Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Jsme lepší než neandrtálci??? Myslím, že ne...

Zkusme se zasnít a představme si život člověka před mnoha tisíci lety. Člověk začínal své putování po tomto světě v panenské přírodě, ve které se společně bránil predátorům. Naši předkové žili ve společenstvích, ve kterých se děti přirozeně učily od dospělých členů této skupiny. Během svého učení se neustále setkávaly se všemi věkovými kategoriemi, počet dospělých vždy převládal nad počtem mladších jedinců... 

Od útlého dětství si tak děti budovaly jasné sociální cítění, přirozeně chápaly svou sociální roli a postupem svého vývoje se plynule zařadily do životního cyklu celé skupiny. Jejich učení probíhalo hrou a napodobováním konání dospělých. Vše fungovalo v dokonalé harmonii, děti jasně chápaly přirozenou lidskou hierarchii. 

Postupem času a s přibývajícím poznáním lidí vznikaly nové a nové technologie, které začal člověk používat. Od klacku naši předci přešli na kamenné zbraně poté na kovové zbraně, speciální pasti atd. Bohužel nové technologie a jiný způsob života začal přinášet další a další problémy, které bylo třeba řešit. Čím větší poznání člověk získával, tím byl jeho život paradoxně čím dál složitější. Nové a nové myšlenky totiž produkovaly nové a nové problémy, kterým museli lidé čelit. Začali si podmaňovat přírodu, drancovat své přirozené okolí a likvidovat vše živé, co se mu postavilo do cesty. Přirozený život v přírodě se rázem změnil v kolonizační bitvu o nová území. Člověk s rozvojem své zručnosti ztrácel své přirozené predátory, začal se nepřirozeně přemnožovat, a proto logicky musel začít putovat po celém planetě. Učení dětí bylo stále a stále složitější. 

Díky nepřirozenému přemnožení byla nevědomky porušena i přirozená hierarchie. Lidé se shlukovali ve městech, kde byli rozčleněni na stovky a tisíce menších skupinek (rodin). S rozvojem měst se tak paradoxně stále zmenšoval počet lidí, kteří bydleli společně a kteří by společně komunikovali tak, jak to dělali v přírodě. Ve městech se lidé setkávali s různými názory, jinými výklady bohů, jinými tradicemi a začali si čím dál tím méně rozumět. A jelikož se neshodovali ani v zásadních věcech, zbrojili proti sobě a v tomto chaosu vychovávali své děti. 

Oproti tomu úroveň vědění rostla a začala být rozčleněná na různé specializace. Rodiče, kteří chtěli, aby jejich děti v této době mohly obstát, museli dávat své děti v pozdějším věku doučovat soukromými učiteli. Ale tento luxus si drtivá většina rodin nemohla dovolit. Proto bylo domácí vyučování privilegiem pouze bohatých rodin. 

Obrovským milníkem ve výuce dětí byla průmyslová revoluce. Lidé se začali stěhovat za prací do vzdálených měst, „klasická“ rodina se začala ještě více trhat a lidé začali žít ještě více osamoceněji. Děti musely být vzdělávány ve školách, protože státy a monarchie potřebovaly pracovníky do svých průmyslových podniků. Úplný „nevzdělanec“ v továrně pracovat nemohl, takže musely být děti vzdělanější. Zakládaly se městské i vesnické školy, ve kterých byly děti vzdělávány částečně rozdílným vědomostem. Zatímco ve městech bylo vzdělání více zaměřeno na techničtější obory, na vesnicích byly děti zaměřovány více na zemědělství.

Podíváme-li se do Evropy, státy se snažily vychovávat děti centrálně, aby mohly nastavovat „pravidla hry“ a zavčasu určovat už v mládí, co se smí a co se nesmí. Vznikaly nové a nové zákony, které upravovaly a regulovaly svobodu rodičů v tom, jak děti učit a vychovávat. Většina dětí se tak učila ctít a poslouchat toho, kdo byl zrovna u moci. Každá vláda navíc upravovala výklad dějin podle vlastní ideologie, takže byly děti dokonale manipulovány ve státních školách a připravovány na celoživotní dřinu pro své zaměstnavatele. Tento přístup se však nezamlouval každému a byly i osobnosti, které nechtěly, aby byli jejich potomci vychováni státním aparátem. Byli to lidé, kteří měli svůj osobní názor na svět a nechtěli se podrobit vůli „mocných“. 

