Služby pro zdravotně postižené jsou v Brně dobré, Praha se propadla
Brno – Organizace spojených národů v únoru přijala úmluvu o právech osob se zdravotním postižením. S tím, jak na úmluvu bude reagovat české ministerstvo školství a jaké konkrétní změny chystá, se svěřila vedoucí úseku speciálního vzdělávání ministerstva školství Lenka Felcmanová. Jednou z probíraných otázek je také úroveň českých pedagogů v oblasti speciální pedagogiky nebo to, jaké jsou rozdíly v úrovních speciálních služeb v krajích.
Jak bude ministerstvo školství reagovat na úmluvu OSN o právech postižených?
Ministerstvo připravilo národní akční plán inkluzivního vzdělávání, který by měl být uskutečněn v následujících třech letech. Bude v něm uvedeno, co všechno je potřeba ve školském systému změnit.
Plán budou připravovat odborníci v oblasti vzdělávání. Budeme spolupracovat i s dalšími ministerstvy a se zástupci organizací hájících práva osob se zdravotním postižením a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Po těch třech letech by pak měl být tento plán úspěšně zrealizován. Dále jsme ve spolupráci s vládním výborem pro zdravotně postižené občany připravili nový plán pro vyrovnávání příležitostí občanů se zdravotním postižením. Prioritou je podpora konkrétních úkolů, ke kterým se ministerstvo školství zavázalo, a to zejména na základních, ale také na vysokých školách.
Můžete popsat některé konkrétní změny?
Potřebná je úplně zásadní změna, a to jak legislativy, tak financování. Dále je třeba posílit vzdělání pedagogů, aby byli schopni i běžní učitelé na běžných základních školách pracovat s žáky se zdravotním postižením. Ministerstvo připravilo novou vyhlášku o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, kde je jejich začlenění do běžných tříd uvedeno jako preferovaná varianta. Je tam také snížen počet žáků ve speciálních třídách, aby s nimi mohli učitelé pracovat více individuálně.
Jaká je podle vás současná úroveň učitelů?
Obecně nelze říct, že by byla špatná. Ale přece jenom oblast speciální pedagogiky ještě pořád není natolik zastoupena v přípravě běžných učitelů, jak by bylo potřeba.
Jaká je úroveň České republiky v porovnání s jinými zeměmi?
Myslím, že nelze říct, že by český vzdělávací systém byl na špatné úrovni. Určitě je ale co zlepšovat, jak v profesní přípravě, tak v mezioborové spolupráci, která u nás hodně vázne, a také v komplexnosti služeb. Přístup ke službám a jejich kvalita se totiž hodně liší region od regionu. Je proto potřeba vytvořit celostátní koncepci pro školství, kterou by se kraje řídily. Pracovníci krajského úřadu by pomocí ní zjišťovali, jaké služby jsou nabízeny, které chybí, co je potřeba posílit, co je neefektivní a podobně.
Který region si vede nejlépe?
Určitě Jihomoravský kraj je na tom v porovnání s ostatními relativně dobře. Hodně to vázne v Libereckém kraji. Z informací, co máme, nás vyděsilo, že je tam pouze osm asistentů pedagoga na celý region, čemuž se mi ani nechce věřit. Teď paradoxně Praha výrazně zhoršila přístup k žákům se zdravotním postižením, takže se propadla hodně hluboko.
Myslíte, že je lepší, když jsou děti se zdravotním postižením vzdělávány ve speciálních třídách, nebo když se zapojují do běžného kolektivu?
Pokud jsou učitelé běžných škol připraveni a ví, jak s těmito žáky pracovat, tak je individuální integrace vždycky tou lepší volbou, protože dítě zůstává ve svém přirozeném prostředí. Speciální školy jsou často daleko, žák musí dojíždět nebo tam dokonce bydlet a vzdaluje se tak vlastní rodině. V běžných školách ale musí být neustále vytvářeny a zlepšovány podmínky tak, aby tito žáci mohli být úspěšní. Ze studií plyne, že žáci, kteří prošli běžnou školou, se dostali vždycky dál. I pro budování přirozených vztahů ve společnosti je lepší, aby děti byly pohromadě. Ve chvíli, když začneme někoho vyčleňovat už od začátku, tak zůstane vyčleněn napořád. Není ale možné úplně zrušit speciální školy, protože jsou děti s tak závažnými postiženími, že pro ně bude speciální škola vhodnější.
slovník: inkluzivní pedagogika - vychází z myšlenky, že školy mají vzdělávat a vychovávat všechny děti společně, a to bez ohledu na jejich předpoklady a handicapy (tělesné i duševní)
Ukázka z rozhovoru s vedoucí úseku speciálního vzdělávání ministerstva školství Lenkou Felcmanovou:
Kristina Kolovrátková
Stisk Studentský deník
Recenze: Divoká říše slibuje více, než zvládne splnit
Novinka nakladatelství CooBoo - Divoká říše autorky Stacey Marie Brown: Kniha se odehrává v dystopické Budapešti a nakladatelství se ji nebojí srovnat i s velikány žánru adult fantasy, ke kterým má však daleko.
