Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

MHD: Systémové změny jsou dobré. Úspory ale musíme hledat i jinde

Pražská hromadná doprava nám už celé dva pracovní týdny jezdí podle nových jízdních řádů. A tak přichází čas se pozastavit nad tím, co všechno se kolem této změny událo.

Bouře před bouří

Rada hl. m. Prahy na poslední chvíli (14. 8. 2012) schválila, že od prvního září 2012 dojde k rozsáhlým změnám v pražské hromadné dopravě. A to za jediným účelem – ušetřit stovky milionů korun. Jistě by se daly uspořit i jinak, ale o tom až později.

V půlce srpna začala podle mého dobře zvládnutá informační kampaň, která upozorňovala cestující na chystané změny. V tu chvíli média začala chrlit jeden hrozivější scénář za druhým. (Revoluce v pražské MHD začne za týden, “Změny v MHD, proč?“ volají stovky lidí, apod.). Hysterie se tak rozšířila nejen mezi  rezidenty, ale i mezi zástupci městské samosprávy.

 

Vždyť to jede jinam

A pak to přišlo. V pondělí 3. září všichni očekávali chaos, kolaps, hodinová zpoždění zbloudilých tramvají a autobusů a neméně zmatené cestující. I pan primátor se hned ráno vypravil na dopravní dispečink, aby mohl v přímém přenosu zachránit město tonoucí v chaosu. Z pohledu médií se stalo to nejhorší, co se v dané chvíli mohlo stát. Vůbec nic. Autobusy neměly zpoždění, tramvaje jezdily po svých nových trasách bez problémů a lidé se až na naprosté výjimky dostali do práce bez větších problémů. Dopravní armagedon nenastal.

 

Síť je sice řidší, zato má silnější uzly

Za to, že se vše povedlo víceméně bez problémů, můžeme vděčit především zaměstnancům DPP. To oni bezchybně zvládli kritické první dny přechodu na nový systém dopravy. Pomyslné vavříny tak náleží právě jim.

Nový koncept je sám o sobě dobrým krokem. Síť MHD je dnes bezesporu efektivnější. I z pohledu územního rozvoje je jednodušší napojovat malé linky na páteřní autobusovou síť, než zběsile měnit trasy podle toho, jak lidé migrují. Změny mají určitě spoustu drobných much, jako je například nesmyslné vystupování a nastupování na trase linky 191, respektive 143 z Andělu do Dejvic apod. Celkově ale tento systém Praze i jejím obyvatelům a návštěvníkům jen prospěje.

 

Škrty ano, ale i jinde

Jsem rád, že se v DPP začalo šetřit. Zhruba 15 miliardový roční rozpočet tohoto podniku je pro město dlouhodobě neudržitelný. Nemohu se ale přesto zbavit pocitu, že se začalo spořit na špatném místě. Musíme se v Radě hlavního města postarat o to, aby další šetření pana Lásky, trestní oznámení i výběr nového ředitele vedly k tomu, že se začne škrtat hlavně v zakázkách, jež DPP dříve šil na míru pro „spřátelené“ subjekty. Tam by se možná daly najít větší rezervy než vymodlených 400 milionů ročně.

Autor: | úterý 25.9.2012 15:00 | karma článku: 9,74 | přečteno: 1042x
  • Další články autora

K rozvoji města potřebujeme především vzájemnou důvěru

Mám za sebou druhou Metropolitní ozvučnou desku, setkání odborníků z oblasti urbanismu, architektů, geografů, sociologů, zástupců občanských sdružení, investorů a dalších. Stejně jako prve se konala v sobotu a já si velmi vážím toho, že tito lidé již podruhé obětovali část svého víkendu a přišli se kriticky vyjádřit k záměrům Rady HMP, kterou kromě mě reprezentovali na setkání také primátor HMP a radní pro dopravu Josef Nosek. Tématem k debatě bylo několik - pražský Strategický plán, doprava v metropoli a veřejný prostor. Ačkoliv si myslím, že všechno, co mohlo být řečeno na plénu a u diskusních stolů, zaznělo, cítím povinnost se k setkání ještě osobně vyjádřit.

