Četnost takovýchto příspěvků se stupňuje, je-li jedinec někde na dovolené, nebo na nějakém netypickém místě. To je přeci pak dvojnásob potřeba ukázat a sdělit informace toho časného rána. Samozřejmě podložené obrazovým materiálem, aby oni sledující mohli tiše závidět a obdivovat svého influencera.
Tím se pomalu dostáváme, či přeskakujeme k faktu, že lidé se rádi chlubí. A dozajista není po ránu nic lepšího než si tak trochu pohonit ego tím, že svým "přátelům" a sledujícím ukážu, že moje sprcha je namontovaná na kokosové palmě kdesi uprostřed Karibiku. Chlubítko! Tak další dobrý přítel označuje jednu ze sociálních sítí. A je tomu skutečně tak. Přeci všichni musí vědět, že se daný influencer právě nachází v ráji na Zemi. Nebo to tak alespoň musí vypadat.
Pravděpodobně ještě nikdo nezkoumal úměru mezi kouzelností daného místa a počtem videí a fotek z daného místa. Má teorie je, že čím kouzelnější místo tím méně fotek. Možná je to spíše přání. Přeci jen je-li někde tak krásně tak si to místo chcete užívat všemi smysly a nasávat každý okamžik a ne jej vidět jen skrze display mobilu. Dle mého názoru se tak více chlubí ti, kteří sice mají sprchu namontovanou na kokosové palmě, ale jen pár desítek metru od jejich sprchy se nachází skládka, nebo čistička odpadních vod. To se přeci, ale na fotku nedává, když je influencer z daného místa zklamaný neřkuli rozčarovaný, je třeba zachovat pokerface a vše vylíčit jako ráj na Zemi, ať před svým "publikem neklesne na ceně i když po onom ranním natáčení může následovat nadávání na ono místo či jiné projevy zmaru.
Správný influencer vám však neplevelí sociální media jen o dovolené.
…
"Právě jsem se hezky po ránu vyspršil/a."
"Jsem napekl/a."
"Jsem napekl/a pro miláčka."
"Snídaně."
"Snídanička, kafíčko, pohodička."
"Snídaně a do práce tvořit hodnoty!"
HASHTAG - living my dream HASHTAG - czechboy HASHTAG - paradise… (abychom byli multi-kulti)
…
A tak déle a tak dále. Všechny tyto kratičké noticky jsou samozřejmě doplněny o minimálně stejně dlouhou řadu smajlíků a emotikon a o vše vysvětlující obrázek.
Co se ale to ráno opravdu stalo nebo jak se autor cítil, ví jen on nebo ona sama. Vše může být totiž úplně jinak, než je psáno.
…
"Právě jsem se hezky po ránu vyspršil/a." (ta voda zase smrděla jako chcánky…)
"Jsem napekl/a." (je to sice jako guma, ale drží to pohromadě…)
"Jsem napekl/a pro miláčka." (teď ale po pár kouscích zvrací na záchodě…)
"Snídaně." (nějak nevím, co jiného bych k tomu napsal, co je to se mnou…)
"Snídanička, kafíčko, pohodička." (a pak zase kurva do práce…)
"Snídaně a do práce tvořit hodnoty!" (snad to dnes bude bez průseru…)
…
Tak své ovečky dost často influenceři mohou zmást. Proč to však dělají? Proč v tom případně pokračují? Proč? Proč? Proč?
…
"Právě jsem se hezky po ránu vyspršil/a." ("je to je ale hezká sprcha v kokosové palmě… nejlepší… mocinky…")
"Jsem napekl/a." ("Jéééé… jůůůů… mňami, mňamky, mňaminky… parádní snídanička… mocinky…")
"Jsem napekl/a pro miláčka." ("Lovísky… jéééé miláčci pekli… mňami… mocinky…")
"Snídaně." ("Práda… mňami… jééé já mám hlad… mocinky…")
"Snídanička, kafíčko, pohodička." ("Ty/vy se máš/máte… paráda… idylka… mocinky…")
"Snídaně a do práce tvořit hodnoty!" ("Dobře ty draku… borec/borkyně… dej jim… hu-hu-hu… mocinky…")
…
Jak jste již asi pochopili, jedná se o "krmivo" pro dané influencery a tím jsou reakce jejich sledujících. Zde pouze ukázky a bez smajlíků a emotikon, kterými jsou na takovéto příspěvky nejčastěji palce nahoru, srdíčka či jiné vyobrazení přemrštěných, emocionálních výlevů.
