Smrt motorkářů a pravděpodobnost

Meteorit může prolétnout atmosférou a zasáhnout vás, ale pravděpodobnost je velmi malá.Už se ale stalo,že meteority zasáhly domy.Když letíte letadlem, tak pravděpodobnost jeho havárie je podstatně nižší, než když jedete autem. Kdo vyjede na motorce má velkou "naději" na vážné zranění nebo smrt v případě nehody, protože není chráněn karoserií a airbagy jako v autě. Letadel létá mnoho tisíců, ale automobilů jezdí mnoho milionů. Platíme daň pohodlné dopravy bez velké námahy v miliónech dolarů při škodách na vozidlech a mnoha tisíci životů lidí, kteří zahynou při nehodách. To ještě nemluvíme o mnoha miliardách dolarů za pohonné látky a ekologických škodách při spalování benzinu, nafty či plynu.

Riziková doprava v Thajskuflickr.com

Lidské kosti vydrží jen něco

Lidské tělo se vyvíjí po miliony let, ale nestačilo se přizpůsobit vývoji techniky a dopravních prostředků. Když při chůzi na chodníku narazíte hlavou do sloupu ,který jste přehlédli, tak to přežijete bez větších následků. Může vzniknout edém (boule) na hlavě nebo slabý otřes mozku. Jestliže při vyšší rychlosti narazíme na kole nebo motocyklu do překážky na vozovce, tak na naše tělo působí rázové síly, které poškodí nejen ochrannou přilbu na hlavě, ale i obratle, které hlavu nesou. Při malých rychlostech jsou škody menší, při pokusech o závodění a rychlostech nad 50km za hodinu máme naději, že se naše tělo při nárazu vozidla do překážky zpomalí postupně při kotrmelcích v terénu. Pokud se ale naše tělo prudce zbrzdí o pevnou překážku - zeď, strom, nákladní auto - tak máme minimální naději na přežití. Jestliže se čelně střetneme s protijedoucím vozidlem, tak se rychlosti sčítají a naděje na přežití je ještě menší. Konkrétních nehod na motocyklech se smutným koncem známe jistě hodně. Frontman skupiny Elán Jožo Ráž jen se štěstím přežil havárii svého motocyklu, po které mu zůstaly jizvy i následky. Bubeník skupiny Chinaski měl smůlu, že jeho tělo narazilo do stromku v příkopu u cesty. Na motocyklových závodech jsou z okolí závodní dráhy odstraněny všechny pevné překážky a závodníci mají možnost po pádu motocyklu klouzat a zpomalovat svůj pohyb bez větších následků na zdraví. Navíc mají speciální chrániče páteře-páteřní rám a speciální oblečení a přilby, ale i to někdy nestačí a kosti v těle se lámou. Také zranění vnitřních orgánů se motocyklistům při nehodách nevyhýbají. Přehled nehod motocyklistů v Praze v letech 2004-2006 najdete zde na http://www.udi-praha.cz/besip/Nehmoto06_j.htm , které zpracoval Ústav dopravního inženýrství hlavního města Prahy (ÚDI Praha) v roce 2007

Hazard na silnicích

Každý z nás občas jedeme dopravním prostředkem a stáváme se součástí statistické loterie. Nikdo z nás neví - zda bude v určitý den "náhodou" vylosován jako účastník nehody. Nikdo z nás neví, zda jeho cesta skončí jen škodou na vozidle, zraněním nebo smrtí. Kdo se napije alkoholu a jde řídit, tak jeho pravděpodobnost srážky s čímkoliv je vyšší než u střízlivého. Bohužel často střízliví a ukáznění řidiči doplácejí při kolizích s vozidly opilých svým zdravím, majetkem i životy. Někdo přes zákaz telefonuje za jízdy vozidlem a ohrožuje sebe i jiné. Jiní vyjíždějí s vozidly, jejichž technický stav by neprošel ani shovívavou technickou kontrolou. Další si sednou za volant nebo řídítka motocyklů aniž mají řidičské oprávnění pro daný typ vozidla. Mnozí nikdy ani žádné řidičské kurzy nenavštěvovali a spoléhají na to, že žádnou nehodu nezpůsobí a nepotká je silniční kontrola. Často zkušení a opatrní řidiči, kteří dodržovali důsledně dopravní předpisy přišli o život, protože v každodenní loterii dopravního provozu se náhodně potkali s neukázněným řidičem kamionu, autobusu nebo i motocyklu.Pravděpodobnost srážky vozidel je při dnešní hustotě provozu zákonitá. V České republice je evidováno téměř 7,5 milionu vozidel+přičtěme zahraniční návštěvníky. Jedná se jen o to, zda se v každodenních statistikách nehod objeví i vaše vozidlo a zda se vy objevíte ve statistice zraněných či mrtvých. Kdo si sedne za řídítka motocyklu je statisticky významně blíže smrti než jiní účástníci silničního provozu. Údajně motocyklisté způsobí "jen" 1% nehod, ale 10% nehod motocyklistů končí smrtí.???Policie se snaží preventivně působit třeba videoklipem http://www.novinky.cz/clanek/146092-video-policie-varuje-motorkare-klipem-s-tragickymi-nehodami.html

