Černá budoucnost pro největšího kontejnerového přepravce na světě
Skupina Maersk
Skupina Maersk je separovaná do pěti oddělených částí. Jsou jimi kontejnerový přepravce Maersk Line, těžařská společnost Maersk Oil, dále terminálový operátor APM Terminals, operátor vrtných plošin Maersk Drilling a přepravní a servisní společnost APM Shipping services. Celkem má skupina Maersk zhruba 900 poboček po celém světě.
V loňském roce Maersk prodal svůj podíl v Danske Bank a v retailovém řetězci DanskSupermarked, čímž se z něj stala společnost soustředící se výhradně na dopravu a energetický sektor.
Maersk Line
Kontejnerový rejdař Maersk Line je největší přepravce svého druhu na světě. Jeho lodě mají souhrnnou kapacitu více než 3 000 000 TEU*, což je necelých 15 % globální flotily. Jedná se také o největší část koncernu Maersk – je v ní alokováno cca. 46 % kapitálu skupiny.
Poptávka po přepravních kapacitách v loňském roce dosáhla zhruba polovičního růstu oproti očekávání. V dobách optimismu bylo objednáno velké množství lodí, které dnes jen těžko nalézají uplatnění. Nevyužitá kapacita lodí Maersk Line se oproti loňsku zdvojnásobila.
Jak letečtí dopravci již dávno ví, nejdražší letadlo je to, které stojí na zemi. To samé platí i pro dopravu námořní. V současné době se zbrusu nové kontejnerové lodě nechávají zakonzervovat a bez využití stát v docích. Velké přepravní společnosti jsou sice schopné uplatňovat úspory z rozsahu, ale v dobách poklesu poptávky po dopravě musí přistoupit k nekompromisním opatřením.
Tržby za kontejnerovou přepravu loni klesly zhruba o 25 % na jednotku TEU. Do roku 2017 plánuje společnost propustit 4 000 z celkového počtu 23 000 zaměstnanců pozemního personálu. Je však nutné zdůraznit, že i přes výše zmíněné byl kontejnerový přepravce Maersk Line v uplynulém roce nejziskovější součást koncernu Maersk.
APM Terminals
Operátor kontejnerových a ropných terminálů APM Terminals trpí zejména kvůli zhoršující se situaci států vyvážejících ropu (Rusko, Brazílie, oblast západní Afriky) a dále celkovému snížení cen za přepravu kontejnerů a sypkého nákladu (dry cargo). Objem manipulovaného zboží za jinak stejných podmínek (bez započtení divestic) loni klesl o 1,1 %.
Maersk Drilling
Operátor mořských ropných plošin Maersk Drilling je velmi zajímavou součástí skupiny. V době kdy je téměř všechna mořská produkce ropy ztrátová a počet plošin v provozu klesá, dosáhl rekordního zisku 750 milionů dolarů.
Společnost úspěch přikládá vysoké efektivitě, úsporám, vysoké časové výtěžnosti majetku a množství dlouhodobě uzavřených kontraktů. I v minulém roce uzavřela několik nových smluv o pronájmu. Lze však očekávat, že při trvale nízkých cenách ropy se bude situace rapidně zhoršovat.
Maersk Oil
O situaci v oblasti těžby ropy toho bylo napsáno více než dost. Podmořské vrty obecně patří k nákladnějším ložiskům černého zlata a Maersk Oil se potýká se ztrátou více než 2 mld. USD (2015).
Těžařská divize Maersk by potřebovala světovou cenu ropy alespoň na úrovni 45 až 50 dolarů za barel. Netřeba zmiňovat, že na této ceně ji letos očekává jen málokdo. Podle odhadů způsobí změna cen ropy o 10 dolarů za barel posun hospodářského výsledku společnosti o 350 mil. dolarů. Maersk Oil těžila v roce 2015 průměrně 312 000 barelů denně, což oproti roku 2014 představuje nárůst o 25 %.
APM Shipping services
Společnost APM Shipping services má v portfoliu 4 firmy. Maersk Tankers, která těží z vysokých objemů ropné produkce a momentálního nedostatku přepravních kapacit v oblasti přepravy ropy a rafinovaných produktů, dále společnost pro speciální námořní přepravu Maersk Supply Service, servisní a záchrannou společnost Svitzer a pozemního přepravce DAMCO. APM tvoří zhruba 10 % kapitálu skupiny Maersk a dosahuje dobrých výsledků – ROIC za rok 2015 na úrovni 9,5 procent je v souladu s cílem.
