Oplácej zlo dobrem

Řekl Ježíš. Domnívám se, že co řekl Ježíš je pro všechny křesťany závazné. Možná se mýlím.Ti, kteří nejsou věřící se samozřejmě jeho slovy řídit nemusí. Řídí se třeba svým svědomím.

Nedávno jsem se začetl do souboru knižně publikovaných kázání Mons. Aloise Pekárka, do jehož rodiny jsem se přiženil. Alois Pekárek byl významným knězem, který působil především na Vysočině a na Brněnsku. Přesto, že byl za totality vězněn, odmítl odškodnění. Celý život zasvětil svým věřícím.


V jednom z kázání se zamýšlí nad slovy v nadpisu tohoto článku. Uvádí případ, kdy byl muž přepaden a okraden. Když odcházel uvědomil si, že má v kapse ještě kapesní hodinky. Vrátil se k zlodějům a nabídl jim je, aby lup byl kompletní. Zločinci z toho byli v takovém šoku, že mu vrátili vše, o co jej původně mínili připravit.


Mons. A. Pekárek vzpomíná i na příběh Jeana Valjeana. Konkrétně jak okradl člověka, který mu poskytl přístřeší o stříbrné příbory. Když byl Valjean zadržen a předveden, muž uvedl, že mu tyto cennosti věnoval a přidal ještě stříbrný svícen.


Dnešní nacionalistické, neonacistické a pseudovlastenecké kruhy se velmi často zaštiťují vírou a tradičními křesťanskými hodnotami. Ale zřejmě si je převádějí do poloh, které jim vyhovují. Když jde o práva gayů a lesbiček nebo potraty, to se hodí ohánět se Bohem. Ovšem ne tak, pokud se jedná o nenávistné postoje k jiným národnostem a především Romům.


Nevěřící člověk, pokud je jeho svědomí svolné může bez začervenání přednášet návrhy spočívající v izolaci této národnostní skupiny do pracovních táborů. Může uvažovat o jejich fyzické likvidaci, pokud na to přistoupí jeho svědomí. Může těmito lidmi opovrhovat, vychovávat děti v tom, že se jedná o lidi méněcenné.


Ale nic z toho nemůže činit člověk věřící, člověk věřící v Ježíše. Ten na to nemůže ani pomyslet. Ten má oplácet zlo dobrem. Jestliže tedy to, jak se Romové chovají v Janově a podobných lokalitách je zlem, nezbývá než se věřících křesťanů ptát jakým že to dobrem toto zlo oplácejí? Je tím dobrem snad to, že často podporují hordy rváčů a násilníků, kteří prý chtějí toto zlo řešit? Kolikrát každý věřící katolík či protestant tyto lokality navštívil, aby oplatil zlo dobrem a obrátil zlo na dobro?


Nechce se mi věřit, že křesťané berou Ježíšova slova vážně jen když se jim chce nebo když se jim to hodí. Jsou také důkazy o tom, že i dnes křesťané oplácejí zlo dobrem. Třeba páter Josef Lízna u sebe ubytoval romského mladíka, když byl propuštěn z mírovské věznice. Několikrát ho okradl, pan Lízna ho však u sebe nechává bydlet stále. Tvrdí, že je lepší, když okrádá jeho, než by okrádal jiné.


Nevěřícím se to vše může zdát pošetilé oplácet zlo dobrem. Je přece divné činit dobro ve prospěch Romů nebo kohokoliv jiného, kteří nás okrádají, kteří nám dělají život těžším. Ovšem pro věřící křesťany by to mělo být naprostou samozřejmostí.  Nebo snad ne pane Sempere? Nebo se snad Ježíš, Mons. Pekárek a páter Lízna pletou?  

Autor: Lubomír Šula | pátek 5.12.2008 9:36 | karma článku: 25,52 | přečteno: 3209x
  • Další články autora

Lubomír Šula

Lež, manipulace či omyl?

15.4.2014 v 10:10 | Karma: 13,79

Lubomír Šula

I my máme své Indiány

9.11.2013 v 10:48 | Karma: 17,23

Lubomír Šula

Láska ve stínu ostnatých drátů

8.11.2013 v 14:30 | Karma: 13,97