Riziko nákupu motocyklu

V prvním pololetí letošního roku bylo údajně prodáno 14 000 nových motocyklů. To je o 30 % více než v minulém roce. Často je cena nového motocyklu vyšší než automobilu střední třídy. Důvodů vedoucích k nákupu rizikového dopravního prostředku je mnoho, od očekávaného prožitku svobody pohybu v proudícím vzduchu při poklidné jízdě třeba na čopru - až po rychlostní orgie v běžném provozu, kde vysoká pravděpodobnost havárie a smrti působí jako adrenalinový sport. Každý z nás, kdo si koupí moped, skútr i silnější motocykl se vzdává ochrany karoserie nejen před větrem a deštěm, ale především před nárazem našeho těla ve vysoké rychlosti. Když přičteme dezolátní stav většiny vozovek na stabilitu motocyklu, prašný nebo mokrý povrch při dešti a náledí, tak jízda na motocyklu je velmi riskantní způsob dopravy. Navíc řada motocyklistů běžně porušuje předepsanou rychlost a při vysoké rychlosti svůj stroj často nezvládne a havaruje v zatáčkách nebo při kolizi s jinými vozidly v protisměru nebo na křižovatkách. Možná si říkáte:"To všechno my víme, ale stejně rádi jezdíme rychle."Ani jízda v autobusu nebo tramvaji nemusí být vždy bezpečná, jak víme z dopravních nehod z poslední době v Čechách i na Moravě. Vlakům se občasné nehody také nevyhýbají. Statistika je neúprosná. K nehodám bude docházet neustále, jen následky by mohly být při vyšší opatrnosti méně tragické. Moderní bezpečnostní vybavení automobilů snižuje smrtelné následky havárií - vícenásobné airbagy, opěrky za hlavami cestujících, speciální konstrukce pro pohlcování většiny energie nárazu aj. U motocyklů se již také vyskytují pokusy o airbagy a další ochranu, ale bohužel následky jsou daleko tragičtější než u automobilů. Předběžné zhodnocení nehodovosti za I.pololetí 2008 http://www.e-flotila.cz/cms/?id=11574&_libsetp=6&_libsetid=113

Kdo si chce vyjet na motocyklu , tak to můžeme přirovnat ke vjezdu do velké herny silničního provozu, kde může přijít s vysokou pravděpodobností nejen o peníze a zdraví, ale často i život.

To je možná můj zjednodušený pohled na jízdy motorkářů, kteří doma vlastní také automobily. Teoreticky v bezpečí nemusíte být ani když ležíte doma v ložnici a bydlíte blízko silnice. Jedna anekdota vypráví o tom, jak se řidič kamionu proboural do ložnice rodinného domku a ptá se vyděšených majitelů:"Jedu, prosím vás, správně na Kolín? " Manžel z postele odpoví :" To jste měl vzít přes koupelnu !".

 

 

 

Autor: Miroslav Štorch | úterý 29.7.2008 21:17 | karma článku: 26,75 | přečteno: 8924x
  • Další články autora

Miroslav Štorch

Chceme v Česku domobranu ?

17.11.2016 v 19:40 | Karma: 19,51

Miroslav Štorch

Můj první kilometr v roce 1967

30.8.2016 v 15:46 | Karma: 21,02

Miroslav Štorch

Televizní perličky na OH v Riu

22.8.2016 v 21:46 | Karma: 25,27

Miroslav Štorch

Česká pošta mne štve.

8.5.2016 v 20:12 | Karma: 34,10