Za normálních podmínek funguje portfolio skupiny Maersk jako účinná diverzifikace, kdy zisky z vyšších cen ropy kompenzují ztráty způsobené zvýšenými náklady přepravních společností Maersk line a APM. Současná doba však tento přirozený hedging zcela popřela a jeho účinek prakticky vymazala. Nízká cena ropy se kombinuje s nízkými přepravními cenami v odvětvích kontejnerů a dry cargo. To současné době vytváří pro Maersk obdobu „perfektní bouře“.
Akcie
Akcie Maersk se obchodují na kodaňské burze s relativním oceněním P/E 39, což je výrazně více než u indexů odvětví ve kterých se firma angažuje – MSCI World energy index je na úrovni P/E 24 a Dow Jones global shipping index jen 10. V současné době je tedy výrazný prostor pro pokles její ceny.
Závěr
Maersk je bezesporu velmi zajímavá společnost jen kvůli výrazné odolnosti vůči současné situaci na ropném a přepravním trhu. Vzhledem k ničivým účinkům cen ropy na čistý zisk skupiny však lze očekávat, že krušné chvíle teprve přijdou a dojde k jejímu výraznému přecenění. Záleží jen na tom, jak dlouho cena ropy vydrží na současné nízké hodnotě. Podle aktuálních predikcí jen tak nezdraží.
Autor je analytikem společnosti Aura Invest Group
Tato zpráva není investičním doporučením. Aura Invest Group s.r.o., vázaný zástupce společnosti Colosseum, a.s., obchodníka s cennými papíry.
*TEU: Twenty-footEquivalent Unit, ekvivalent dvacetistopého (cca 6,1m) kontejneru, základní jednotka objemu v kontejnerové přepravě)
Sven Subotič
Potenciál cykloprůmyslu
Současným světem hýbe velké množství trendů. Některé lze snadno identifikovat, jiné hůře. Jeden představuje hrozbu, další pozitivní změnu. Na základě některých z nich lze postavit investiční nápady či odhalit nové příležitosti.
Sven Subotič
Fenomén stárnutí populace a investice do nemovitostí
Současným světem hýbe velké množství trendů. Některé lze snadno identifikovat, jiné hůře. Jeden představuje hrozbu, další pozitivní změnu. Na základě některých z nich lze postavit investiční nápady či odhalit nové příležitosti.
Sven Subotič
Adidas: Ziskový potenciál zdravého trendu
Dnešní svět se pohybuje ve velkém množství trendů. Některé lze snadno identifikovat, jiné hůře. Jeden představuje hrozbu, další pozitivní změnu.
Sven Subotič
Elon Musk: Lze dosáhnout revoluce bez státní podpory?
Tesla, SpaceX, SolarCity mají jeden společný jmenovatel - Elon Musk. Dokázal by je Musk vybodovat i bez státní podpory?
Sven Subotič
Analýza akcie Toyota: Pozitivní vliv aféry Dieselgate
Toyota je největší automobilka světa. Kvalita vozů je dle veřejného průzkumu na vysoké úrovni. Toyota si udržuje stabilní ziskovost. Zasáhla ji aféra německého VW dieselgate?
Další články autora |
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů
Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...
Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město
Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...
Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let
Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...
NATO by Rusy porazilo, Putin má jedinou naději, řekl polský ministr zahraničí
Rusko by se mělo bát Severoatlantické aliance, protože ho v případě střetu s ní čeká „nevyhnutelná...
Dvacet let dotací z EU. Přinesly zločiny, ale i vlaky, techniku a splavné řeky
Premium Lázně, které nevznikly a je z nich night club nebo zdvihací most, který se nikdy nezdvihl. Česko...
Rus má imperialistické myšlenky. Ukrajinou nekončí, říká velitel v Donbasu
Premium Doněcká oblast (od zpravodajů iDNES.cz) Vymlácená okna, ale i celé domy srovnané se zemí. Tak vypadá Doněck a celý průmyslový Donbas....
Zelenskyj odvolal šéfa kybernetické špionáže kvůli skandálu s bytem manželky
Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj odvolal šéfa kybernetického oddělení tajné služby SBU...
V Břeclavi na chlapce spadla branka, na následky zranění zemřel
V Břeclavi ve středu v podvečer po úrazu na hřišti zemřel dvanáctiletý chlapec. Policie okolnosti...
Chcete, aby vaše děti měli v dospělosti bohatství? Přečtěte si, jak na to!
Správné finanční návyky a dovednosti vznikají právě v dětství. Mnoho dětí je přijímá přirozeně od svých rodičů, kteří jsou pro děti velkým vzorem....
- Počet článků 69
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 351x