Děti, reklama a alkohol

Ve svém novém článku se budu věnovat problematice pití alkoholu u dětí a vlivu reklam na vznik závislostí. To a mnohem více se dozvíte v tomto článku.

V České republice máme již hojnou chvíli obrovské problémy se spotřebou alkoholu. V žebříčcích pití alkoholu bohužel pravidelně obsazujeme první příčky. Vláda se rozhodla tento problém řešit. Hodlá prosadit zákony, které by měly snížit spotřebu alkoholu u dětí a mladistvých. Tyto zákony jsou restriktivní a problém nevyřeší. Mají zavést především přísnější tresty za nalévání alkoholu nezletilým. 

Řešíme problém až ve chvíli, kdy už je pozdě. Alkohol je droga jako každá jiná, a tak na ni velice rychle vzniká závislost. Z toho vyplývá, že bychom se především měli snažit oddálit věk, kdy dítě začíná pít. Toto není názor pouze můj, ale např. i Světové zdravotnické organize. Dříve než předložím možné řešení, uvedu zde několik hrůzostrašných faktů o pití v ČR.

1. 94% patnáctiletých má zkušenost s alkoholem.                                                    

2. 43% chlapců a 41% dívek do patnácti let zažilo opilost.                                                                  

3. 25% dětí na konci základní školy se pravidelně opíjí.                                                                    

4. Průměrný čech vypije ročně 11,6 litru čistého alkoholu (průměr zemí OECD je 9,1 litru).                    

5. 300 lidí ročně zemře v ČR na otravu alkoholem (především mladí nezkušení pijáci).                        

6. 1,5 miliónu obyvatel je ohroženo potencionální závislostí na alkoholu.

Děti u nás začínají pít už ve velice nízkém věku a není se čemu divit. Vidí to u svých sourozenců, rodičů atd. S tím ale stát nemůže nic dělat. Má ovšem možnost zakázat reklamy na alkohol alespoň v televizích. Jsem zděšen, že reklamy na alkohol vysílá dokonce i Česká televize (veřejnoprávní médium). Malé děti jsou neuvěřitelně subtilní vůči vlivu reklamy. V reklamách vidí šťastné, smějící se lidi jak popíjejí tvrdý alkohol, či zlato naší země, na které jsme velice pyšní pivo a víno. V jejich hlavičkách se v tu chvíli vyvíjí prešně tentýž obraz, který chtěli reklamní agentury sdělit.:                  

1. Alkohol je spojen se štěstím a zábavou.                                                                                        

2. Na alkoholu není nic špatného (v závěsu této reklamy jde reklama na jupík apod.).                            

3. A především pití alkoholu je normální.

Nesmíme zapomenout, že malé děti nemají dostatečně vyvinuté kritické myšlení. Berou všechna tvrzení jako pravdivá. Neznají nebezpečí alkoholu apod.

Naši zákonodárci by měli sebrat odvahu a postavit se reklamním agentůrám a výrobcům alkoholu a zákázat reklamy na alkohol v TV v době, kdy se na ni dívají děti.  Nejenže tím zachrání osud mnoha lidí, ale pro stát ušetří stovky miliónů. Vzpomeňme si na náklady spojené s léčbou alkoholismu, nebo nemocemi, které alkohol způsobuje atd.

Pokud vláda tento krok, nebo jiné kroky, které by vedli k prevenci, a ne restrikci neučiní, tak se bude problém alkoholu dále prohlubovat. Je nutné chránit naše děti a to i za cenu, že si současná politická reprezentace proti sobě poštve velice vlivnou skupinu reklamních agentur. Osud našich dětí je přednější.                            

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Tomáš Pytlík | pátek 17.7.2015 12:36 | karma článku: 9,04 | přečteno: 549x
  • Další články autora

Tomáš Pytlík

Ostudný pád ministra školství

29.5.2015 v 18:57 | Karma: 36,08

Tomáš Pytlík

Je nutné vymýtit hazard ?

24.5.2015 v 11:19 | Karma: 9,40

Tomáš Pytlík

Adopce homosexuálními páry

14.9.2014 v 10:57 | Karma: 12,97