Ing. Jana Follerová ve své studii uvádí, že byli doma vzdělávání např. Magdalena Dobromila Rettigová, Julius Zeyer, Zdeněk Fibich, Jaroslav Hašek, Vladislav Vančura, Vladimír Neff, Otto Wichterle nebo známý spisovatel Gerald Durrel. Své děti doma vychovávali např. Marie Curie-Sklodowská (její dcera získala rovněž Nobelovu cenu), František Ladislav Čelakovský, František Palacký nebo J. E. Purkyně. Jak jde vidět, jednalo se o výrazné osobnosti své doby, které nebyly ovlivněny vzdělávacím systém od útlého dětství nebo naopak nechtěly, aby byly ovlivněny jejich děti. Tito lidé se tak rozhodli i přesto, že v jejich době byla škola oproti dnešku skutečně centrem vědění, téměř každé dítě si tehdy velice vážilo toho, že se může vzdělávat a učitel byl vážená osoba. 

Od počátku průmyslové revoluce až do dnes udělalo lidstvo opět obrovský kus „práce“ na cestě za svým vlastním zánikem. Příroda je totálně zdevastovaná, moře a oceány jsou zaplaveny odpadky a radioaktivitou, planeta ztrácí pitnou vodu a je astronomicky přelidněna… Takovýchto problémů bychom mohli najít sice stovky, ale toto téma není předmětem tohoto článku.

Závěrečná myšlenka 

Jedno je ale jisté, před mnoha tisíci lety jsme žili spokojeným „rodinným“ životem. Dnes žijeme jako individuality, které nemají čas ani samy na sebe, natož pak na své děti. A s tím je třeba něco udělat!

Autor: Milan Studnička | sobota 28.2.2009 22:56 | karma článku: 15,84 | přečteno: 1490x
  • Další články autora

Milan Studnička

Lze ve smrti nalézt smysl nesmyslného života?

Napadlo mě zase jednou rozčeřit průzračné vody svého blogu a napsat zamyšlení nad tím, jaký je smysl našeho života a jaký je význam smrti. Otevřeme na chvíli oči a dívejme se kolem sebe. Politici řeší radary, poplatky a úplatky, přitom se ještě stačí vzájemně pomlouvat a veřejně se dohadovat. Guerilloví rebelové zajímají rukojmí, jimž berou svobodu proto, aby zajistili svobodu pro sebe a další „prosté“ lidi. Obchodní společnosti drancují Zemi ve jménu trhu a ekonomie, přitom zajišťují obživu a jistotu pro spousty zaměstnanců. Jedni teroristi odpalují nálože na vlastních tělech, aby zastrašili jiné teroristy, kteří vojensky okupují jejich zem. Bohaté státy používají obilí jako biomasu pro pohon aut, v jiných státech umírají děti hlady po tisících. A takto bychom mohli pokračovat snad donekonečna.

14.7.2008 v 10:26 | Karma: 18,00 | Přečteno: 1555x | Diskuse| Ostatní

Milan Studnička

Kritika, kritika a zase ta kritika

Rád se dívám kolem sebe a zjišťuji, že naprostá většina „úspěšných“ politiků má svou kariéru postavenou na tvrdé kritice druhých. Sleduji, že „úspěšní“ novináři velmi často kritizují vše, co vidí a slyší. A bohužel obdobné je to i mezi bloggery. Každý zde může vidět, že většina „úspěšných“ článků je více či méně silně kritická. Soudy druhých, svalování viny nebo kritika závažných rozhodnutí toho či onoho vynáší nejednoho autora na výsluní.

