Jizva na tváři Holešovic
Jednou takovou vadou na kráse jsou i holešovické Bubny. Lokalita s neuvěřitelným potenciálem, která je ale nyní „územím nikoho“. Místem se navíc jako nevzhledná jizva vine Bubenská ulice, která připomíná spíš nájezd na dálnici než komunikaci v těsné blízkosti Štvanice a nábřeží. Klikatí se dolní částí Holešovic a v nekonečných řadách po ní proudí tisíce vozů. Jen pošetilec, kterému není život milý, se opováží na ni vjet na kole či ji, nedej Bože, přejít na druhou stranu.
Neméně pošetilé pak je hledat řešení, jak tuto komunikaci polidštit a alespoň částečně ji vymanit ze spárů motoristů. Přesto jsme si Bubenskou ulici vzali na paškál na zatím posledním veřejném setkání v rámci projektu Praha pro lidi. Tady už totiž neselhává jen dopravní systém města, ale samospráva zdá se zcela rezignovala. Okolí ulice je zanedbané, podchody i v denních hodinách budí značný respekt a Bubenská tak, co se týče chodců, zeje prázdnotou. Pěší souboj s motoristy prohráli na plné čáře. Jako už mnohokrát.
Přestože se zdá, že doprava na Bubenské se přímo dotýká menšího počtu obyvatel, jejich nepohodlí tím není o nic menší. Bohužel i zde je ale spásou jen dostavba městského okruhu. A v tomto případě i zprovoznění tunelového komplexu Blanka.
Z velmi příjemné a věcné diskuze s občany a odborníky nicméně vyplynulo několik dílčích řešení, které městská kasa unese a lidem život v okolí Bubenské přinejmenším trochu zpříjemní a vydrží tak do celkové revitalizace Bubnů, ke které již vznikla rozsáhlá studie. S jejími závěry jsem již na veřejné debatě seznámil část rezidentů, odborníků a zástupců Prahy 7 a ti studii přijali velmi pozitivně, což mě velmi těší.
O závěrech setkání budu opět informovat Radu hlavního města Prahy, nicméně už nyní je jasné, že zlepšení nejbližšího okolí Bubenské je reálné a především velmi žádoucí. Stačí vytvořit přívětivější podmínky pro pěší či cyklisty a dát jim na komunikaci více prostoru, kterého doteď měli jen žalostně málo, zkulturnit oba dva přechody a připomenout, že chodci zde mají své místo. Ve vyspělých městech naprostá samozřejmost – u nás něco, za co je třeba bojovat.
Dle mého by si Bubenská v budoucnosti zasloužila i zúžení. Čím nepříjemnější bude průjezd tímto místem, tím víc se mu řidiči budou vyhýbat. Nicméně je nezbytné v tomto ohledu postupovat sice chladnokrevně, ale koncepčně a s rozumem. Bohužel pražské městské části jsou spojité nádoby a přiškrtíte-li dopravu v jednom místě, rozlije se vám masa aut do jiných ulic a vy jen problém přesouváte z místa na místo. Proto je nezbytné příliv vozidel do města omezit ještě před jeho hranicemi. Praha prostě na tento nápor není koncipovaná. Nelze sedět na dvou židlích najednou: užívat si výhody historického centra a zároveň očekávat, že se kdekoliv po městě dostanu pohodlně autem. To je utopie.
Bubenská ulice má bezesporu na víc, než jen na to sloužit jako koryto pro kolony aut. A i když se možná její pravý potenciál projeví až s otevřením městského okruhu, je třeba ji na postupnou změnu funkce připravit. Věřím, že dáme-li Pražanům podmínky pro bezpečný pohyb a alespoň trochu pohodlnější přístup, sami si do těchto míst najdou cestu a Holešovicím tím vrátí něco zpět z jejich ztracené krásy.
