Snímek Humr svou absurditou překvapí i nejotrlejší diváky

Ocitnete-li se bez partnera, budete zatčeni a převezeni do Hotelu. Pokud si v něm do pětačtyřiceti dní nenajdete spřízněnou duši, promění vás ve zvíře dle vašeho výběru, abyste své štěstí nalezli alespoň v této změnené podobě.

Na jednu stranu romantická komedie, na druhou psychologické drama s prvky science fiction. I tak se dá popsat nový film řeckého režiséra Yorgose Lanthimose. Po psychologickém snímku Špičák a bizarním filmu Alpy, pokračuje Lanthimos neméně absurdním počinem s názvem Humr, tentokrát v anglickém znění a se známějším obsazením. Kromě Colina Farrella a Rachel Weisz v titulních rolích, se objeví například Ben Whishaw, Léa Seydoux či Olivia Colman.

Hlavní hrdina nekonvenčního milostného příběhu David (Colin Farrell) se ve filmovém světě utopické budoucnosti ocitá bez partnerky, a je tak jako čerstvě nezadaný nucen odebrat se do Hotelu uprostřed lesů. Jeho úkol je prostý. Do pětačtyřiceti dní si musí najít životní protějšek. Pokud se do té doby nestačí zamilovat, čeká jej trest v podobě proměny ve zvíře dle vlastního uvážení.  V této podobě pak bude vypuštěn do lesů.  Přestože většina neúspěšných, včetně Davidova bratra, volí přeměnu do psí podoby, introvertní muž netradičně upřednostňuje potenciální transformaci v humra. Už tento fakt vypovídá o poněkud vybočujícím charakteru hlavní postavy s předzvěstí zajímavých zvratů.

Za masturbaci ruka v toustovači

V Hotelu vládnou zvláštní a přísná pravidla – ženy a muži musí mít jednoznačnou sexuální preferenci, nosit stejné šaty a účastnit se skupinových aktivit, které místy připomínají socialistický zájezd. Některé zákazy pak skutečně hraničí s naprostou absurditou, trestem za nedovolené sebeuspokojování je například vložení ruky do rozpáleného toustovače. Nemožnost sexuálního sebeuspokojení má přesvědčit nezadané o nutnosti sdílet erotiku a mnoho dalšího pouze s partnerem. Romantika ve snímku však velkou roli nehraje. Prodloužit pobyt v Hotelu si pak zájemci mohou pomocí pravidelných honů na uprchlé nezadané jedince, kteří se skrývají v lese. Za každé ulovené „tělo“ získají den v Hotelu navíc. 

Prolínání bizarně-dramatických prvků se zábavnými je zejména v první části velmi svižné, Humr se tak zpočátku prezentuje jako černá komedie plná výstředního situačního humoru. Druhá část se však mění v temnou psychologickou love story, čímž snímek poněkud ztrácí na půvabu a zejména tempu. Poté, co selže v několika pokusech najít spřízněnou duši, uteče zoufalý David do lesa ke skupině uprchlých Samotářů. Zde se ovšem setkává s podobně zvláštními pravidly – oproti Hotelu je zde jakékoliv sbližování zakázáno. Právě v jedné ze členek skupiny vzbouřenců (Rachel Weisz) však naneštěstí hlavní hrdina nalezne zalíbení.

Celým filmem provází strohý, téměř až robotický komentář Rachel Weisz, jenž umocňuje dojem chladné odtažitosti, ať už co se týče temné kamery či hereckých výkonů téměř bez jakýchkoli emocí. Právě mrazivý nádech naprosté absurdity spolu s brutálním realismem některých scén, vyvolává u diváků diskuze a rozporuplné reakce. Společnost plná nesmyslných extrémů přináší pocit bezvýchodnosti, který je ještě více podtržen deprimující hudbou. 

Společný handicap jasným znakem lásky

Snímek v podobě satiry na fungování dnešní společnosti si utahuje mimo jiné z důležitosti a ritualizace sociálních vztahů. Hledání partnera spočívá v nalezení obstojného protějšku s podobným charakteristickým znakem, například fyzickým defektem či zlozvykem. Davidův kulhavý přítel (Ben Whishaw) tak s pomocí pravidelných úderů obličejem o stůl předstírá, že trpí krvácením z nosu podobně jako jeho vyvolená. Stejně tak je tomu později u krátkozrakého hlavního hrdiny, který taktéž nalezne zalíbení právě v ženě se stejným zrakovým problémem, a to i přesto, že v lesích již neplatí stejná pravidla jako v Hotelu. Tuto posedlost mít něco společného lze ze strany tvůrců interpretovat jako narážku na lidskou snahu za každou cenu se zalíbit ostatním. 

Kromě zmíněného lze hovořit také o skvělé schopnosti režiséra Yorgose Lanthimose vytvořit naprosto nepředvídatelný děj, a to aniž by se film zároveň jevil jako zmatený. Závěrečné rozuzlení zápletky by předvídal skutečně málokdo. Přestože cynické pojetí a odosobněné herecké výkony nesednou každému, nápaditá alegorie nabízí množství různých interpretací a snímek Humr tak náročnějším divákům rozhodně stojí za zhlédnutí. Colinu Farrellovi provokativní role hloubavého introverta sedí na míru, Rachel Weisz vyčnívá zejména svým charismatickým hlasovým projevem. Za zmínku stojí také vynikající francouzská herečka  Léa Seydoux, která se role vůdkyně Samotářů ujala s chladnou přesvědčivostí, nebo děsivá Olivia Colman v roli majitelky Hotelu.

Růžena Machálková

Autor: Stisk Studentský deník | úterý 12.4.2016 0:11 | karma článku: 25,57 | přečteno: 702x