Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Talinn jezdí zadarmo, bude jej Praha následovat?

Od 1. ledna 2013 jezdí obyvatelé estonského velkoměsta hromadnou dopravou zadarmo. Stačí jim k tomu Talinn Card, kterou obyvatelé města přiloží k oranžové čtečce na začátku každé svojí cesty. Talinn si od opatření slibuje méně automobilů v centru města a zklidnění dopravy, o což usiluje i vedení Prahy.

Jít cestou veřejné dopravy zcela zdarma je ale podle mého nesystémový krok. Když někdo autem jezdí, řeší především rychlost a pohodlí přepravy. Takže i kdyby městská hromadná doprava v Praze byla stoprocentně dotována, aut v ulicích s největší pravděpodobností nijak citelně neubude. Služby tohoto typu zcela zdarma navíc obvykle ničí morálku, jelikož si jich člověk dřív nebo později přestane vážit. 

Na druhou stranu, i když se to možná na první pohled nezdá, Praha má v současné době k talinnskému modelu výrazně blíž než k ryze komerčnímu. Dopravní podnik Praha (DPP) si prodejem lístků ročně vydělá pouze 4 miliardy korun. Praha ale do DPP nalije zhruba 12 miliard. Tím pádem je jasné, že cena jízdenek je v podstatě regulační, protože v případě plně komerčního modelu by platil cestující několikanásobně víc a síť pražské MHD by byla v konečném důsledku mnohem řidší. Žel tento model je - vzhledem k vytíženosti a kvalitě pražské hromadné dopravy - pro mě zatím tím jediným možným.

Druhá věc je samotné hospodaření DPP, ale to už je téma samo o sobě. Já v této společnosti vidím možné úspory v řádu desítek procent. Bude ale ještě nějakou dobu trvat, než tuto tasemnici pražského rozpočtu zkrotíme.

Ideálním řešením přetíženosti pražské dopravy je tak postupné snižování parkovacích míst v centru, a to ve prospěch záchytných parkovišť na okraji města. Před námi toto opatření vyzkoušelo již několik evropských měst a slavily s ním nemalý úspěch. Auta z centra opravdu zmizela, lidé začali více využívat MHD, posílila cyklodoprava a město ve všech ohledech ožilo. Následováníhodným krokem je také zavedení takzvaných elektrominibusů, které jezdí po okružních trasách bez pevných stanic. V konečné fázi by pak město mohlo (a mělo!) zavést také nízkoemisní zóny a mýto pro vjezd do metropole. Věřím, že právě těmito kroky bychom k únosnému dopravnímu zatížení dospěli snáz a rychleji než kolegové v Talinnu.

Autor: | úterý 8.1.2013 14:31 | karma článku: 12,77 | přečteno: 1362x
  • Další články autora

Ladím, ladíš, ladíme…Prahu!

V posledních týdnech jsem příspěvky na blog poněkud zanedbával. A ne že by nebylo o čem psát. Rozpad koalice, pokusy o sestavení nové, do toho velká voda a následně i volba nové Rady hl. m. Prahy. Ovšem mám pocit, že o tom všem už bylo napsáno dost a dost. Všechna témata byla podrobena komentářům z různých úhlů pohledu, z různých koutů politického spektra. V následujících řádcích se tedy budu věnovat události, nikterak do očí bijící, médii poměrně opomíjené. Přesto si podle mě zaslouží pár slov.

20.8.2013 v 19:41 | Karma: 8,45 | Přečteno: 1836x | Diskuse| Ostatní

Metropolitní ozvučná deska: rok první

Metropolitní ozvučná deska slaví roční narozeniny. A roste jako z vody. Na první setkání, na jaře roku 2012, se dostavilo něco kolem třiceti diskutujících. Letos v dubnu už jsme v rezidenci primátora napočítali téměř sedmdesát účastníků diskuze, kteří s námi strávili velkou část slunečného sobotního dne. A musím říci, že si toto zvláštní rodičovství opravdu užívám. Deska nám nabídla pohled z jiného úhlu na několik klíčových témat, ať už se jedná o další využití pražských náplavek nebo možnosti podoby areálu na Výstavišti. Mile rád Ozvučné desce proto na následujících řádcích trochu přihřeji polívčičku a tím i všem spolupracujícím urbanistům, zástupcům občanských sdružení, architektům, sociologům, dopravním expertům a dalším odborníkům.

