Vozovna v Pisárkách přivítala desítky návštěvníků. Vidět mohli i pojízdný výčep
Brno – Jsou čtyři hodiny odpoledne a brána do vozovny, která běžně slouží pouze zaměstnancům, se výjimečně otevírá i návštěvníkům. Do pisárecké vozovny se přišlo podívat několik desítek návštěvníků. Jsou mezi nimi rodiče s malými dětmi i pamětníci.
Průvodcem jedné ze skupin je bývalý provozní ředitel brněnského dopravního podniku a současný místopředseda výboru pro audit Jiří Valníček. Hned u vchodu návštěvníky upozorňuje na cihlovou zeď, která se táhne podél vstupního koridoru. Ta pamatuje dobu, kdy byly brněnské tramvaje tažené koňmi. „Příští rok Brno oslaví 150 let veřejné dopravy. U této příležitosti, doufáme, vyjede parní tramvaj i tramvaj tažená koňmi,“ láká s úsměvem Jiří Valníček posluchače.
První zastávkou je podpovrchový soustruh. „Pokud na kole tramvaje vznikne kvůli prudkému brždění ploška, je potřeba kolo osoustružit zpět do kulata. Kdyby se to neudělalo, bude to za jízdy drncat, což je velice nepříjemné,“ vysvětluje Valníček. Soustruh dostala vozovna před dvaceti lety z Vídně. Na oplátku brněnský dopravní podnik opravil vídeňskou historickou tramvaj.
„Možná jste si někdy všimli, že tramvaje mají bílé čelo, přes které je namalovaný červený pruh. Statisticky bylo zjištěno, že tramvaje s bílým čelem mají více dopravních nehod než ty ostatní. Kvůli lepší viditelnosti je tak přes bílé pozadí namalovaný právě červený pruh,“ ukazuje Valníček na jednu z tramvají.
Na rychlosti záleží
Skupina se dále přesouvá k mycí lince. Dovezena byla z Finska v roce 1972. „Šaliny se neumývají každý den, pokud to tedy není nutně potřeba. Ve vozovně je celkem 110 vozů, umývat všechny každý den by se nestihlo. Umývání je proto rozplánováno tak, aby se každá stihla umýt během jednoho týdne alespoň jednou,“ upřesňuje průvodce chod mycí linky. Vedle myčky je také prostor pro důkladné čištění. Jednou za měsíc projde každý vůz takovým čištěním, které pro podnik zprostředkovává externí firma.
Z venku se návštěvníci přesouvají dovnitř do vozovny. Další pracoviště, které si mohou prohlédnout, je takzvaný desátý kanál. Tramvaj se po každé službě vysaje, je také nutné utřít madla. „Když byla v Brně žloutenka, madla se utírala desinfekcí. Vůz se u vysavače zdrží jen asi tři minuty, jinak by se nestihly vysát všechny vozy. Od vysavače se tramvaj přesune o kousek dál na montážní šachtu, kde se takzvaně klepne. Zjišťuje se, jestli nemá nějakou viditelnou poruchu,“ popisuje průvodce.
Mechanici prohlédnou vnitřek vozu, střechu a díky šachtě také spodek. Pokud je vůz v pořádku, je odvezen na dvůr, kde se nachystá na ranní výjezd. Pokud se objevila závada, odveze se vůz do jiné haly, kde se do rána opraví. Pokud je oprava složitější, je nutné počkat na ranní směnu. Kolem půlnoci už jsou všechny vozy na svém místě ve vozovně.
Některé návštěvníky zaujala pivní tramvaj, takzvaná šalina pub, která je ve vozovně také zaparkovaná. Vyjíždí pravidelně každý pátek od 30. března do 26. října. „Je fajn vidět šaliny, kterými každý den jezdím, z jiného úhlu pohledu. Rád nakouknu pod pokličku a dozvím se něco nového. Překvapilo mě, že některé šaliny v zatáčkách mažou koleje, aby nepískaly. To jsem do teď netušil,“ prozrazuje Marek Polák, který je na prohlídce se dvěma malými syny.
Modernizace na každém kroku
Tramvaje jsou velkou měrou řízeny palubním počítačem, který má na starosti výhybky, semafory, kontrolu zpoždění nebo topení. „Řidiči zadá do počítače číslo linky, kterou zrovna pojede, a dále už se nemusí o výhybky starat. Stejný systém funguje i u trolejbusů. Každý vůz je sledován GPS. Sám si podle ní hlídá, jestli má zpoždění, případně se ho snaží dohnat. Ze 124 brněnských světelných křižovatek je 80 uzpůsobeno tak, aby dokázaly přijmout signály z našich vozů. Když je vůz zpožděný, palubní počítač vyšle signál řídiči na křižovatce a snaží se ve směru jízdy vozu na semaforu uspíšit zelenou,“ říká Valníček.
