Prodejci myšlenek

Současná politika není ničím jiným, než pouhým obchodem. A to se vším dobrým i špatným, co si pod slovem obchod umíme a můžeme představit.

Jednou za čtyři roky se prodejci snaží vnutit nám své myšlenky. Jde o jakýsi veletrh myšlenek. Říkáme tomu volby. Říká se, že dobrý prodejce úspěšně prodá cokoliv.

Na každém veletrhu, v každém tržním segmentu se pohybují zavedené firmy se zavedenými a letitými značkami. Poněkud v ústraní jsou prodejci nových produktů a myšlenek, kteří se snaží hegemonii stálic na trhu narušit a zaujmout jejich místo.

Není to věc nemožná. Stává se to jak v případě prodejců myšlenek, tak v případě prodejců čehokoliv jiného. Vedoucí postavení na trhu nezaručuje nikomu nic. Tedy ne z dlouhodového hlediska. Krátkodobě takové  postavení znamená jistou tržní výhodu. Je poměrně velká část spotřebitelů, kteří preferují jasně profilované značky produktů spíše, než dravé či naopak unylé značky dovážené bůh ví odkud.

Zítra právě začíná veletrh myšlenek. Prodejci se v předveletržním období snaží blafovat. Porovnávají šíři a hloubku sortimentu, který nabízejí. Pro spotřebitele je stejně důležitý i obal, technické parametry a v neposlední řadě i servisní podmínky. A také osobnost, charisma a důvěryhodnost prodejců.

Někteří uspějí, jiní nikoliv. A stejně jako v čemkoliv jiném uspějí ti, kteří jsou prostě dobří. Dobří prodejci myšlenek. Neúspěšní se mohou odvolávat, že přicházejí s novým produktem a novou značkou, mohou se odvolávat dokonce naopak že jsou značkou zavedenou a po léta respektovanou. Mohou se odvolávat, že současní lídři trhu mají výhodu plynoucí z jejich dosavadního postavení. Takovou výhodu však mají stálice na trhu s čímkoliv.

Nic z toho ovšem nezmění na faktu, že v případě neúspěchu prodejci selhali. Nenašli dostatek zájemců o službu či produkt, kteří by jim zajistili na trhu dostatečný prostor pro další smysluplnou existenci. Stejně jako v každé oblasti, tak i v politice neúspěšný prodejce buď skončí a najde si jinou práci či jiný produkt k prodeji, nebo živoří na pokraji zájmu spotřebitele a na pokraji ekonomického pádu.

Přeji šťastnou ruku v nadcházejících volbách.

Autor: Lubomír Šula | čtvrtek 27.5.2010 7:30 | karma článku: 7,60 | přečteno: 577x
  • Další články autora

Lubomír Šula

Lež, manipulace či omyl?

15.4.2014 v 10:10 | Karma: 13,79

Lubomír Šula

I my máme své Indiány

9.11.2013 v 10:48 | Karma: 17,23

Lubomír Šula

Láska ve stínu ostnatých drátů

8.11.2013 v 14:30 | Karma: 13,97