Stojíte před sálem plným lidí a… buď je dorazíte, nebo nadchnete

Určitě se vám to už někdy stalo. Stáli jste před hromadou lidí, plným sálem, ať už jako studenti či experti na nějakou oblast. Ti lidé byli buď plni očekávání, nebo znuděni předem. Bylo na vás je zaujmout, ne dorazit. Co teď?

Předávat zkušenosti či představovat, prezentovat něco nového, přednášet není nijak jednoduché. Musíte si totiž získat publikum. Na tematické akci lidé očekávají, že se dozvědí něco nového, inovativního, zásadního… Ale rozhodně očekávají, když už na akci vážili cestu, že je přednášející zaujme. Nepřišli se nudit či klimbat v publiku. Ale není prezentace jako prezentace. 

Ať už prezentujete jako na běžícím pásu, vytváříte reporty hospodářských výsledků společnosti, snažíte se prezentovat na odborných konferencích, ochromit svým umem v rámci nejrůznějších typů výběrových řízení, vše má jednoho společného jmenovatele. Chcete si oslovené získat, zaujmout, uspět. Ale i takové prezentace mají svá pravidla a zákonitosti. 

A právě prezentace si ve své nové knize Odprezentuj s podtitulem Průvodce přípravou prezentace vzal “na paškál” Marek Hrkal. Ten postavil svůj odborný počin na zkušenostech z českého prostředí, ze zákoutí českého byznysu. Kniha zájemcům pomůže projít přípravou prezentace od první myšlenky po odprezentování bez zaváhání.

Celá publikace je napsána čtivě a srozumitelně, je přehledná, podobně jako u většiny moderních učebnic či učebních pomůcek jsou na okrajích stran nejrůznější rady, tipy, citace, zajímavé perličky z textu i historie... Pochopení problematiky prezentací čtenáři usnadňuje velký počet konkrétních příkladů slajdů, obrazového materiálu. 

V detailu i jednoduchosti je síla

Kniha zájemcům pomůže projít přípravou prezentace od první myšlenky po odprezentování bez zaváhání.

Je vidět, že Hrkal prezentace prostě miluje. To neunikne snad žádnému čtenáři knihy Odprezentuj. Její autor se totiž s celým textem, se slajdy a vysvětlováním doslova mazlí. Skoro by se dalo říci, že kniha samotná je napsána jako pečlivě vytvořená prezentace. To bych ale Marka Hrkala zřejmě urazil. Jak on sám říká (volně parafrázovaně) - prezentace bez prezentujícího není dobrou prezentací. 

Asi jen těžko by někoho napadlo, na jaké zdánlivé maličkosti by člověk při prezentování a tvorbě prezentace neměl zapomínat. Podle autora samozřejmě nejde jen o samotnou prezentaci, ale i o to, aby si prezentující uvědomil, kdo bude jeho publikum, jaké názory má, z jakého prostředí přichází, zda nenalezne nějaký průsečík v podobných zájmech…

Opomíjet by člověk ale podle autora neměl ani nácvik prezentace samotné. Co bude říkat? Bude u slajdů vyprávět příběhy? Nebo zaujme publikum videem? Rozhodovat o výsledku může i nevhodná technika. Hlavní zásadou je nenechat se překvapit, ďábel se často skrývá v detailu. A otevírá cestu do prezentačních pekel.

Kdo je Marek Hrkal

Autor knihy Odprezentuj s podtitulem Průvodce přípravou prezentace, Marek Hrkal, vytvořil za svou profesionální dráhu od roku 2010 už stovky prezentací. Právě tehdy založil odprezentuj.cz a na vizitku si napsal tvůrce prezentací. Jeho slajdy od té doby pomáhají prezentujícím nejen v Česku, ale také na Slovensku, v Rakousku nebo ve Švýcarsku. 

Hrkal vystudoval marketingovou komunikaci a public relations na Fakultě sociálních věd UK a podnikovou ekonomiku a management na VŠE v Praze. Jeho koníčkem je moderování, díky kterému má dlouholeté zkušenosti s veřejným vystupováním.