1.7.2008 v 14:14 | Karma: 11,92 | Přečteno: 1812x | Diskuse| Ostatní

Milan Studnička

„Rozhodně nemáš pravdu, protože ji mám já!“

Myslím, že bychom se mohli shodnout na tom, že je na světě spousta pravd, polopravd, mýtů, bájí, pověstí, stejně jako cílených lží nebo zatajovaných skutečností. Jenže pak se ale nemůžeme vůbec divit, že lidé kolikrát nevědí, co mají dělat, čemu mají věřit nebo na koho se spolehnout. A proto si v této chaotické době myslí, že mají pravdu, aniž by s jistotou věděli, co to pravda ve skutečnosti je.

27.6.2008 v 12:38 | Karma: 15,16 | Přečteno: 2096x | Diskuse| Ostatní

Milan Studnička

Chápeme my i naši politici, co je to moudrost?

Říká se, že se chytrý člověk poučí ze svých vlastních chyb, kdežto moudrý člověk se poučí i z chyb těch ostatních. Jaká bude naše budoucnost proto logicky vychází z toho, jak dobře chápeme naši minulost i současnost. Co tedy o sobě můžeme říci?

16.6.2008 v 14:08 | Karma: 12,45 | Přečteno: 1275x | Diskuse| Ostatní

Milan Studnička

Ženy, přítelkyně, milenky - rozumíme jim všichni?

Dlouho jsem tě nechápal. Nechápal jsem tvou svobodu, tvou lásku a radost. Chtěl jsem tě mít jen sám pro sebe. Žít život jen s tebou, svázat naše společné osudy a proplouvat časy dobrými i zlými. Chtěl jsem denně těšit oko své tvou krásou a stále dotýkat se tvé celistvosti. Jenže nyní už jsem pochopil, že to nejde.

15.6.2008 v 15:44 | Karma: 16,93 | Přečteno: 2239x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let

1. května 2024  12:58

Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...

Moskva se chlubí kořistí z Ukrajiny: Abramsy, Leopardy i českým BVP

1. května 2024  15:38

V Moskvě ve středu začala výstava západní vojenské techniky, kterou používá ukrajinská armáda a...

To nemyslíte vážně! Soudce ostře zpražil bývalého vrchního žalobce

1. května 2024  10:17

Emotivní závěr měl úterní jednací den v kauze údajného „podvodu století“, v němž měly přijít tisíce...

Pavel zkritizoval všechny. Nefér jsou Babišova slova i kampaň SPOLU, míní

2. května 2024  21:36,  aktualizováno  21:50

Kampaň, která dělá z hnutí ANO zastánce ruských zájmů, je podle prezidenta Petra Pavla stejně nefér...

O menopauze musíme mluvit, burácela herečka Halle Berry před Kapitolem

2. května 2024  21:41

Slavná herečka Halle Berry se zapojila do americké politiky, když podpořila senátorky snažící se o...

Sluší se, aby zaměstnanec věděl, proč je propouštěn, řekl Juchelka

2. května 2024  5:42,  aktualizováno  20:58

Poslanci se přeli o změnu zákoníku práce. Opozici se ho nepodařilo vrátit vládě k přepracování....

Proč mají Japonsko a Indie problémy? Protože jsou xenofobní, kázal Biden

2. května 2024  20:57

Americký prezident Joe Biden označil Japonsko a Indii za „xenofobní“ státy, které nevítají...

Chcete, aby vaše děti měli v dospělosti bohatství? Přečtěte si, jak na to!
Chcete, aby vaše děti měli v dospělosti bohatství? Přečtěte si, jak na to!

Správné finanční návyky a dovednosti vznikají právě v dětství. Mnoho dětí je přijímá přirozeně od svých rodičů, kteří jsou pro děti velkým vzorem....

  • Počet článků 12
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1754x
Jsem člověk, kterého zajímá svět v nás a kolem nás, vnitřní sebepoznání, vztahy mezi muži a ženami...

Nejsem zastánce žádné ideologie ani náboženského vyznání. Jsou pouze obyčejný ČLOVĚK, hledající cestu k tomu, jak by mohli civilizovaní lidé přirozeně žít v harmonii s přírodou.

Seznam rubrik