Spalovák nebo elektrika?
Dnes si uděláme srovnání výhod a nevýhod automobilů na palivo oproti elektrickému pohonu, a zjistíme, které je lepší.
1. Spalovák.
Tak u tohoto auta je základní výhodou, že je na něj postavená veškerá infrastruktura, čímž myslím jednak čerpací stanice, ale také servisy, protože spalovací auto má hromadu součástek, některé zcela specifické. Zatímco v elektrickém autě se bez slušného množství součástek obejdeme, ve spalováku jsou nezbytností. Je to především převodovka s řadící skříní, protože musíme udržovat motor v určitých předepsaných otáčkách, abychom ho nezadřeli. K tomu, aby nám válce pěkně běhaly, je také třeba mít neustále doplněnou hladinu motorového oleje. Vzhledem k tomu, že celou dobu za jízdy v autě hoří (v motoru), vznikají z toho samozřejmě zplodiny v podobě kouře, které dnes dle legislativy prohnat třícestným katalyzátorem a výfukem, načež zbytek, dnes už celkem slušně vyčistěný, se vypustí do vzduchu. Samozřejmostí je také autobaterie s klasickým elektrolytem, protože spalovací auto se taktéž bez elektřiny neobejde. Něčím potřebujete nastartovat, a klikou to určitě, jako za stara, dělat nechcete. Ovládání stěračů, oken, palubní desky a počítače včetně centrálu a serva taky bez elektřiny nepůjde. Dosti velkou výhodou je také to, že doplnění paliva trvá chvilku a vůz je hned připravený k další jízdě.
2. Elektrika.
Tak základní ovládání je stejné, jako u spalováku, akorát řadící skříň a páku byste v autě hledali marně, protože elektromotor působí pomocí elektronů a mechanické součástky se sebe navzájem nedotýkají. Jediné součástky v motoru, kde dochází ke kontaktnímu pohybu 2 dílů, jsou ložiska na hřídeli, a převodovka, kterou se získaná energie přenáší na kola. Řidič se tedy může věnovat plně řízení, protože ovládá pouze volant a pedály a nemusí jednu ruku neustále přesouvat mezi volantem a řadicí pákou. Doplňování hladiny oleje je také minulostí, protože v tomto autě nejsou žádné provozní kapaliny potřeba s vyjímkou vody do ostřikovačů s příměsí fridexu pro zimní období. Toto auto nepotřebuje ani katalyzátor ani výfuk, protože elektřina působí za studena a v autě tak hoří maximálně řidičova zapálená cigareta. Kromě toho tohle auto nevydává téměř žádný zvuk a za jízdy se nezahřívá, takže v servisu nemusí čekat, dokud motor nevychladne, protože je studený po celou dobu jízdy. Jedinou nevýhodou proti spalováku je doba nabíjení auta na další jízdu, přičemž je dobré se po dobu nabíjení třeba občerstvit, protože si krapet počkáte, jak dlouho, viz : Odkaz . Ovšem existují už také elektroauta, kde se dá baterie měnit za nabitou, a navíc vše probíhá zcela automaticky:
3. Srovnání cenových nákladů.
Také je třeba se podívat na to, za kolik se vlastně v kterém autě jezdí. Vzhledem k tomu, že cena benzinu je průměrně 38 Kč/l a s průměrnou spotřebou 7 l na 100 km, u elektroauta je cena za kWh průměrně 11 Kč a spotřeba 20 kWh na 100 km, vychází elektroauto levněji: Odkaz Takže pro komfort v elektroautě už je potřeba jenom dotvořit infrastrukturu, která spočívá především v dostatku rychlých elektronabíječek, a může se elektroauta stát důstojným konkurentem klasického spalovacího auta. O tom, jak se už dnes s elektroautem jezdí, viz odkaz zde: Odkaz
No a to je vše. Hezký motoristický den.
Tomáš Kučera
Dopravní lapálie.
Tak jsme se před několika dny dočetli, že Poláci dostavěli rychlostní silnici S3 vedoucí z Svinoústí přes celé západní Polsko až k českým hranicím, kde těsně před hraničními patníky končí. Proč? Na to se pokusíme odpovědět.
Tomáš Kučera
Je skutečně tak draho?
Ano, podle prvního pohledu na cenovky to tak vypadá. Lidé ale při svých úvahách už zapomněli na to, že kdysi byly ceny sice nízké, ale nízké byly i výplaty. Tak se na to podíváme řečí čísel.
Tomáš Kučera
Jdu cestou necestou.
Tedy lépe řečeno se snažím jet, ale z několika důvodů to jde občas jenom velice ztuha. Dnes se podíváme na pár nešvarů na našich silnicích.
Tomáš Kučera
Schizma české politiky.
Dnes se podíváme na to, co je to schizma, proč se vytvořilo v české politice a jak se tohoto nepříjemného jevu zbavit.
Tomáš Kučera
Jak funguje důchodový systém.
Dnes se podíváme na to, jak funguje důchodový systém. Vysvětlíme si, proč je průběžný, co je to demografická křivka a jak udržet finanční rovnováhu v systému.
Další články autora |
Extrémní deště, silný vítr, na jihu Čech až stoletá voda. Řeky začaly stoupat
Sledujeme online Meteorologové v novém modelu potvrdili vysoké srážkové úhrny na českém území v nejbližších třech...
Zpřesněná výstraha: naprší až 250 mm, v Jeseníkách i víc. Upouštějí se přehrady
Meteorologové upravili výstrahu před extrémními srážkami. Platí od čtvrtka minimálně do neděle....
Česko od čtvrtka zasáhnou extrémní srážky. Záplav se obávají také Němci
Česko zasáhnou od čtvrtka do neděle mohutné srážky. Na velké části území může napršet přes 100...
Modely srážek i situace připomínají katastrofální povodně z let 1997 a 2002
V Jeseníkách by mohlo napršet podobné množství vody, jaké spadlo v tomto pohoří a v Beskydech při...
Covid jako poslední rána pro seniory a nemocné. Přibývá nakažených i úmrtí
S návratem dětí do škol i ochlazením roste počet lidí s infekcemi dýchacích cest. Onemocněl i...
Slovinsko se rozhodlo dát von der Leyenové ženu, zabrzdilo tím celou Komisi
Slovinská vláda vybrala jako kandidátku do Evropské komise (EK) Martu Kosovou. Ta je však...
Plocha lesů v Norsku se za posledních sto let ztrojnásobila, říkají statistiky
Každý rok zmizí ze světa okolo deseti milionů hektarů lesa, ukazují data Organizace pro výživu a...
V holešovské krajské průmyslové zóně máme poklad, tvrdí lídr ODS Goláň
V krajských volbách původně ani kandidovat neměl, ale v primárkách nikdo ze členů ODS nedostal...
Připravme se na nejhorší, varuje krizový štáb. V pohotovosti sto tisíc hasičů
Přímý přenos Data meteorologů se potvrzují, připravme se na nejhorší, řekl po zasedání Ústředního krizového...
- Počet článků 77
- Celková karma 14,89
- Průměrná čtenost 734x