Tímto se influencer, ale i každá jiná osoba se sledujícími na sociálních sítích živí. Komentáři pod příspěvky a samozřejmě příhraničním platidlem sociálních sítí…
Lajky!!!
Palec hore. Jednička. A číslo za tímto symbolem. To je to oč tu hlavně běží.
Čím víc, tím líp samozřejmě. Některé sociální sítě se již neomezují pouze na zdvižený palec, ale na menší škálu emotikon mocinky smajlíkem počínaje a šokovaným smajlíkem konče.
Nebojte se, přijde doba, kdy se věci nebudou hodnotit od jedné do pěti nebo deseti, ale přesně těmi samými emotikonami, které již dnes můžeme dát pod jakýkoliv příspěvek či komentář sociální síti. Slovní hodnocení jako "hmm dobrý", "výborný" či "to je pakárna", se stanou nepoužívanými archaizmy.
Zpět však k našim hrdinným influencerům, které všichni tolik moc baští. Mocinky!
Vlivný. Co to vlastně je mít vliv. Moc někoho nebo něco ovlivnit. Když se trochu ohlednu do svého mládí, tak několik takových osob ve svém okolí naleznu. A sociální sítě k mému ovlivnění, ať už pozitivnímu (především) či negativnímu, nepotřebovali. Jistě je většina z vás také zná. Jmenují se matka a otec, ke kterým se případně přidávají prarodiče či starší sourozenec, tety, strýcové atd., atd., atd.. Rodina, která na nás má vliv od malička.
A teď si představte, že jste v roli otce či matky a chcete být v roli hlavního influencera či influencerky svého potomka a ejhle, nějaký nagelovaný šampón, či zmalovaná kopretinka vám vaší ratolest krmí všemi možnými bludy. Vaše do té doby slušně vychovávané dítě najednou pozná "realitu", kde je pouze úspěch, kde je na první pohled dostatek všeho, peněz, času, materiálu. Vše je to navíc komentováno a dobře podáváno hezkým ksichtíkem na monitoru nebo na jiném přenosném zařízení.
Rozumná námitka by samozřejmě byla, že ne každý internetový influencer má na to aby influencerem byl. Nemá dostatečnou techniku, nemá dostatečné finance, aby své publikum udivoval sprchami namontovanými na palmě, nemá dostatečné vzdělání a to zvláště v oblasti psychologie či řečnictví.
Ono to sice vypadá, dle dosavadního plamenného výstupu proti těmto "vlivným" individuím, že se jedná o spodinu lidstva, o prosťáčky a hovádka, co nemají co dělat a tak si hojí ego na sociálních sítích. Najdou se samozřejmě i prostoduší jedinci, kteří s kamerou na mobilu obrácenou na sebe, zvěstují světu kdejaké bláboly doprovázené vulgarizmy či plevnými slovy jako vole, nebo prostě nebo jako.
Ale prostě jako musíme si taky prostě přiznat, že jako velká vole část těch influencerů je jako prostě docela inteligentní a jen nás vole, nás sledující ovce vole, prostě dobře dokážou tahat jako za nos, nebo nás jako opíjet rohlíkem.
Začalo to filipikou a končí to pomalu obdivem oněch nových "vlivných". Co si tedy z tohoto patosu odnést přínosného?
Každý z nás je svým způsobem influencer, protože nějakým způsobem ovlivňujeme své okolí a to ovlivňuje zase nás. Záleží tedy na rozsahu, způsobu a formě a také na oné pomyslné čistotě či ryzosti úmyslu onoho ovlivňování. Zdali tím sledujeme pouze své obohacení či ukojení svého hamižného ega, nebo se snažíme posunout někoho, alespoň dle svého nejlepšího vědomi a svědomí, tím správným směrem.
Ale takto by ten vnitřní spor mohl pokračovat dál a dál…
Koneckonců i já se musím přiznat, že jistou část publika se snažím určitým způsobem ovlivnit. Pravděpodobně jako každý druhý bloger. A pokud jste dočetli až sem tak to snad i chápete.
