Carppol nebo FasTrack...toť otázka

Už v několika příspěvcích jsem psal a popisoval tzv. „carpool lines“ (česky pruhy pro sdílení vozidel). Jelikož se situace tady trochu změnila a bude měnit, chtěl bych o tom ztratit pár vět, protože se možná jednou dotkne i situace u nás v Čechách. Budeme si nyní detailně vyprávět, jak se nás „strýček Sam“ snaží zase oškubat. Na dálnici 110 a I10 se totiž rozjel pilotní projekt zpoplatnění pruhů.

FasTrack se otevírá jako pilotní projekt na dálnicích 110 a I10Metro.net

Jak jsem již popisoval dříve, tzv. carpool pruhy slouží pro sdílení vozidel mezi lidmi a má za účel především usnadnit dopravu, tím jaksi „více lidi v jednom autě – méně aut na silnici“. Taková je teorie, která praví, že pokud naučíme lidi sdílet auto, bude na silnicích méně aut. To abychom to tedy ujasnili, platí tady v Améře, jelikož vzdálenosti mezi čímkoli jsou obrovské a vy se v podstatě bez auta neobejdete. Amerika v tomhle vede prim a není potřeba to srovnávat třeba s Prahou, kde se všude dostanete MHD bez problému. Tady co auto, to jeden člověk a to platí pro 95% aut. Tudíž snaha naučit lidi sdílet auta, když jedou do práce tady byla, je a asi bude, nicméně lidi to tady nepraktikují. Už jen z pohledu toho, že se lidi moc neznají, neznají svoje sousedy, nestarají se o ně a pakliže ano, rozhodně nepracují ve stejné lokalitě. Takže tudy cesta nevede.

Nevím, jestli to lidem z magistrátu, vedení státu došlo až nyní, po třiceti/čtyřiceti letech, od kdy začali s výstavbou těchto pruhů, anebo, a k tomu se dostanu vzápětí, je k tomu dohnala snaha vyždímat z lidí nějakou tu další pětku.

Co se stalo? Někdy kolem října loňského roku se totiž začaly pohybovat ledovce a z tzv. „carpool“ pruhů se začaly klubat tzv. „fasTrack“ pruhy, nebo resp. Expresslines. Je to totiž další obrovský krok v zpoplatnění dálnic v USA. Abychom si to ujasnili a shrnuli: Dálnice, vesměs všechny dálnice v USA jsou zadarmo, jednotlivé státy z neutěšené situace a rostoucí dopravy a dopravních zácp začaly někdy v sedmdesátých letech s budováním sdílených pruhů. Lidé za ně zaplatili ve formě státních a federálních daní. Je zde demokracie, volný trh a tak zřejmě někoho napadlo proč to nezpoplatnit. Formou dálničních známek by to asi za současné situace neprošlo a tak vymysleli, že na to půjdou pomalu a postupně. Napadlo je totiž, že vymění carpool pruhy za fasTrack/express pruhy, které ovšem budou zpoplatněny a pokud je budou chtít řidiči použít, budou muset zaplatit. Jak chytré, že ano?

Chtěl jsem o tom napsat již dříve, hned jak jsem to odhalil, ale neměl jsem to nafocené a bez toho by to nebylo ono. Oni na to šli postupně a začali lidi s tím seznamovat postupně. Nejdříve se začalo s vyměňováním dopravního značení, montovaly se návěstidla, veškeré elektronické vybavení atd., začaly se prodávat snímací krabičky a začalo se s osvětou. Mě to bacilo do hlavy, když jsem náhodou po naší staré známé dálnici 110 do San Pedra. Názvy se změnily a já si říkám: „sakra co se to chystá?“ Tak jsem si o tom našel informace, abych do toho trochu proniknul. Trvalo jim tedy od října pět měsíců a momentálně od 26.2. spustili druhý úsek na dálnici č. I10.

Co provedli? Z jednoho carpool pruhu jsou momentálně dva, tudíž ubrali jeden klasický pruh a přidali do fasTracku. Nyní celý zpoplatněný úsek hlídá morda snímačů a kamer, takže není šance uniknout sledování. Navíc, pokud chcete pruhy používat, musíte přistoupit na jejich hru a koupit si snímací zařízení. Je to všem známá krabička, co mají třeba u nás nákladní auta a kterou snímají čidla na návěstidlech. Pokud totiž projedete úsekem a nebude mít zakoupenou krabičku, riskujete velikou pokutu a oplétačky.

Kolik to stojí? Tady je to trochu sofistikovanější. Šli na to fikaně a zároveň v neprospěch uživatelů. Systém navrhnuli tak, že pokud je doprava plynulá, placený úsek stojí $0.25/1 míli a pokud bude velký provoz, cena stoupne až na $1.40/1 míli.

