Recenze: Čo nemôžeš splniť šlo na dřeň

Jedno z představení festivalu amatérských divadelních souborů divadelníBAF nabídlo sugestivní pohled na problematiku znásilnění ve formě absurdního dramatu.

Bojnický soubor Carpediem vznikl v lednu 2007 dohodou mezi centrem Carpediem a kulturním centrem Bojnice. Vystupují v něm studenti různých uměleckých oborů, umělci a zájemci o divadelní kumšt. Vedení souboru v současnosti obstarává Matěj Drozd a Igor Kasala ml.

Absurdní drama Čo nemôžeš splniť je autorským počinem souboru a režie se ujal Igor Kasala ml. Je nutné říci, že za inscenaci soubor získal  třetí místo na letošním ročníku soutěže ochotnických souborů s názvem Thália pod Bojnickým zámkom 2012. Jednalo se o patnáctý ročník soutěže. S touto inscenací přijeli členové souboru seznámit také publikum brněnského festivalu amatérských divadel.

Absurdní drama má zobrazovat skutečnost jako nesmyslnou. Vyjadřuje pocity bezmoci osamoceného člověka. To insenace v každém případě naplnila. Tématem byla destrukce osoby po znásilnění, pocity viny a sebeobviňování a schopnost přizpůsobit se ve společnosti. Strhující hra jedné herečky nutně musela diváka upoutat. Emotivní výstupy s plyšovým medvídkem a bičem, křikem a obviňováním podkreslené dramatickou hudbou upozorňovaly na palčivé společenské téma, které nesmí být přehlíženo.

Autoři se zaměřili na psychický a společenský vývoj znásilněné. Velmi emotivně a syrově, bez mnoha zbytečných slov, vyjádřili podstatu problému. Strach a bezmoc oběti, snaha očernit nejprve sebe a posléze druhé. To je hnací motor celého představení, při kterém vám místy tuhne krev v žilách a čekáte na rozuzlení. Závěrečná scéna ukládání plyšového medvídka - oběti do krabice od bot jako do rakve, jen završí všechny emoce, které vás při sledování zasáhnou. K náladě celého představení významně napomohl prostor Café Paradigma, které je situované ve sklepních prostorách. Podtrhl tak mrazivost a děsivost hry.

Závěrečný dlouho nekončící aplaus hovořil za vše a potvrdil, že i neprofesionální soubor je schopen připravit kvalitní inscenaci, která je dokáža oslovit a najít si své diváky. I malý festival může přinést netradiční a kvalitní zážitek srovnatelný s velkou scénou. A jen jedna herečka může udělat velkou hru.

Monika Zezulová

Více podobných článků najdete na webových stránkách magazínu Stisk.

Autor: Stisk Studentský deník | neděle 25.11.2012 23:32 | karma článku: 7,57 | přečteno: 552x