Hlavní zpráva, kterou bych tedy potenciální publikum chtěl ovlivnit, je tato:
Kašlete na influencery! Nebo si je poslechněte, alespoň v hlavě přefiltrujte a nevěřte všemu, co na těch internetech je. Přeci jen žijeme v době desinformační a době plné fake news, kdy jeden druhému pomalu nemůžeme věřit ani nos mezi očima.
Používejme tak trochu ten náš vnitřní selský rozum!
Ovlivnil jsem vás?
THE END
Tomáš Vacek
Trojitý agent za doby Československého carského státu (epilog)
Finální rozuzlení celé, dlouho plánované partyzánské operace a zároveň nahlédnutí do historie a do původu Trojitého agenta, Archanděla Gabriela.
Tomáš Vacek
Trojitý agent za doby Československého carského státu (6. část)
Bitva o Bratislavu skončila. Odboj zvítězil. Ne však bez ztráty kytičky. Jeden z jičínských sprejerů padl, stejně tak jako Archanděl Gabriel. Jak se nyní bude celá situace dále vyvíjet ve slovenském hlavním městě? Co na to car?
Tomáš Vacek
Trojitý agent za doby Československého carského státu (5. část)
1.listopad 2089. V Československém carském státu se schyluje k nevyhnutelnému, ke střetu mezi odbojáři a carovými černými vránami. Na kolizní dráze je Bratislava a v odboji jsou nám známí sprejeři z Jičína. Kdo zvítězí?
Tomáš Vacek
Trojitý agent za doby Československého carského státu (4. část)
Ocitáme se opět v roce 2089 téměř v předvečer blížící se velké bitvy o svobodu českého a slovenského lidu. V předvečer bitvy o Bratislavu a jak se na ní připravovaly obě strany. Car i Odboj.
Tomáš Vacek
Trojitý agent za doby Československého carského státu (3. část)
Ve třetí části příběhu se podíváme na stav odboje v Československém carském státu po masakru na Štrbském plese, kdy na scénu jako tajný Zoro mstitel poprvé vstoupí i tajuplná postava Jokera.
Další články autora |
Trump se vrátí do Bílého domu. Urval klíčové státy, prohlásil se vítězem
Sledujeme online Donald Trump zvítězil v amerických prezidentských volbách. Získal klíčovou Pensylvánii, jeho...
Putinův fotbalista. Čech strhává vlajky Ukrajiny a šíří propagandu. Je za hrdinu
Premium Příběh Jaroslava Dolejše je ukázkou, jak funguje ruská propaganda a jak se z amatérského sportovce...
Nenávidím vás všechny! Hollywood je v šoku z Trumpova vítězství
Šok, zlost, zklamání a smutek. Tak se dá shrnout reakce Hollywoodu a amerických tvůrců na vítězství...
Čeká nás zlatá éra Ameriky, uzavřeme hranice, slíbil Trump ve vítězné řeči
Výsledek amerických prezidentských voleb je dosud největším politickým vítězstvím. Za jásotu svých...
Vraťte nám kus země, žádá Polsko. Spor by vyřešilo darování budovy ambasády
Premium Ačkoli se zdá, že má Česko s Poláky bezproblémové vztahy, pod povrchem doutná mnohaletý spor. Týká...
Výhoda proti Ukrajině i EU, slibuje si Kreml od Trumpa. Chce válku zmrazit
Premium Moskva věří, že návrat Donalda Trumpa do Bílého domu by mohl přinést Rusku výhodu ve válce na...
Klus se vrací na Slavíka, před 11 lety označil pořadatele za amorální
V pátek 29. listopadu uvede TV Nova uvede přímý přenos z předávání cen Český slavík. Moderovat bude...
Rvačku pěti lidí před obchodem ukončil výstřel policistů. Zasáhli útočícího psa
Pražští policisté zasahovali kvůli rvačce pěti lidí v Goyově ulici blízko stanice metra A Skalka....
Vražda pod stromeček. Nova nadělí adventní Specialisty i dva díly Na lovu
Televize Nova zveřejnila program pro letošní vánoční svátky. Diváci se mohou těšit na široký výběr...
Prodej stavebního pozemku 1 660 m2 Popůvky, okres Brno-venkov
Popůvky, okres Brno-venkov
4 980 000 Kč
- Počet článků 70
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 288x