„Gigaeskalátor“
Na MHD v Praze můžeme být právem hrdí. Ovšem při vší snaze o rovnoměrné pokrytí a obsluhu města má také své slabiny. Jednou z nich je bezesporu stanice I. P. Pavlova. Jakákoliv sebemenší kolize na tomto dopravním uzlu může ochromit tramvajovou dopravu ve třetině města. Na metro sem tramvajemi míří rezidenti mimo jiné i z poměrně vzdálených Vršovic, Albertova, Náměstí Bratří Synků, Nuslí. A cílem města by tak mělo být zajistit pro tuto skupinu cestujících takové podmínky, aby mohli využít méně vytížené stanice metra.
Je libo metro do polí či do lesa?
Značnou úlevu by I. P. Pavlova bezesporu přineslo vybudování trasy metra D z Pankráce do Písnice, ideálně se stanicí na Náměstí Bratří Synků. Ovšem jak je to metro praktické, tak je bohužel i drahé, zejména pak provoz stanic, který ročně vyjde na stovky milionů korun. Minulé vedení města ovšem před posílením uzlu na I. P. Pavlova dalo přednost nepochybně populárnějšímu prodloužení stávajících tras metra C a A. Tudíž dopravě po celém městě nijak neulevili a rozpočtu jakbysmet. Stočit linku metra C do polí (stanice Letňany) či odbočit k Motolu - aniž by bylo jisté, že spojení denně využijí tisíce lidí - je prostě nesmysl. Smutné je, že takto vedené investice by nedávaly smysl ani v době největší finanční hojnosti a za stoprocentní kondice městské veřejné dopravy.
Než se tedy podaří po letech mrhání veřejnými prostředky obnovit kondici městské kasy, je možným řešením právě výstavba eskalátoru. Pohodlně přepraví tisíce rezidentů k nejbližší stanici metra Vyšehrad, od které je nyní dělí 350 metrů dlouhé schody s převýšením 37 metrů. Díky de facto novému, otevřenému vestibulu metra přesměrujeme část cestujících z I. P. Pavlova a zároveň tím nenarušíme dlouhodobou strategii rozvoje městské dopravy, neboť i v případě vybudování kýžené linky metra D neztratí eskalátor své opodstatnění. Stále bude nejrychlejším způsobem, jak se z linky C dostat do Nuselského údolí a přilehlých lokalit. Území je navíc v dlouhodobém časovém horizontu vhodné k vybudování železniční stanice, která by ulevila Hlavnímu nádraží. I zde by se pak rychlé spojení s metrem hodilo.
Hlavními argumenty proti stavbě pojízdných schodů jsou cena a velikost. Pro lepší orientaci v parametrech stavby mi dovolte srovnat eskalátor z Nuslí s eskalátorem na Náměstí Míru. Předběžné odhady nákladů na vybudování prvně jmenovaného činí 320 milionů korun, výměna starého eskalátoru na Náměstí Míru stála před lety 290 milionů korun. Srovnatelné jsou i délkou a převýšením, takže o žádný „gigaeskalátor z Nuslí“, jak kdesi v médiích zaznělo, se opravdu nejedná. Jediným přiznaným nedostatkem projektu je, že jsme zatím nenašli bezbariérovou variantu. Ostatně i v tomto nedostatku jsme ovšem s eskalátorem na „Míráku“ za jedno.
Prověřuj, ale důvěřuj
Obě výše zmíněné sumy pro městský rozpočet jistě nebyly a nejsou zanedbatelnou částkou. Ovšem začínám mít pocit, že jakákoliv investice v režii samosprávy či státní správy je dnes a priori špatná, ne-li, cituji, „bláznivá“, „šílená“, „ztřeštěná“. Uznávám, že veřejnost i novináři mají po jistých zkušenostech s politiky plné právo být podezřívaví. Ale obávám se, že tento trend v lidech zaseje naprostou nedůvěru a skepsi, která bude pro řadu politických představitelů znamenat jediné: „Dělej, jak myslíš, jen ne proboha veřejně!“
Ideálním politikem pak bude populista, který nic nevymýšlí, nic nemění, do ničeho neinvestuje (maximálně si sem tam opatrně něco odkloní), vše dle alibistického hesla „Kdo nic nedělá, nic nezkazí“. To už ale nebudeme volit mezi kolabující dopravou a cestou vzhůru na Vyšehrad za 318 milionů, ale dočkáme se pořádného sešupu dolů za všechny prachy.