6.5.2013 v 18:47 | Karma: 10,03 | Přečteno: 494x | Diskuse| Ostatní

„Vidím město veliké…“

Nová výstavba to v Praze nemá nikterak jednoduché. Pokaždé když někde developer, investor, městská část či magistrát na veřejnosti zmíní, že by na určitém místě mohlo stát to či ono, většinou bez ohledu na kvalitu či přínos objektu, to mezi lidmi začne vřít a záměr promptně shodí ze stolu. A proč? Většinou se obávají toho, že příchod nových rezidentů ještě více zatíží už tak nekontrolovatelnou masu automobilové městské dopravy v jejich okolí. Značí ale opravdu hustější zástavba uvnitř města takové riziko?

2.4.2013 v 17:58 | Karma: 15,18 | Přečteno: 964x | Diskuse| Ostatní

Nizozemí aneb země územnímu plánování zaslíbená

Územní plánování není jednoduchá záležitost. Musíte pragmaticky, ale s citem předvídat, jak se bude společnost, ekonomika, doprava a život jako takový v určité oblasti v dalších desítkách let vyvíjet. Musíte vytvořit systém, který bude ctít pravidla, ale nezabředne do byrokratického molochu. A pokud už nějaký obraz vývoje města z té pokřivené křišťálové koule vyvěštíte, čeká vás zkouška nejtěžší – představit jej veřejnosti, která má k jakémukoliv plánování krajně ambivalentní vztah. Ano, každý volá po změnách, ale málokdo je ochoten pro ně změnit sám sebe.

6.3.2013 v 16:44 | Karma: 10,78 | Přečteno: 578x | Diskuse| Ostatní

Blanka podruhé?

Žijete v hlavním městě? Tak to jistě znáte tu známou Pohádku pražskou o chudém městu, které ke štěstí budováním megalomanských projektů přišlo. Fantastický příběh s prvky ekonomické science-fiction bude mít možná své pokračování. Hlavními aktéry i tentokrát budou investor, který tu i tam vášnivě prosazuje své zájmy, a jako vždy rozpolcená, nerozhodná státní správa. Bude tento příběh končit kouzelnou proměnou Masarykova nádraží na druhou Blanku? A bude městská kasa skučet a úpět pod tíhou dluhů nešťastně až na věky?

26.2.2013 v 18:35 | Karma: 16,37 | Přečteno: 825x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné

2. května 2024  16:40,  aktualizováno  3.5 12:38

Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...

Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let

1. května 2024  12:58

Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...

Tuleja vzdal nominaci na ministra. Fiala rozhodnutí přivítal

3. května 2024  14:19,  aktualizováno  14:32

Pavel Tuleja se vzdal nominace na post ministra pro vědu, výzkum a inovace. Připustil selhání v...

Do školy v Litvínově vnikl muž. Policie ho zadržela poblíž kvůli jiné krádeži

3. května 2024  8:31,  aktualizováno  14:23

Desítky policistů, hasiči i záchranáři se ráno sjeli k litvínovskému gymnáziu. Důvodem bylo...

„Mimořádně trapné“. Akademici a ekonomové kritizují úroveň Tulejových publikací

3. května 2024  14:09

Kandidát na ministra pro vědu, výzkum a inovace Pavel Tuleja publikoval své práce v potenciálně...

Na Česko loni útočili ruští hackeři. Nechte toho, vyzval je Černínský palác

3. května 2024  13:42,  aktualizováno  14:07

Za loňskými útoky na českou internetovou infrastrukturu stáli ruští hackeři, uvedlo ministerstvo...

10 nejčastějších podvodů na internetu: Dokážete ochránit sebe i svou rodinu?
10 nejčastějších podvodů na internetu: Dokážete ochránit sebe i svou rodinu?

V digitální éře, kde technologie proniká do všech aspektů našich životů, se také zvyšuje riziko podvodů. Od falešných e-mailů a inzerátů až po...

  • Počet článků 96
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1311x
PřF UK v Praze, TOP 09, DR CSTS

Seznam rubrik