Praze 1 jsou tramvaje buřt
Václavské náměstí je lokalita plná paradoxů. Jen si to shrňme: přestože je bulvárem v samotném srdci města, má atmosféru pochybné periferie. Na jednu stranu je jednou z nejvyhledávanějších turistických lokalit a na druhou stranu je Václavák oblíbený i pro skupinky narkomanů a pochybných existencí, které si oblíbily zejména tamní pasáže. Václavské náměstí se zapsalo do dějin města i celé země jako ikonické místo, které bylo svědkem řady historických událostí - je symbolem konce totality a příchodu demokracie, ale přesto je zamořen kasiny, hernami, lacinými obchůdky s upomínkovými cetkami a ohyzdnými stánky s pochutinami nevalné chuti. Návštěva Václaváku představuje pro Pražany často jen nutné zlo.
Talinn jezdí zadarmo, bude jej Praha následovat?
Od 1. ledna 2013 jezdí obyvatelé estonského velkoměsta hromadnou dopravou zadarmo. Stačí jim k tomu Talinn Card, kterou obyvatelé města přiloží k oranžové čtečce na začátku každé svojí cesty. Talinn si od opatření slibuje méně automobilů v centru města a zklidnění dopravy, o což usiluje i vedení Prahy.
Bém se prý vrací
V tisku se objevily informace o tom, že Pavel Bém míří zpět pod křídla své rodné strany, kde bude srdečně přijat poté, co si bez průkazu ODS odpykal „neetické“ zveřejnění svých „soukromých“ rozhovorů s přítelem Janouškem. To jsou mi věci. Je pravda, že jsem dlouho nečetl něco, co by mě dokázalo udivit víc.
Konec hloupých nápadů?
Za nejdůležitější projekt svého dosavadního působení v roli radního pro územní rozvoj považuji Metropolitní ozvučnou desku. Ne snad že by v pomyslné soutěži neměla tato iniciativa konkurenci, neboť za jeden rok práce v nové koalici se v oblasti územního rozvoje podařilo odvést nebývalé množství dobré práce – zahájení pořizování nového Metropolitního územního plánu, založení Kanceláře veřejného prostoru, reforma Útvaru rozvoje hl. m. Prahy a celkového způsobu, jak v Praze (a potažmo celé republice) uvažujeme o územním plánování. A to nepočítám nutný generální „úklid“, který na nás bohužel zbyl po předchozích „vládcích“ Prahy. Není divu, že pracovní den naší kanceláře má na minutu přesně 24 hodin.
Spořilovská noční můra
Halloweenský večer 31. října jsem letos nestrávil na večírku v bizarní masce, ale místy děsivé atmosféry jsem si i přesto užil až dost. V rámci projektu Praha pro lidi jsem totiž zamířil v „kostýmu“ zástupce samosprávy do budovy gymnázia na pražském Spořilově, abych s tamními občany a zástupci občanských sdružení prodiskutoval vskutku hrůzostrašné téma: dopravní situaci na Spořilově.
Další články autora |
Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka
Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů
Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...
Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let
Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...
Auto vjelo na chodník a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné
Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...
Obří požár haly se škodou 1,8 miliardy založil člověk, technickou závadu vyloučili
Příčinou rozsáhlého požáru průmyslové haly v Žebráku na Berounsku, který loni v létě podle policie...
Učil na škole scientologů. Manipulují dětmi a vydělají miliony, líčí pedagog
Premium Jsou mezi námi a i přes snahu se skrývat tahají za nitky v různých sektorech. Řeč je o...
Část vykolejené soupravy u Klínce vyprostili. Dva vagony zůstávají kus od tratě
Nehodový vlak Správy železnic (SŽ) v noci na pátek vrátil na koleje hnací soupravu osobního vlaku...
Kopání do mrtvol, říká o rozsudku bývalý příslušník StB. Padly podmínky
Dvě dvouleté a jednu tříletou podmínku uložil ve čtvrtek Obvodní soud pro Prahu 1 trojici bývalých...
Akční letáky
Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!