Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
FE

felia

4. 11. 2010 10:30
Státní maturity u nás dosdud nebyly.

Nenazývejme státní maturitou to, že nějaký potentát vyhlásí mírotvorné jednotné téma písemné práce. Dříve byly ale jednotné osnovy a kantoři mohli dítka vzdělávat a neblbnout s nějakými kompetencemi, evaluacemi, kurikulárním vzděláváním a RVP a ŠVP. Jsem dlouholetý kantor, matematik a pod. a uznávám cenu jakéhokoli biflování a memorování. Rychlé čtení dlouhých textů a napínavých knih. Učení se zpaměti čehokoli. Na rozdíl od logického myšlení lze u žáků velice dobře cvičit paměť, či rychlé vnímání textu. To jsou vlastnosti pro matematiku nezbyté a matematici a jiní přírodovědci jsou odkázáni na češtináře, zda naučí mrňata na základních školách dobře a rychle vnímat text.. A nechtějme po učitelích, aby napravovali to, co jsme jako rodiče pokazili, aby vychovávali naše děti. Jejich jediným úkolem je vzdělávat. Na výchovu jsou žáci už příliš staří.

0 0
možnosti
DS

Streit

4. 11. 2010 10:41
Re: Státní maturity u nás dosdud nebyly.

S těmi "státními maturitami" v minulosti jsem to myslel obrazně. Nebyl takový chaotický voluntarismus, navíc deformovaný komerčními zájmy škol, jako dnes.

0 0
možnosti
PH

RexT

4. 11. 2010 0:47
Češtinářská onanie

Pokud se místo pravopisu a slohu vyžívají češtináři/ky v tom, že žáky/studenty nutí učit se nazpaměť životopisná fakta o kdejakém dnes naprosto bezvýznamném literátovi, potom to dopadá tak jak to dopadá.

0 0
možnosti
AH

alex hart

4. 11. 2010 9:14
Re: Češtinářská onanie

Myslím si, že máte pravdu jen zčásti. Je samozřejmě na pováženou, že na technických typech škol se výuka českého jazyka tolik soustřeďuje na biflování údajů o kdejakém autorovi z kdejakého období dějin české i světové literatury (a stejně přitom není schopna zvládnout ucelený průřez celé světové literatury).  Já bych osobně preferoval daleko větší důraz na správné stylistické zvládnutí češtiny třeba i pro schopnost samostatné formulace myšlenek, třeba i včetně technických textů. Vždyť každý technik by jako samozřejmost měl umět zvládnou vytvořit technický popis výrobku, návod k použití, technickou zprávu k projektu a pod.  Totéž samozřejmě platí i o povinném cizím jazyku. Včetně výuky odborné terminologie.

.

Na druhou stranu by technické školy neměly produkovat lidi, kteří vůbec nečtou beletrii a nemají alespoň nějaký přehled o literatuře. Patří to ke vzdělání.

0 0
možnosti
PR

pá_ja

3. 11. 2010 10:54
S tím

pravopisem jste to trefil!

0 0
možnosti
DS

Streit

3. 11. 2010 11:40
Re: S tím

Bohužel R^

0 0
možnosti

lubossula

3. 11. 2010 9:50
pane Streite,

reaguji na vas prispevek v diskusi u meho clanku zde, jelikoz si myslim, ze takto si ho spise vsimnete. Skutecne mne tesi, ze se tu a tam na necem shodneme. Jen myslim, ze vase poznamka smerovane k me nelasce ke Klausovi byla zbytecna. Myslim, ze kdybychom srovnali intenzitu narazek na tuto mou nelasku s vasi nelaskou k panu prezidentu Havlovi, tak ze byste to projel skutecne hodne.... ;-D Ale to jen tak na okraj. Mejte se hezky

0 0
možnosti
DS

Streit

3. 11. 2010 11:40
Re: pane Streite,

Také mám k té nelásce více důvodů a vůbec ji neskrývám. :-)

Ale při hodnocení školství jsem Havla vynechal. I když: co on a jeho stoupenci (Neubauer, Grof...) napáchali na Karlově univerzitě (antropologie, gender), by vydalo na samostatný článek.

0 0
možnosti
PV

Pavel57

2. 11. 2010 18:04
konečně rozumný názor!!!

R^

0 0
možnosti
DS

Streit

2. 11. 2010 18:19
Re: konečně rozumný názor!!!

R^

0 0
možnosti
JT

killy

2. 11. 2010 15:38
Znalosti ?

Ono to v podstatě už vypadá, jako by všechny školy slezly skoro o stupeň níž, že ?

0 0
možnosti
T

tromi7

2. 11. 2010 13:29
souhlas, karma

R^

0 0
možnosti
DS

Streit

2. 11. 2010 14:40
Re: souhlas, karma

R^

0 0
možnosti
JK

Kaniokova

2. 11. 2010 12:24
Souhlas, největší problém je, že se snižuje náročnost.