Nedej se!
Pořad České televize Nedej se - nestranný, stojící na straně občana bojujícího proti zvůli samosprávy. To jsem usoudil z názvu pořadu. Pak přišly přesně formulované otázky týkající se připravovaného Metropolitního (územního) plánu - uzavřené, položené na základě nesprávných předpokladů. Snahu skutečně pochopit změnu jsem v nich nenašel... Tudíž jsem byl při odpovědích maximálně opatrný, vědom si rizika, že střih dělá zázraky a věty vyslovené v jiném kontextu se dají “nasadit” podle “potřeby” do vhodných souvislostí.
Nechci kamiony do Malešic. Chci zamezit megapřekladišti
Překladiště silnice-železnice-silnice v Malešicích se nezrodilo v mojí hlavě. Nápad dvou strategických překladišť (Malešice, Smíchov) vznikl na Ministerstvu dopravy v rámci novelizace Železničního uzle Praha. Tento dokument je nadřazen samotnému územnímu plánu (ÚP) Prahy, ale nelze s jeho závěry takřka nic dělat. Na základě rozhodnutí Ministerstva dopravy bylo zaneseno do ÚP překladiště Malešice už v roce 1999, stejně tak byla ve stejném období do ÚP zakreslena rezerva pro překladiště o celkové výměře cca 25 000m2.
Pár slov k angažování Romana Jocha
Každého, kdo mi jakýmkoliv způsobem rozšíří možné pohledy na realitu, si velmi vážím. S velkou většinou názorů doktora Jocha se ztotožňuji a o té zbývající části rád povedu názorové diskuze. Naše dosud z velké části zprostředkovaná komunikace a jeho pomoc se tímto značně zintenzivní a prohloubí. Osobně považuji za velkou chybu našich čelních představitelů, že se distancují od ideových názorů, které mimo jiné stály třeba u zrodu americké ústavy. H.
MHD: Systémové změny jsou dobré. Úspory ale musíme hledat i jinde
Pražská hromadná doprava nám už celé dva pracovní týdny jezdí podle nových jízdních řádů. A tak přichází čas se pozastavit nad tím, co všechno se kolem této změny událo.
Téma posledních dní: Co s pražskými náplavkami?
Pražské náplavky jsou dlouho opomíjeným místem pražského veřejného prostoru. Jde přitom o jednu z nejatraktivnějších lokalit Prahy. Chtěl bych, aby se sami Pražané vyjádřili, co chtějí na nábřeží dělat, jestli plavat, posedět nebo zaparkovat.
Další články autora |
Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka
Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...
Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů
Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...
Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie
Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...
Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné
Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...
Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let
Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...
Vlak po nárazu do stromu vrátil na koleje jeřáb, zvedal 21tunový kolos
Uzavírka trati u Plesné na Chebsku, kde ve čtvrtek vykolejil osobní vlak, skočila v pátek kolem...
Škody po požáru v Mionší jsou jen minimální, prales podle hasičů někdo zapálil
Hasičští experti se vrátili do terénu, aby vyšetřovali příčinu požáru v pralese Mionší v Dolní...
Musíme to řešit rychle, říká Válek. TOP 09 má po konci Tuleji čtyři možnosti
Hledá se nový ministr. Zn.: Rychle. Takový inzerát by si teď mohla dát vládní TOP 09 poté, co...
V Berlíně hoří výrobní hala firmy produkující zbraně poskytnuté Ukrajině
Hasiči na jihozápadě Berlína likvidují rozsáhlý požár výrobní haly, ve které jsou uskladněny...
Prodej, stavební pozemek 1192 m2, Čenkovice
Čenkovice, okres Ústí nad Orlicí
4 172 000 Kč