MHD: Systémové změny jsou dobré. Úspory ale musíme hledat i jinde
Bouře před bouří
Rada hl. m. Prahy na poslední chvíli (14. 8. 2012) schválila, že od prvního září 2012 dojde k rozsáhlým změnám v pražské hromadné dopravě. A to za jediným účelem – ušetřit stovky milionů korun. Jistě by se daly uspořit i jinak, ale o tom až později.
V půlce srpna začala podle mého dobře zvládnutá informační kampaň, která upozorňovala cestující na chystané změny. V tu chvíli média začala chrlit jeden hrozivější scénář za druhým. (Revoluce v pražské MHD začne za týden, “Změny v MHD, proč?“ volají stovky lidí, apod.). Hysterie se tak rozšířila nejen mezi rezidenty, ale i mezi zástupci městské samosprávy.
Vždyť to jede jinam
A pak to přišlo. V pondělí 3. září všichni očekávali chaos, kolaps, hodinová zpoždění zbloudilých tramvají a autobusů a neméně zmatené cestující. I pan primátor se hned ráno vypravil na dopravní dispečink, aby mohl v přímém přenosu zachránit město tonoucí v chaosu. Z pohledu médií se stalo to nejhorší, co se v dané chvíli mohlo stát. Vůbec nic. Autobusy neměly zpoždění, tramvaje jezdily po svých nových trasách bez problémů a lidé se až na naprosté výjimky dostali do práce bez větších problémů. Dopravní armagedon nenastal.
Síť je sice řidší, zato má silnější uzly
Za to, že se vše povedlo víceméně bez problémů, můžeme vděčit především zaměstnancům DPP. To oni bezchybně zvládli kritické první dny přechodu na nový systém dopravy. Pomyslné vavříny tak náleží právě jim.
Nový koncept je sám o sobě dobrým krokem. Síť MHD je dnes bezesporu efektivnější. I z pohledu územního rozvoje je jednodušší napojovat malé linky na páteřní autobusovou síť, než zběsile měnit trasy podle toho, jak lidé migrují. Změny mají určitě spoustu drobných much, jako je například nesmyslné vystupování a nastupování na trase linky 191, respektive 143 z Andělu do Dejvic apod. Celkově ale tento systém Praze i jejím obyvatelům a návštěvníkům jen prospěje.
Škrty ano, ale i jinde
Jsem rád, že se v DPP začalo šetřit. Zhruba 15 miliardový roční rozpočet tohoto podniku je pro město dlouhodobě neudržitelný. Nemohu se ale přesto zbavit pocitu, že se začalo spořit na špatném místě. Musíme se v Radě hlavního města postarat o to, aby další šetření pana Lásky, trestní oznámení i výběr nového ředitele vedly k tomu, že se začne škrtat hlavně v zakázkách, jež DPP dříve šil na míru pro „spřátelené“ subjekty. Tam by se možná daly najít větší rezervy než vymodlených 400 milionů ročně.
Praze 1 jsou tramvaje buřt
Václavské náměstí je lokalita plná paradoxů. Jen si to shrňme: přestože je bulvárem v samotném srdci města, má atmosféru pochybné periferie. Na jednu stranu je jednou z nejvyhledávanějších turistických lokalit a na druhou stranu je Václavák oblíbený i pro skupinky narkomanů a pochybných existencí, které si oblíbily zejména tamní pasáže. Václavské náměstí se zapsalo do dějin města i celé země jako ikonické místo, které bylo svědkem řady historických událostí - je symbolem konce totality a příchodu demokracie, ale přesto je zamořen kasiny, hernami, lacinými obchůdky s upomínkovými cetkami a ohyzdnými stánky s pochutinami nevalné chuti. Návštěva Václaváku představuje pro Pražany často jen nutné zlo.
Talinn jezdí zadarmo, bude jej Praha následovat?
Od 1. ledna 2013 jezdí obyvatelé estonského velkoměsta hromadnou dopravou zadarmo. Stačí jim k tomu Talinn Card, kterou obyvatelé města přiloží k oranžové čtečce na začátku každé svojí cesty. Talinn si od opatření slibuje méně automobilů v centru města a zklidnění dopravy, o což usiluje i vedení Prahy.
Bém se prý vrací
V tisku se objevily informace o tom, že Pavel Bém míří zpět pod křídla své rodné strany, kde bude srdečně přijat poté, co si bez průkazu ODS odpykal „neetické“ zveřejnění svých „soukromých“ rozhovorů s přítelem Janouškem. To jsou mi věci. Je pravda, že jsem dlouho nečetl něco, co by mě dokázalo udivit víc.
Konec hloupých nápadů?
Za nejdůležitější projekt svého dosavadního působení v roli radního pro územní rozvoj považuji Metropolitní ozvučnou desku. Ne snad že by v pomyslné soutěži neměla tato iniciativa konkurenci, neboť za jeden rok práce v nové koalici se v oblasti územního rozvoje podařilo odvést nebývalé množství dobré práce – zahájení pořizování nového Metropolitního územního plánu, založení Kanceláře veřejného prostoru, reforma Útvaru rozvoje hl. m. Prahy a celkového způsobu, jak v Praze (a potažmo celé republice) uvažujeme o územním plánování. A to nepočítám nutný generální „úklid“, který na nás bohužel zbyl po předchozích „vládcích“ Prahy. Není divu, že pracovní den naší kanceláře má na minutu přesně 24 hodin.
Jizva na tváři Holešovic
Česká metropole je z urbanistického pohledu výhrou i prokletím zároveň. Nevěříte? Tak si to shrňme. Na jedné straně se může směle chlubit malebnými zákoutími, čtvrtěmi s nezpochybnitelným geniem loci a unikátním historickým centrem. Na straně druhé pak ale její pohlednou tvář hyzdí zanedbávané lokality, které připomínají spíš periferii než čtvrť jednoho z nejkrásnějších evropských měst. Copak o to, každé město má místa, která nejsou jeho výstavní skříní. Praha je ale bohužel „unikátní“ v tom, že tyto lokality najdeme i ve velmi blízkém okolí jejího centra.
Další články autora |
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů
Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...
Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město
Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...
NATO by Rusy porazilo, Putin má jedinou naději, řekl polský ministr zahraničí
Rusko by se mělo bát Severoatlantické aliance, protože ho v případě střetu s ní čeká „nevyhnutelná...
Pokleknete a budete prosit. Generál slíbil zničit NATO do roku 2030
Velitel čečenských sil bojujících na Ukrajině a věrný obdivovatel ruského prezidenta Vladimira...
Školák měl v osmi letech dvě mrtvice. Nemocných dětí od covidu přibývá
Premium Netušili jsme, že mrtvici mohou dostat i děti, říkají rodiče těch, které to zažily. Některé dokonce...
Silný vítr komplikuje dopravu. Z Havlíčkova Brodu nejezdí vlaky na dvou tratích
Silný vítr potrápil hlavně řidiče na Pardubicku. Z důvodu pádu několika stromů museli policisté...
OBRAZEM: Prahou prošel majálesový průvod. Masky kritizovaly Beka a bydlení
Součástí oslav 1. máje byl ve středu studentský majálesový průvod, který vyrazil z pražské Kampy a...
„Mami, ve zdech je příšera,“ tvrdila holčička. Dům ovládlo 60 tisíc včel
V domě rodiny Classových v Severní Karolíně číhalo po několik měsíců opravdu nečekané překvapení....
Mezinárodní obchodník – balicí stroje
ManpowerGroup s.r.o.
Středočeský kraj