- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
V České republice máme již hojnou chvíli obrovské problémy se spotřebou alkoholu. V žebříčcích pití alkoholu bohužel pravidelně obsazujeme první příčky. Vláda se rozhodla tento problém řešit. Hodlá prosadit zákony, které by měly snížit spotřebu alkoholu u dětí a mladistvých. Tyto zákony jsou restriktivní a problém nevyřeší. Mají zavést především přísnější tresty za nalévání alkoholu nezletilým.
Řešíme problém až ve chvíli, kdy už je pozdě. Alkohol je droga jako každá jiná, a tak na ni velice rychle vzniká závislost. Z toho vyplývá, že bychom se především měli snažit oddálit věk, kdy dítě začíná pít. Toto není názor pouze můj, ale např. i Světové zdravotnické organize. Dříve než předložím možné řešení, uvedu zde několik hrůzostrašných faktů o pití v ČR.
1. 94% patnáctiletých má zkušenost s alkoholem.
2. 43% chlapců a 41% dívek do patnácti let zažilo opilost.
3. 25% dětí na konci základní školy se pravidelně opíjí.
4. Průměrný čech vypije ročně 11,6 litru čistého alkoholu (průměr zemí OECD je 9,1 litru).
5. 300 lidí ročně zemře v ČR na otravu alkoholem (především mladí nezkušení pijáci).
6. 1,5 miliónu obyvatel je ohroženo potencionální závislostí na alkoholu.
Děti u nás začínají pít už ve velice nízkém věku a není se čemu divit. Vidí to u svých sourozenců, rodičů atd. S tím ale stát nemůže nic dělat. Má ovšem možnost zakázat reklamy na alkohol alespoň v televizích. Jsem zděšen, že reklamy na alkohol vysílá dokonce i Česká televize (veřejnoprávní médium). Malé děti jsou neuvěřitelně subtilní vůči vlivu reklamy. V reklamách vidí šťastné, smějící se lidi jak popíjejí tvrdý alkohol, či zlato naší země, na které jsme velice pyšní pivo a víno. V jejich hlavičkách se v tu chvíli vyvíjí prešně tentýž obraz, který chtěli reklamní agentury sdělit.:
1. Alkohol je spojen se štěstím a zábavou.
2. Na alkoholu není nic špatného (v závěsu této reklamy jde reklama na jupík apod.).
3. A především pití alkoholu je normální.
Nesmíme zapomenout, že malé děti nemají dostatečně vyvinuté kritické myšlení. Berou všechna tvrzení jako pravdivá. Neznají nebezpečí alkoholu apod.
Naši zákonodárci by měli sebrat odvahu a postavit se reklamním agentůrám a výrobcům alkoholu a zákázat reklamy na alkohol v TV v době, kdy se na ni dívají děti. Nejenže tím zachrání osud mnoha lidí, ale pro stát ušetří stovky miliónů. Vzpomeňme si na náklady spojené s léčbou alkoholismu, nebo nemocemi, které alkohol způsobuje atd.
Pokud vláda tento krok, nebo jiné kroky, které by vedli k prevenci, a ne restrikci neučiní, tak se bude problém alkoholu dále prohlubovat. Je nutné chránit naše děti a to i za cenu, že si současná politická reprezentace proti sobě poštve velice vlivnou skupinu reklamních agentur. Osud našich dětí je přednější.
Další články autora |
Městská část Praha-Libuš
Praha