10.10.2012 v 13:55 | Karma: 6,45 | Přečteno: 657x | Diskuse| Ostatní

Nedej se!

Pořad České televize Nedej se - nestranný, stojící na straně občana bojujícího proti zvůli samosprávy. To jsem usoudil z názvu pořadu. Pak přišly přesně formulované otázky týkající se připravovaného Metropolitního (územního) plánu - uzavřené, položené na základě nesprávných předpokladů. Snahu skutečně pochopit změnu jsem v nich nenašel... Tudíž jsem byl při odpovědích maximálně opatrný, vědom si rizika, že střih dělá zázraky a věty vyslovené v jiném kontextu se dají “nasadit” podle “potřeby” do vhodných souvislostí.

8.10.2012 v 12:56 | Karma: 8,70 | Přečteno: 1193x | Diskuse| Ostatní

Nechci kamiony do Malešic. Chci zamezit megapřekladišti

Překladiště silnice-železnice-silnice v Malešicích se nezrodilo v mojí hlavě. Nápad dvou strategických překladišť (Malešice, Smíchov) vznikl na Ministerstvu dopravy v rámci novelizace Železničního uzle Praha. Tento dokument je nadřazen samotnému územnímu plánu (ÚP) Prahy, ale nelze s jeho závěry takřka nic dělat. Na základě rozhodnutí Ministerstva dopravy bylo zaneseno do ÚP překladiště Malešice už v roce 1999, stejně tak byla ve stejném období do ÚP zakreslena rezerva pro překladiště o celkové výměře cca 25 000m2.

5.10.2012 v 13:45 | Karma: 6,94 | Přečteno: 718x | Diskuse| Ostatní

Pár slov k angažování Romana Jocha

Každého, kdo mi jakýmkoliv způsobem rozšíří možné pohledy na realitu, si velmi vážím. S velkou většinou názorů doktora Jocha se ztotožňuji a o té zbývající části rád povedu názorové diskuze. Naše dosud z velké části zprostředkovaná komunikace a jeho pomoc se tímto značně zintenzivní a prohloubí. Osobně považuji za velkou chybu našich čelních představitelů, že se distancují od ideových názorů, které mimo jiné stály třeba u zrodu americké ústavy. H.

3.10.2012 v 16:00 | Karma: 9,19 | Přečteno: 693x | Diskuse| Miniblogy

Téma posledních dní: Co s pražskými náplavkami?

Pražské náplavky jsou dlouho opomíjeným místem pražského veřejného prostoru. Jde přitom o jednu z nejatraktivnějších lokalit Prahy. Chtěl bych, aby se sami Pražané vyjádřili, co chtějí na nábřeží dělat, jestli plavat, posedět nebo zaparkovat.

3.9.2012 v 15:00 | Karma: 9,73 | Přečteno: 1011x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let

1. května 2024  12:58

Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...

NATO by Rusy porazilo, Putin má jedinou naději, řekl polský ministr zahraničí

26. dubna 2024  12:04

Rusko by se mělo bát Severoatlantické aliance, protože ho v případě střetu s ní čeká „nevyhnutelná...

Dvacet let dotací z EU. Přinesly zločiny, ale i vlaky, techniku a splavné řeky

2. května 2024

Premium Lázně, které nevznikly a je z nich night club nebo zdvihací most, který se nikdy nezdvihl. Česko...

Rus má imperialistické myšlenky. Ukrajinou nekončí, říká velitel v Donbasu

2. května 2024

Premium Doněcká oblast (od zpravodajů iDNES.cz) Vymlácená okna, ale i celé domy srovnané se zemí. Tak vypadá Doněck a celý průmyslový Donbas....

Zelenskyj odvolal šéfa kybernetické špionáže kvůli skandálu s bytem manželky

1. května 2024  22:26

Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj odvolal šéfa kybernetického oddělení tajné služby SBU...

V Břeclavi na chlapce spadla branka, na následky zranění zemřel

1. května 2024

V Břeclavi ve středu v podvečer po úrazu na hřišti zemřel dvanáctiletý chlapec. Policie okolnosti...

Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit

Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...

  • Počet článků 96
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1311x
PřF UK v Praze, TOP 09, DR CSTS

Seznam rubrik