Pisárecká vozovna je nejstarší v Brně. Na letošní rok je plánovaná její rekonstrukce, která bude trvat přibližně do poloviny roku 2020. Účelem modernizace je především zlepšení pracovních podmínek a zrychlení prací. „Při modernizaci vozovny dojde k výstavbě nové haly pro denní očistu a ošetření na příjezdu směrem od Mendelova náměstí. Dále bude vybudováno částečné zastřešení kolejí a místo desátého kanálu vyroste nová myčka,“ popisuje rekonstrukci mluvčí Dopravního podniku města Brna Barbora Doležalová.
„Problém je v tom, že se na dvoře k ránu tvoří mlha kvůli blízké řece. Když pak ráno tramvaj nastartuje, dochází kvůli vlhkosti ke zkratu. Stává se, že tramvaj kvůli tomu nemůže ráno vyjet,“ upřesňuje problémy pisárecké vozovny Jiří Valníček. „Další projekt, o kterém se uvažuje, je nová smyčka tady ve vozovně. Šaliny by tak mohly z vozovny vyjíždět rovnou na Bystrc a nemusely by se otáčet až na Mendelově náměstí,“ dodává. Prohlídka vozovny končí asi po hodině a půl opět na dvoře, kde si návštěvníci mohou prohlédnut přijíždějící šaliny.
Autor: Jana Hemzová
Stisk Studentský deník
Ukrajinskí študenti: Mier je to jediné, čo pre našu krajinu chceme
Konflikt na Ukrajine zasiahol aj študentov Masarykovej univerzity. Príbehy troch študentov a ich rodín si môžete prečítať v story od Bianky Masarykovej.
Stisk Studentský deník
Bruslařská sezóna startuje na brněnských kluzištích
V sobotu 27. listopadu vstoupili na led kluziště za Lužánkami v Brně první návštěvníci. Před branou se museli prokázat certifikátem o očkování nebo o prodělání nemoci. V pondělí se pak otevřelo i kluziště Vodova.
Stisk Studentský deník
Jihomoravští hasiči dostávají na semaforech automaticky zelenou
Jihomoravští hasiči se jako jediní v České republice zapojili do projektu C-ROADS Brněnských komunikací, díky kterému dostávají na křižovatkách preference, aby se na místo zásahu dostali včas. Zelenou na semaforech spouští majáky.
Stisk Studentský deník
Brněnský dopravní podnik montuje své vlastní tramvaje
Brněnský dopravní podnik si jako jediný v České republice montuje vlastní tramvaje, které jsou pojmenované po brněnském drakovi. Momentálně se pracuje na osmnáctém a devatenáctém drakovi. Do roku 2024 jich vyrobí čtyřicet jedna.
Stisk Studentský deník
Brněnská Montessori škola Perlička otevře lyceum s maturitou
První Montessori střední škola v Jihomoravském kraji bude od září v Brně. Studenti budou střídavě týden ve škole a týden na venkově v Křížovicích. Podobný režim už mají dospívající žáci z Montessori základní školy Perlička.
Další články autora |
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů
Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...
Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město
Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...
NATO by Rusy porazilo, Putin má jedinou naději, řekl polský ministr zahraničí
Rusko by se mělo bát Severoatlantické aliance, protože ho v případě střetu s ní čeká „nevyhnutelná...
Pokleknete a budete prosit. Generál slíbil zničit NATO do roku 2030
Velitel čečenských sil bojujících na Ukrajině a věrný obdivovatel ruského prezidenta Vladimira...
„Mami, ve zdech je příšera,“ tvrdila holčička. Dům ovládlo 60 tisíc včel
V domě rodiny Classových v Severní Karolíně číhalo po několik měsíců opravdu nečekané překvapení....
Silný vítr komplikuje dopravu. Z Havlíčkova Brodu nejezdí vlaky na dvou tratích
Silný vítr potrápil hlavně řidiče na Pardubicku. Z důvodu pádu několika stromů museli policisté...
V O2 areně prochází voda magnetickou rezonancí. Zlepší led pro MS v hokeji
Organizátoři se připravují na mistrovství světa v ledním hokeji, nedávno instalovali unikátní...
První máj lákal motorkáře, nehodu na Klatovsku jeden z nich nepřežil
Krásné počasí a sváteční volno vytáhly ven motorkáře, jarní vyjížďky měly ale v Plzeňském kraji i...
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...
- Počet článků 2823
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1121x
Tiráž:
Vedoucí projektu Stisk online: Jaroslav Čuřík
E-mail: curik@fss.muni.cz
Adresa: Katedra mediálních studií a žurnalistiky, FSS MU, Joštova 10, 602 00 Brno.
Tiskové zprávy zasílejte na: stisk.munimedia@gmail.com
Seznam rubrik
Oblíbené stránky
- Katedra žurnalistiky FSS MU Brno
- Magazín M, časopis Masarykovy univerzity
- Stisk, studentský zpravodajský online deník na Facebooku
- Stisk online, studentský zpravodajský online deník (plná verze)
- Atrium, časopis Fakulty sociálních studií Masarykovy univerzity
- Muni TV, studentská televize Masarykovy univerzity
- Humans of FSS
- Stisk, studentský zpravodajský online deník na Twitteru
- Stisk, studentský zpravodajský online deník na Instagramu
- Stisk, studentský zpravodajský online deník na YouTube