Stisk Studentský deník
Tvorba komunity je pro nás klíčová, říká vedoucí Radia R Barbora Dohnalová
Největší studentské rádio na území Česka a Slovenska má nově zvolené vedení. Místo station manažerky získala studentka Barbora Dohnalová. V rozhovoru mluvíme o autenticitě, fungování, ale i osobním vztahu Dohnalové k Radiu R.
Stisk Studentský deník
Zápasník Chotěnovský: Trend MMA je teprve na začátku
V jednadvaceti letech se rozhodl pro sport, který u nás v té době nikdo neznal. Denně dojížděl sedmdesát kilometrů na tréninky z Dolní Dobrouče do Hradce Králové. Řeč je o MMA zápasníkovi Lukáši Chotěnovském.
Stisk Studentský deník
Komentář: Reklama na Formuli 1 v americkém Austinu
Max Verstappen znovu kraloval. Tentokrát na okruhu COTA (Circuit of the Americas) ve Spojených státech Amerických. Předcházelo tomu ale drama plné nehod, předjíždění a chyb. Byla to Formule 1, tak, jak ji známe.
Stisk Studentský deník
Recenze: Hlavní hrdina přepere tygra. To je bollywoodský trhák RRR
Bollywoodský film RRR, který se odehrává v koloniální Indii, nenechá diváka ani na chvíli usnout. Emoce, zpěv, boje. Film plný adrenalinu a nebezpečí.
Další články autora |
Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili
Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...
Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce
Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...
Drahé a rezavé, řeší Ukrajinci zbraně z Česka. Ani nezaplatili, brání se firma
Premium České zbrojařské firmy patří dlouhou dobu mezi klíčové dodavatele pro ukrajinskou armádu i tamní...
Fica čekají nejtěžší hodiny, od smrti ho dělily centimetry, řekl Pellegrini
Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica je stabilizovaný, ale nadále vážný, řekl po...
Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru
Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...
Za Raísího truchlí Rusko i Hamás. My to nebyli, ujišťuje Izrael
Do Íránu po smrti prezidenta Ebráhíma Raísího a ministra zahraničí Hosejna Amírabdolláhjána míří...
Zemřel advokát Pavel Smutný, prezident Česko-izraelské obchodní komory
V neděli 19. května zemřel ve věku nedožitých 65 let advokát, filantrop a prezident Česko-izraelské...
Íránský prezident je po smrti, potvrdila televize. Našly se trosky vrtulníku
Íránský prezident Ebrahím Raísí a ministr zahraničí Hosejn Amírabdolláhján zemřeli při nedělní...
Lajky nestačí, věda potřebuje peníze, říká nový ministr Ženíšek
Premium Přichází nový ministr Marek Ženíšek, který má za úkol, slovy Miroslava Kalouska, „tančit na...
Prodej zasíťovaného stavebního pozemku s úchvatnými výhledy, Lešany
Lešany, okres Benešov
4 950 000 Kč
- Počet článků 2823
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1116x
Tiráž:
Vedoucí projektu Stisk online: Jaroslav Čuřík
E-mail: curik@fss.muni.cz
Adresa: Katedra mediálních studií a žurnalistiky, FSS MU, Joštova 10, 602 00 Brno.
Tiskové zprávy zasílejte na: stisk.munimedia@gmail.com
Seznam rubrik
Oblíbené stránky
- Katedra žurnalistiky FSS MU Brno
- Magazín M, časopis Masarykovy univerzity
- Stisk, studentský zpravodajský online deník na Facebooku
- Stisk online, studentský zpravodajský online deník (plná verze)
- Atrium, časopis Fakulty sociálních studií Masarykovy univerzity
- Muni TV, studentská televize Masarykovy univerzity
- Humans of FSS
- Stisk, studentský zpravodajský online deník na Twitteru
- Stisk, studentský zpravodajský online deník na Instagramu
- Stisk, studentský zpravodajský online deník na YouTube