Základy makroekonomie aneb Kde udělali soudruzi v Bruselu chybu

V posledních týdnech (a lze říci již v měsících) hýbe celou Evropou krize Eura způsobená řeckými dluhy. Spolu s tím se objevují články trojího typu: typ první - já už to říkal dávno, typ druhý -  tohle není zdaleka všechno, typ třetí - je nutné zorganizovat masivní pomoc a zajistit vyrovnané rozpočty. Rozhodl jsem se, že přidám čtvrtý typ článku - nic z toho nepomůže.  

Ač jsem založením optimista (dle názoru své ženy příliš velký optimista), tak tento článek budu psát ve velmi pesimistickém duchu. Evropská Unie a Euro, tak jak oba tyto instituty známe, není jen ohroženým či mrtvým projektem. Nikdy neměli v této podobě vznikout. Proč?

Odpověď je překvapivě prostá - Prostě to takto nefunguje. To není převratný objev - jedná se o 200 let známá makroekonomická pravidla, která říkají cosi o hospodářské politice státu, která se opírá o své nástroje:  monetární a fiskální politiku. Ve stručnosti teď zopakuji ty nejzákladnější definice, které se učí každý student ekonomie:

Hospodářská politika je souhrn hospodářsky ekonomických opatření, ekonomických nástrojů a procesů, prostřednictvím kterých je možno působit na makroekonomickou a mikroekonomickou oblast národního hospodářství. Hospodářská politika je hraniční mezi politologií - snaží se o vytvoření komplexního hospodářsko-politického systému a ekonomií - zkoumá možnosti realizace ekonomických zájmů.

Nástroje hospodářské politiky
1. právní normy - právní úprava fungování trhu
2. fiskální nástroje - dosažení cílů pomocí státního rozpočtu; sladění příjmů a výdajů do rozpočtu
3. monetární nástroje - regulování nabídky oběživ a peněz prostřednictvím Centrální banky; např. operace na trhu cenných papírů, úvěrové programy...

Fiskální politika je součást hospodářské politiky státu, která se snaží ovlivnit vývoj ekonomiky změnami výše a struktury veřejných výdajů a daní. Na rozdíl od monetární politiky, která pečuje o stabilitu měny, je fiskální politika nástrojem aktivního zasahování státu do hospodářství.

Monetární politika je hospodářská politika prováděná pomocí měnových nástrojů centrální banky.

Doufám, že nyní jsi laskavý čtenáři dospěl k nutnému ekonomickému závěru, že stát, který má efektivně řídit svoji ekonomiku (tj. vykonávat hospodářskou politiku) potřebuje mít k dispozici nástroje fiskální a monetární politiky. Pro jistotu přidám ještě jeden výňatek z odborného textu:

Koordinace fiskální a monetární poilitiky je klíčovým problémem hospodářské politiky. Cíle obou politik jsou v přirozené opozici a mohou vzájemně eliminovat své působení popřípadě snížit nežádoucí efekt jedné.

Převedeno do neekonomického jazyka - pokud se stát (vláda, parlament) chová fiskálně neukázněně (vysoký deficit státního rozpočtu s cílem snížení nezaměstnanosti a zvýšení HDP růstem spotřeby domácností a státu) může stát (tentokráte Centrální banka státu) prostřednictvím monetární ukázněnosti částečněš eliminovat tuto fiskální neukázněnost.

Tohle jsou obecné základy makroekonomie, na kterých není nic nového a ani světoborného. Na myšlenku napsat tento článek mne přivedla náhoda, která mne zavedla na stránky  ČNB do sekce Měnová (monetární politka). Zde prosím kopíruji doslovný text z těchto stránek:

Měnová politika

 Podle Ústavy ČR a zákona o České národní bance (pdf, 190 kB) hlavním cílem ČNB péče o cenovou stabilitu. ČNB rovněž podporuje obecnou hospodářskou politiku vlády, pokud není tento vedlejší cíl v rozporu s cílem hlavním. Svého hlavního cíle - cenové stability - ČNB dosahuje změnami v nastavení základních úrokových sazeb. Rozhodování bankovní rady ČNB o nastavení úrokových sazeb vychází z aktuální makroekonomické prognózy a vyhodnocení rizik jejího naplnění. Po vstupu ČR do eurozóny se ČNB vzdá samostatné měnové politiky ve prospěch Evropské centrální banky.


Nemohl jsem jinak, než tu poslední větu zažlutit a zvýraznit tučným písmem. Tato věta, která mimo jiné je základní podmínkou pro přijetí Eura pro všechny členské země EU, je totiž onou zásadní a jedinou příčinou celé eurokrize.

Pokud existuje rovnovážný bipolární systém a vy odejmete jednu jeho část a  nahradíte jinou, která už nerespektuje bipolaritu, systém se zhroutí.

Převedeno na případ Řecka - Řecku byla ponechána jeho fiskální politika, ale monetární politiku Řecka již stanovoval centrálně Bursel, který do ní nepromítal a nemohl promítat pouze změny řecké fiskální politiky, ale  snažil se hledat kompromis fiskálních politik celé eurozóny. Definičně tak muselo dojít k tomu, že země, které se nejvíce odchylují od průměru eurozóny jsou ohroženy velkou disproporcí mezi fiskální a monetární politkou s vysokým rizikem, že se celý jejich systém zhroutí.

Je nutno nyní přiznat soudruhům z Bruselu, že velmi pravděpodobně toto riziko tušili - proto vznikl systém rozpočtových omezení pro státy eurozóny. O to trestuhodnější je laxnost, s jakou bylo tolerováno jejich porušování. Bez ohledu na tato jednotná pravidla je však tento systém nestabilní a dlouhodobě neudržitelný.

Je cesta jak z toho ven? Pro Řecko nikoliv. Pro Evroskou Unii? Ano je.

EU stojí na rozcestí:

Buď zvolí varinatu stabilního evropského systému a sjednotí nejen monetární, ale i fiskální politiku celé Evropské Unie. Sjednotí daňové sazby, strukturu veřejných rozpočtů pro všechny zemně eurozóny a bude ve svém důsledku vznikat jeden jediný eurorozpočet. Pak by (opět dle principů makroekonomie) vznikl ekonomicky stabilní systém.

Druhou alternativou je zrušení Eura a decentralizace monetární politiky na národní úroveň.

Jiná cesta a ani pomoc Řecku i ostratní ohroženým zemím eurozóny není. Za oněch 720 mld. EUR si tak Evropská Unie kupuje jen čas - odklad do dalšího projevu nestability.

Autor: Tomáš Balvín | středa 19.5.2010 13:27 | karma článku: 25,67 | přečteno: 1775x
  • Další články autora

Tomáš Balvín

Demokracie vs. Demokraté

24.1.2023 v 11:58 | Karma: 17,37

Tomáš Balvín

Volíš Losnu nebo Mažňáka?

16.1.2023 v 17:42 | Karma: 20,27

Tomáš Balvín

Vláda národní katastrofy

5.10.2022 v 16:21 | Karma: 37,27

Tomáš Balvín

Závislost je opakem svobody

15.7.2022 v 11:32 | Karma: 16,62