Na první pohled vám budou tvrdit, že se systém carpool (sdílení vozidla) nezměnil a že lidé budou moci pruhy použít zdarma. Tady už je to horší. Ano, budete moci, ale přesto si musíte pořídit snímací krabičku. Ta je vytvořena speciálně komplikovaně, protože má přepínací tlačítko, které musíte přepnout do správné polohy před každou jízdou v závislosti na to, kolik lidí v autě pojede. Už teď vidím, jak to lidi před každou jízdou přepínají. To je takový nesmysl, jen aby měli páku na lidi, pokud udělají chybu. Pokud tedy je vás v autě dva a více, pak na dálnici 110 to pro vás bude zadarmo nepřetržitě. Ovšem na dálnici I10 tomu až tak není. Na dálnici I10, abyste měli jízdu zadarmo, vás musí ve vozidle jet 3 a více. Pokud jste pouze dva, pak budete platit v hodinách (5am-9am; 4pm-7pm), a pokud jste sám, platíte po celý den. Tady už jízda zadarmo celkem pokulhává, že ano?

Cena, za kterou vy pojedete, se tedy bude vztahovat na to, kolik lidí v autě jede, v jakou denní hodinu a podle toho jaká je momentální dopravní situace. Oni totiž chtějí zachovat minimální dopravní rychlost na 45mph, což je 70 km/h a podle toho upravují aktuální ceny za 1míli. Pokud se doprava bude zhušťovat, počítač jednoduše vystřelí cenu za míli směrem nahoru = to bude mít za následek (alespoň podle jejich představ)to, že ubude lidí, co použije fasTrack = to bude mít za následek snížení dopravy v těchto pruzích = snížení poplatku = atd., atd., atd. Prostě nekonečný kolotoč.

Už teď se množí neuvěřitelné množství dotazů, co to je za systém, proč zpoplatnění, kam půjdou ty peníze, je to další forma zdanění, na jaké účely se vybrané peníze vynaloží…. A tady přichází ta genialita kapitalizmu a nafoukanost všech těch lidí co to vymysleli. Poslouchejte:

Odpověď je stejně tak jednoduchá, jako geniální: „Není to forma daně. Mýtné je volitelné, a volba je na vás. Na rozdíl od daně, kterou platí každý, budou mýtné platit pouze řidiči, kteří nesplňují minimální požadavky obsazenosti a kteří se rozhodli využít placeného úseku a bude jim účtován poplatek. Sólo řidiči mají možnost využít stávajících univerzálních pruhů, které jsou zadarmo, nebo zaplatit mýtné a dostat lepši a spolehlivější mobilitu na cestu, pokud si to bude řidič přát.

Geniální, že? Chceš službu? Zaplať, tlusťochu. A tam kde momentálně jsme, kde je největší koncentrace boháčů na světě, kde nikoho nebude pálit pár dolarů, za to, že projede placený úsek dálnice, když za to na oplátku bude doma o 30 minut dříve…si každý ten co doma sedí na milionech stoprocentně vybere druhou možnost. Tomu, kdo takovou možnost nemá holt nezbývá nic jiného než se šinout krokem v obyčejných pruzích.

Vítejte v Americe. A proč jsem o tom psal. Tohle je prozatím pilotní projekt, ale nemám obavy, že se to brzo rozšíří na vícero dálnic a možná kdo ví, na všechny pruhy. U nás v Čechách se v minulosti mluvilo o tom, že by se mohla ujmout myšlenka adoptování dálnic nebo že resp. jakákoliv stavební firma úsek postaví za svoje a bude se o něj starat. Od státu za to pak bude dostávat peníze jakoby za pronájem. Zatím to šlo asi k ledu nebo to spí a čeká na lepší časy. Neříkám, že situace, jaká nastala tady se bude konat u nás, ale jen jsem vás chtěl informovat co se momentálně v současnosti děje tady. Kdo by se o tom chtěl dozvědět více, tak tady:

https://www.metroexpresslanes.net/en/home/index.shtml

Z LA vás zdraví

Kooha

PS. Kamarád tam vjel v době když byl zkušební provoz, ani o tom jěště nevěděl. Domů mu druhý den přišla faktura na zaplacení $1,20 dolaru za projetí úsekem. Na faktuře bylo dále uvedeno, že pokuta $60 za to, že neměl snímací krabičku mu byla prominuta, nicméně od ostrého startu by to musel zaplatit.

Autor: Tomáš Kohoutek | středa 27.2.2013 11:00 | karma článku: 9,95 | přečteno: 454x