- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Umělecká svoboda v procesu tvorby vlastně pro umělce téměř žádná není, neboť musí zkrotit vlastní pohodlnou subjektivní uvolněnost, svůj individualismus a svázat jej do objektivizující, sdělné formy. Je to proces vnitřní očisty a třídění racionálně - emotivního "materiálu", jímž buduje dílo. Usiluje o jakousi vyváženost a harmonii těchto skladebných složek. Přitom v nich spontánně prosazuje autorské myšlení a cítění, v určité převaze intelektu či emocí. Čím plnější je takto dílo a čím vyváženější jsou jeho obsahové komponenty, tím objektivnějšího a umělecky silnějšího účinku dosahuje. Pokud některé složky výrazně nepřevládají nebo nechybí a nevtírají se jednostranně vnímateli, dojem z díla bývá hlubší a pocitově svobodnější. Tedy ukázněností a vyvážeností obsahu, vyjádřeného odpovídající formou, je dosahováno pravé umělecké svobody.
Takové dílo nekřičí, nechvástá se, neohromuje, ale vyvolává duchovní zážitek z krásna. Pokora, sebekázeň i určitá sebetrýzeň a úsilí o dokonalost jsou odměňovány vysvobozující vnitřní očistou. Až svým výsledným dílem, k jehož tvorbě přistupoval i se sebezapřením svého "já" ve prospěch vyšších kulturních cílů, dosahuje umělec vysvobození a odměny za protrpěnou práci.
Kdo se chce jen radovat ze svého svobodného individuálního tvoření, bývá trestán spoutávajícími výsledky.
A.Rodin, Kovový věk (detail), bronz, 1875-77
(Nahý jsem přišel na svět, D.Weiss, Svoboda Praha, 1979).
Další články autora |
Na Vyhlídce, Karlovy Vary
3 296 000 Kč