Máte ještě rádi banku, kde “napořád” znamená “na neurčito”?

Jak vnímáte význam slova “napořád”? Natrvalo, bez časového omezení, nastálo?  Já také. A co “vždycky”? Tomu rozumím jako v každém případě, bez výjímek, kdykoliv. Vy asi také.

Když jsem se potloukal po sociálních sítích bank, tak jsem si nemohl nevšimnout bouře nelibosti vyjádřené mnohdy i velmi od plic, na Facebooku a Twiteru Air Bank. Ten uragán způsobilo asi největší zklamání, které kdy zákazníci bank zažili.

Vzpomínáte si na tuhle reklamu z roku 2012? (T - tradiční bankéř, A - Air Bank)

T: „Jak, tři nejvyšší.“
A: „Prostě tak. Úrok na našem spořicím účtu vždycky patří mezi tři nejvyšší.“
T. „ Aha. A po týdnu to zase pěkně snížíte.“
A: „Ale ne.“
T: „Ne?“
A: „Air Bank bude držet úrok mezi třemi nejvyššími.“
T: „Aha.“
A: „A napořád.“
T: „Napořád?“
A: „Napořád.“
T: „Chachacha. Napořád?“
A: „U nás vždy spoříte s úrokem, který patří mezi tři nejvyšší. Zkuste změnu. Air Bank. I banku můžete mít rádi.„

https://www.youtube.com/watch?v=L09lSJT0aM8

To Air Bank slibovala lidem v reklamě, kterou započala své akviziční tažení, na jehož konci bylo několik set tisíc klientů. To, co se ale stalo na přelomu let 2016 a 2017 zavdává příčinu k domněnce, že Air Bank usoudila, že už jí počet zákazníků stačí. V době, kdy banka začala slavit páté narozeniny, se totiž na jejím webu objevilo toto: "Za aspoň pět plateb kartou v měsíci vám budeme dál na běžném i spořicím účtu dávat vysoké bonusové úroky. Je to dárek za to, že nás používáte pro každodenní placení. Klientům, kteří s naší kartou neplatí, naopak přestaneme peníze úročit úplně. Na konci letošního roku totiž zrušíme TOP3 garanci a její současnou sazbu 0,3 % snížíme na nulu. Chceme stovky milionů vyplacené na úrocích investovat do všech, kdo nás využíváte naplno.”

Air Bank se s podivným a nedůvěryhodným odůvodněním vykašlala na sliby zákazníkům. Něco jako kdyby ten brýlatý mládenec v reklamě najednou ukázal na kameru vztyčený prostředníček. Nepřišlo to ale z čistého nebe. Už v průběhu roku 2016 zmizelo z popisu produktu slovy “vždy”. Vývoj sazeb v produktu TOP3 mimochodem dával tušit, co se stane a vypadal jako pekelně rychlá sjezdovka: od 15.5.2016 0,7%, od 1.7.2016 0,5%, od 15.10.2016 0,3% a od 1.1.2017 - 0%.

Rada pro reklamu počínání banky vyhodnotila jako průšvih a své rozhodnutí potvrdila i po odvolání. Co ale dělá instituce, která má dohlížet ne na reklamu, ale na banky samotné? Zatím nic. Z jiných segmentů trhu jsou ovšem známy precedenční případy, kdy takové jednání jen tak neprošlo. UPC v 2011 a 12 nabízel produkt za ceny, o nichž tvrdil, že “platí napořád”. V roce 2013 zdražil, ČTÚ udělil UPC sankci 1 milión korun. Proč totéž neplatí u bank? Nevím.

Možná i proto se Air Bank propadá v žebříčcích hodnocení. Duofinance 4.místo, idnes.cz 3.místo, skrblík.cz 5.místo. Banku, pro níž “napořád” znamená „do kdy chceme my“, banku, která si vykládá nedodržení slibu zákazníkovi tak, že to (cituji): “… představuje běžnou změnu nabídky a komunikace, která není nijak neobvyklou v žádné obchodní oblasti bankovnictví nevyjímaje.” zřejmě nejde brát úplně vážně. Zeptám se proto: Máte ještě rádi banku, kde “napořád” znamená “na neurčito” a kde se sliby nedodržují? Jestli ještě pořád odpovíte, že ano, tak se připojuji k tomu srandovnímu chlápkovi, který v reklamě Air Bank znázorňuje zkostnatělé nefér banky, a směji se spolu s ním:

„Chachacha. Napořád?“

Air Bank

 

Autor: Tomáš Kubín | čtvrtek 14.9.2017 11:49 | karma článku: 30,13 | přečteno: 1168x