Parkování hybridů v Praze. Férové řešení nebo podvod?

Vedení Prahy v uplynulých měsících schválilo volné parkování hybridů po celém městě, bez ohledu na zóny. Ukazuje se však, že pravidla jsou nastavena velmi podezřele a na povolení dosáhnou pouze vybraní zájemci.

Vedení magistrátu hlásí: když si pořídíte hybrid (tj. automobil s kombinovaným benzínovým a elektro motorem), máte parkování po Praze zdarma. Bez zón a omezení. Jeden nemusí být zrovna průkopník eko technologií aby zpozorněl. Možnost parkovat v hlavním městě po letech jako normální člověk je totiž nadmíru lákavá.

Jenže jak se ukazuje, musíte si koupit ten "správný" hybrid. Nebo lépe řečeno hybrid od té "správné" automobilky. Podle vedení magistrátu totiž máte na parkování nárok pouze tehdy, pokud se Váš hybrid dá přepínat do výhradně elektrického režimu. Jinak řečeno, Vaše auto musí mít jakýsi "čudlík" (ať už fyzicky či elektronicky), který zmáčknete a auto pojede výhradně na elektřinu.

Říkáte si jasně, to dává smysl. Jenže nedává.

Jak mi bylo řečeno na několika místech, na nastavení parametrů, včetně povinnosti mít onen "čudlík", se podílela Toyta a Lexus (tvoří jeden koncern). A světe div se, zmíněný "čudlík" mají takřka výhradně pouze Toyoty a Lexusy! Fór je navíc v tom, že tento "čudlík" u nich stejně nelze prakticky používat, protože jejich auta jsou schopna při jeho aktivaci ujet na elektřinu maximálně 2 km. Pokud tedy jedete cestu delší než 2 km, stejně musíte "čudlík" po ujetí této vzdálenosti vypnout a jet na benzín. Nebo auto odstavit a dojít pěšky.

Podmínka "čudlíku" se stává zcela absurdní (a značně podezřelá) pokud se podíváme na konkurenční hybridní vozy. Třeba Kia a Hyundai se ve svých hybridech obejdou i bez něj. Jenže to znamená, že z pohledu magistrátu mají jejich vlastníci smůlu. Co na tom, že jejich hybridní systémy fungují stejně a co do ekologičnosti jsou na tom s Toyotou a Lexusem srovnatelně. Třeba taková Kia Niro drží titul "ekologické auto roku 2017" a je zapsána v Guinessově knize rekordů (světové i české) jako nejúspornější hybrid. Jenže smůla. Jízdu na elektřinu a benzín si tahle Kia řídí optimálně sama dle situace a onen "zázračný" čudlík nemá. Ten "čudlík", který je sice v praktickém životě k ničemu, ale dokáže Kiu a další kompletně vymazat z mapy, protože lidé z Prahy si je zkrátka nemohou koupit (chtějí-li mít nárok na volné parkování).

Je zřejmé, že nastavení podmínek ze strany magistrátu je velmi podivné. A že spíše než o čistý vzduch zde šlo o úplně jiné věci.  Vítězové jsou jasní (Toyota a Lexus), stejně tak poražení (ostatní automobilky + zákazníci). Podmínky, za kterých byla pravidla nastavena, jsou zcela netransparentní a nikdo vlastně neví, jaká vozidla jsou z pohledu vedení magistrátu přijatelná, a jaká nikoliv.

Závěrem proto dvě poznámky:

1) Situaci hodláme řešit, neboť takto nastavená pravidla nedávají smysl. Výsledkem je bezdůvodné znevýhodnění vlastníků některých hybridů a pokřivení trhu s automobily. 

2) Do té doby než magistrát narovná podmínky, ověřte si, zda Vámi vybraný hybrid má nárok na parkování zdarma. Nyní se totiž můžete velmi lehce spálit.

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Pavel Šutka | čtvrtek 9.8.2018 13:27 | karma článku: 24,52 | přečteno: 1381x