Prezentace jsou doslova všudypřítomné. Prezentujeme obchodní výsledky, strategie, semestrální práce, přednášky, obchodní nabídky. Ve školách, na konferencích, v zasedačkách, na jednáních s obchodními partnery.
Problém spočívá v tom, že se prezentuje i to, co by se prezentovat nemělo. Lidé přestali rozlišovat mezi prezentacemi a dokumenty. Obojí dnes tvoří v prezentačním softwaru a bez rozmyslu své slajdy prezentují. Hranice mezi prezentacemi a dokumenty se rozostřila, přestože mezi nimi existuje podstatný rozdíl.
Zatímco dokument – ať už ho vytvoříte ve Wordu, PowerPointu nebo jakémkoli jiném softwaru – má být srozumitelný a plně pochopitelný i bez řečníka, prezentace musí být bez řečníka neúplná. Prezentátor je tím, kdo slajdům dává smysl, kdo je propojuje do smysluplného celku. Prezentace, která říká všechno, odsuzuje řečníka do role komparzisty. A taková prezentace bývá nudná. Lidé si nepřicházejí prohlédnout vaše slajdy, přicházejí si poslechnout vás. Vy hrajete při prezentaci první housle.
Denně se na světě odprezentují miliony prezentací. Jen zlomek z nich představují skutečné prezentace a ještě méně z nich je opravdu dobrých. Tato nelichotivá statistika dělá z PowerPointu přední příčinu neefektivní komunikace v celosvětovém měřítku. Narazil jsem dokonce na pokusy tuto neefektivitu vyčíslit. I konzervativní odhady přitom hovoří o promarněných stamilionech dolarů denně. Svět pravděpodobně promrhá každé dva týdny víc peněz za neefektivní prezentace, než kolik všechny státy světa dají ročně na boj s malárií. Se špetkou ironie by se chtělo dodat, že právě spavá nemoc patří k nejhorším následkům fádních prezentací.(Marek Hrkal - Odprezentuj, kapitola Nejdůležitější kapitola této knihy, str. 13,14)

Kniha Odprezentuj s podtitulem Průvodce přípravou prezentace čítá 224 poutavých stran, které jsou doplněny ukázkami reálných prezentací z českého prostředí. Určena je nejen lidem, kteří ve firmách často vytvářejí prezentace, ale také častým účastníkům odborných konferencí, šéfům a manažerům, kteří úkolují podřízené tvorbou prezentací, startupistům hledajícím investory či lektorům a studentům.

Co říci závěrem

Marek Hrkal, autor knihy Odprezentuj s podtitulem Průvodce přípravou prezentace

Publikace je propracovaná nejen obsahově, ale i graficky, designově. Je vysázena moderním písmem Carrara, které v roce 2016 navrhl německý typograf Dieter Hofrichter, titulky pak aktualizovanou variantou fontu Univers proslulého Adriana Frutigera. Součástí knihy je kromě autorských ilustrací od Emy R. Pavlovské také na 115 ukázek z prezentací a dalších souvisejících grafik. Většina z nich pochází od grafika odprezentuj.cz Marka Anděla.

Kromě základních informací (kdo, kdy a kde ji vydal atd.) je kniha rozdělena na šest stěžejních kapitol (a desítky podkapitol), kterým předchází předmluva a po nichž následuje slovníček, použitá literatura a zdroje či krátké info o autorovi samotném.

Hrkalovu knihu Odprezentuj s podtitulem Průvodce přípravou prezentace vydalo nakladatelství Albatros Media pod značkou BizBooks. Snad už samozřejmostí (jakýmsi standardem) je i to, že kniha má i svou elektronickou podobu, takže pokud je někdo fanouškem e-knih, případně je upřednostňuje z nějakého praktického důvodu, i kniha Marka Hrkala v této podobě existuje. Publikace spadá do žánru non-fiction, marketing a prodej, manažerské dovednosti. Kniha je brožovaná, lepená, bez přebalu. Kniha je výjimečná prostě nejen v tom, že popisuje náležitosti dobrých prezentací, ale také vysvětluje, jakých nejčastějších chyb by se měl člověk při jejich tvorbě vyvarovat. 

Pokud bych se měl řídit alespoň některými radami Marka Hrkala, pak mi přijde stylové zakončit právě jednou z nich, totiž tzv. call-to-action. Nuže… Výzva k akci přichází… Nemá tu cenu popisovat a rozebírat podrobně celou knihu, tu by si měl otevřít, prolistovat a začíst se do ní každý sám. Tedy pokud chcete publiku prezentovat, nikoli nudit. :-)

Autor: Tomáš Králíček | úterý 13.11.2018 8:55 | karma článku: 19,75 | přečteno: 257x