A moje zkušenost je, že ta katastrofa začíná u základního školství.  Jestliže se to prošvihává tam, vleče se to s člověkem celý život. Jen opravdu silné nátury se z toho dokáži vymknout a vlastní zaťatostí si pídí dál. Vzdělání je vlastně běh na celý život, jen ti, co je nikdo na základní škole nemotivoval, nenaučil základům, často rezignují. Protože jim nedojde, že vzdělání je investice do vlastního života. Základní škola to bere povrchně, jako by někomu nedošlo, že základem matiky a rodného jazyka je počáteční dril. Ty základy musí být uloženy hluboko v podvědomí.

0 0
možnosti
AH

alex hart

2. 11. 2010 12:28
Re: Souhlas, největší problém je, že se snižuje náročnost.

Současné státní maturity to jen ukázaly. Co je to za nejapnou výmluvu, že k selhání velké části žáků došlo v matematice proto, že se maturantů ptali na látku ze 7. třídy ZŠ?   To prostě student střední školy musí bezpodmínečně a zcela samozřejmě ovládat. A takhle chabě bohužel funguje celé naše školství!!!

0 0
možnosti
AH

alex hart

2. 11. 2010 12:22
Příčiny stavu -1-

Spousta lidí zde vehemntně diskutuje o tom, jak moc dříve nebyly jednotné osnovy, jako by to snad bylo tak podstatné. Typů a oborů škol bylo vždy tolik, že to vylučuje úplnou jednotnost osnov (tehdy i dnes), ale existoval nějaký závazný rámec pro to, co měl student umět. Za posledních 20 let se to ale jen zhoršilo. Už za socialismu si VŠ učitelé  stěžovli na to, že maturanti neumějí pořádně látku střední školy. Tradičně byla problémem matematika a fyzika a je jím mimo jiné i dodnes. Za posledních 20 let se to ale jen zhoršilo.

.

A kde je podle mne příčina?  Selhání základní školy, která má naučit žáky gramotnosti, správné a vytříbené používání  mateřštiny včetně samostatného mluveného i psaného projevu, základní konverzaci v jednom (nebo dvou) cizích jazycích, základy aritmetiky a algebry, základy logického myšlení, základy fyziky a ještě pár dalších předmětů (opět jen v základech znalostí).  Tato kritéria dnešní základní škola není schopna u vysokého procenta vůbec splnit.

0 0
možnosti
AH

alex hart

2. 11. 2010 12:23
Re: Příčiny stavu -1-

Naráží se už dokonce na zásadní neschopnost mnoha žáků samostatně formulovat myšlenky, neřku-li formulovat samostatné vlastní myšlení. Ty všechny ostatní nedostatky jsou už jen nutné průvodní jevy. Vyvstává tak zásadní otázka, zda za vše mohou jen líní učitelé a vykastrované školství, a zada snad spoluúčast nenečnsou náhodou i rodiče. Vždyť přeci mateřštinu nás učí především rodiče. Jestliže dítě v první třídě neumí pořádně mluvit a alespoň trochu samostatně myslet, a nenaučí se to ani do konce základní školy, je to špatné vysvědčení nejen pro učitele, ale i pro rodiče takového dítěte.  Škola nemůže zachránit zanedbané děti. A tím méně to může udělat naše současné zanedbané školství.

.

Nečekejme zázraky, úroveň středních škol se nemůže zvednout jen pomocí přísnějších maturit, ale ty maturituy mohou konečně ukázat ty dlouho přehlížené slabiny.

0 0
možnosti
PH

petrph

2. 11. 2010 12:11
máte pravdu, ale

Studenti jsou pouze jedním z článků řetězu který začíná puchřet a praskat.A tím kdo za ním tahá je stát.Když se podíváme na plnění oněch direktiv EU, tak zjistíme že se stát vydal tou nejjednodušší cestou(která jak známe z pohádek, vede do pekla). Místo toho aby dal důraz na zkvalitnění výuky(od ZŠ přes SŠ,aby skutečně více studentů zvládlo VŠ),tak VŠ vzdělání začal vyžadovat u svých pracovníků.U vedoucích, úředníků,referentů, policistů, plánovačů, normovačů.Tedy vyžadovat ano,ale práce zůstala stejná(a plat, vzhledem k inflaci obvykle taky).Nicméně zaměstnanci se přizpůsobili a šli na VŠ.VŠ je rády přijaly- více studentů učily více dostávaly od státu. Tedy učili,ony nebyly jasné požadavky co vlastně mají umět.Takže trochu práva, ekonomie,management,sociologie..A teď do toho přichází mladý student.Vidí že pro stejnou profesi (za kterou dostane stejně peněz) se musí učit mnohem více let, udělat více zkoušek,k nim se naučit se více látky a kvalita?Aha-o kvalitě se přece vůbec nemluvilo

0 0
možnosti