Volba prezidenta - Díl 7 - Předvolební průzkumy - fraška na zakázku?

Volba prezidenta se blíží a předvolební průzkumy se nám snaží namluvit, kdo má šanci a koho naopak nemá smysl volit. Můžeme jim ale věřit? 

Předvolební průzkumy obecně jsou v poslední době docela vděčným cílem narážek a posměšků. Bohužel, oprávněně. A nutno říci, že k jejich špatné pověsti významně přispěla i první prezidentská volba v roce 2013. Jak se totiž ukázalo, předpovídané volební výsledky se tehdy výrazně lišily od těch skutečných, viz následující tabulka:

měsícZemanSchwar.FischerDienstb.FranzRoithováFischerováSobotkaBoboš.
listopad24,57,532,57,03,01,53,05,54,0
listopad19,46,728,18,85,64,34,66,43,3
listopad23,67,033,210,17,15,95,87,3----
prosinec25,69,225,010,69,84,44,46,84,1
prosinec26,59,526,08,05,03,53,05,53,0
leden25,111,020,110,611,44,64,67,15,6
1.kolo24,223,416,416,16,85,03,22,52,4

Největším překvapením se při první volbě stal výsledek Jana Fischera alias ,,Honzy", který se před námi neschovává (legendární ,,chatařské" video je možno stále shlédnout např. na youtube - doporučuji). I přes výraznou mediální podporu tento kandidát oproti všem předpokladům neprošel ani do druhého kola, kde jeho místo zaujal do té doby v průzkumech odepsaný K. Schwarzenberg.

Logicky se nabízí otázka, zda se nyní nenacházíme v podobné situaci. Podívejme se na následující tabulku:

měsícZemanDrahošHoráčekTopolánekHilšerFischerKulhánekHannigHynek
listopad41,530,516,54,02,52,51,01,00,5
prosinec31,017,08,015,01,04,02,01,01,0
prosinec43,528,511,57,52,05,01,50,51,0
prosinec32,021,510,52,54,03,01,51,01,0
1.kolo?????????

Prostřednictvím průzkumů a následně i médií došlo, podobně jako v roce 2013, k vytvoření jasné finálové dvojice, kterou představují M. Zeman a J. Drahoš. Tato dvojice by se (podobně jako M. Zeman a J. Fischer v roce 2013) měla na 99 % utkat ve druhém kole. Oba soupeře stávající hlavy státu, J. Drahoše a J. Fischera navíc spojuje i styl vedení kampaně. Okázalá ,,nestranickost" a ,,transparentnost", snaha nezaujímat vyhraněná a konkrétní stanoviska, a to ve snaze nabídnout alternativu voličům, kteří z jakéhokoliv důvodu nechtějí volit názorově výraznější oponenty. Recept na úspěch? Na příkladu J. Fischera lze vidět, že spíše nikoliv a to všem průzkumům navzdory.

Ale zpět k věci. Je nepochybné, že předvolební průzkumy mohou mít díky své mediální atraktivitě velmi významný dopad na volební klání. Pro řadu voličů bude mít např. jistě význam, zda Mirek Topolánek dosahuje preferencí na úrovni 2,5 % nebo 15 % - což jsou výsledky průzkumů, které od sebe dělí jen několik týdnů (viz tabulka). Logicky se proto nabízí otázka - jak je to možné? Jak máme věřit průzkumům, kde se počet procent u téhož kandidáta v téže době liší šestinásobě

Podíváme-li se, co o průzkumech, resp. požadavcích na kvalitu jejich provádění říká zákon, budeme zklamáni. Zákon totiž stanovuje pouze tolik, že průzkumy nesmí být zveřejňovány od třetího dne přede dnem volby prezidenta (třeba na Slovensku je to celých 14 dní přede dnem konání voleb - což myslím není na škodu). Jinak nic.

Pokud se tedy někdo rozhodne, že udělá průzkum na vzorku 500 lidí (což není číslo příliš odlišné od některých průzkumů uvedených v tabulce) a takový průzkum bude následně prezentován ve všech médiích, zákon tomu nebrání. To je sice na jedné straně dobře, protože regulací a omezení máme obecně až příliš. Na straně druhé, výsledkem je, že zásadní vliv na volby mají průzkumy dělané na směšně malém vzorku osob, kdy o tomto vzorku navíc nevíme vůbec nic (Jde o mladé nebo seniory? Obyvatele Prahy nebo Dolní Lhoty? Nezaměstnané nebo bílé límečky?). Samostatnou otázkou pak je, kdo si ten který průzkum objednal, což má na jeho výsledek nezřídka podstatný vliv. Bohužel.

Závěr? Nevěřte průzkumům. Jejich vypovídací hodnota je minimální a o pozadí jejich vzniku nevíme zpravidla nic. Volte prostě podle svého, a to i pokud vašemu kandidátovi ty tzv. průzkumy nedávají šanci na průnik do druhého kola. Myslím, že nás čeká nejedno překvapení.

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Pavel Šutka | úterý 2.1.2018 8:26 | karma článku: 28,03 | přečteno: 1403x