Premium

Získejte všechny články
jen za 49 Kč/měsíc

Předseda Dělnické mládeže: Chceme opravdovou demokracii

Rozhovor s předsedou brněnské Dělnické mládeže Erikem Lamprechtem o české společnosti, Janově a o Romech.

Erik Lamprecht, predseda brnenske Delnicke mladezeHana Klaskova

Erik Lamprecht (*1988) vystudoval střední školu potravinářskou v Brně. V současné době pracuje jako dělník v oboru elektrotechniky. Předsedou brněnské Dělnické mládeže se stal v březnu 2009. Současně působí také jako její tajemník.

Po nedávném rozpuštění Dělnické strany se spekulovalo také o možném zákazu Dělnické mládeže, odnože rozpuštěné strany. Její brněnský předseda Erik Lamprecht se ale nebojí. Rozhodnutí Nejvyššího správního soudu považuje za snůšku domněnek a polopravd. Nesouhlas s jeho verdiktem dal také nedávno najevo pomocí mlčenlivého happeningu v brněnských ulicích.

Co vás přimělo vstoupit do Dělnické mládeže?

Můj vstup vyplynul z mé předchozí činnosti v Dělnické straně. Když vznikala pobočka Dělnické mládeže, vyprofilovala se z mladších lidí ve straně. A já dostal důvěru být předsedou.

 

Mohl byste zkratce shrnout základní body vašeho programu?

Hlavním cílem je kulturní náprava národa. To znamená odpoutání se od materialismu, návrat ke kulturním hodnotám a morální náprava výchovou.

 

Nešlo by to konkrétněji?

Program v současné době upravujeme. Původní verze byla vystavěna na pilířích celkové morální nápravy národa. Nyní se v programu dělají úpravy ohledně apelu na výchovu nových členů.

 

Ale to ještě pořád není moc konkrétní. Mohl byste jmenovat nějaké základní body programu?

My nemáme vyloženě politický program, protože nejsme politické uskupení. Jsme jen občanské sdružení.

 

V předchozím programu jste konkrétní body měli.

Jistě. Například tam bylo, že místní půdou můžou disponovat jen místní lidé. Opravdu ale program neznám zpaměti. Je to určitá jednotná ideologie.

Je v podstatě totalita

 

Co je podle vás největším problém české společnosti?

Podle mě spočívá problém spíše v řízení společnosti. Což znamená problém systému. My usilujeme o jeho zcela zásadní změnu.

 

Změnu demokracie?

Ano.

 

V co?

V opravdovou demokracii.

 

Jak by vypadala taková opravdová demokracie?

Demokracie znamená vládu lidu. Lidé se mají podílet na vládě.

 

Teď se nepodílí?

Ne, teď určitě ne. Teď systém funguje tak, že lidé volí neustále ty samé kandidáty. Současná vládnoucí skupina předem určuje ty, kteří budou zvoleni. Lidé automaticky volí ODS nebo ČSSD a nenapadne je, že mohou volit i ostatní. Vláda se o to účelně stará. To znamená, že je v podstatě totalita.

 

A jak byste tuto situaci řešili?

Představujeme si stát, který funguje na principu skutečné demokracie, který lpí na národních hodnotách a má silnou sociální politiku.

Romy neznevýhodňujeme

 

Jaký je váš postoj k Romům?

Jako celek na mě nepůsobí dobrým dojmem. Ale to neznamená, že bych je automaticky odsuzoval od pohledu.

 

Ani vaše ideologie Romy neznevýhodňuje?

Myslím si, že rovné podmínky pro všechny nejsou znevýhodňováním vyloženě Romů, ale všech nezodpovědných individuí. Romové do české společnosti nezapadají. Celkově mají jinou národní kulturu a mentalitu, takže se chovají odlišně od místních lidí.

 

Máte nějaký recept na řešení takovéto situace?

Jednou z našich hlavních priorit je sociální politika, která by měla být nastavena pro všechny rovně. Tudíž by měla řešit i tento problém.

 

Teď není nastavena rovně?

Nemám dojem, že je nastavena rovně. S troškou nadsázky si myslím, že kdybychom měli moc tady rozhodovat my, ten problém vyřeší sám. Spousta cikánů by odtud odešla raději sama.

Bitva o Janov byla vyprovokována policisty

Na sjezdech neonacisté vystupují tak, že u širší veřejnosti vzbuzují strach. Jaký z toho máte pocit?

Vyhradil bych se vůči označení neonacisté. To je dost škatulkující. Třeba označení příznivci Dělnické strany by bylo vhodnější. Co se strachu týče - zcela logicky za něj mohou především represivní orgány, které atmosféru strachu organizují. Je sice pravdou, že se na našich manifestacích vyskytují lidi, kteří vypadají opravdu odpudivě a název neonacisti by si zasloužili. Jsou oblečení v maskáčích nebo ve vojenském oblečení, což je odpudivé, agresivní a absolutně se příčící jakýmkoliv našim ideálům. K těmto lidem nemám žádné sympatie, nejraději bych se s nimi ani nebavil. Černé oblečení je na té samé úrovni, naprosto nedůstojné pro naše myšlenky. Ale na druhou stranu jsem v životě neviděl, že by na našich demonstracích spontánně docházelo k nějakým výtržnostem, k ohrožování bezpečnosti veřejnosti.

 

A co třeba Janov?

To nebylo ohrožování. V Janově prvotní příčinu střetu vyprovokovali policisté. Potom tam už byla spousta nažhavených lidí.

 

Podle prohlášení Nejvyššího správního soudu byla akce cíleným pokusem o pogrom. Souhlasíte s tímto vyjádřením?

V celém prohlášení Nejvyššího správního soudu je řada domněnek a polopravd, to pro mě není.

 

Nejvyšší správní soud by jistě nevystavěl své rozhodnutí o rozpuštění Dělnické strany na domněnkách.

V dnešní době bych se ani nedivil, kdyby rozhodnutí vystavěli na takových věcech.

 

A máte pro své tvrzení nějaké důkazy?

Určitě je můžu zpětně dodat.

 

Vraťme se ale k Janovu. Co by se podle vás stalo, kdyby policie nezasáhla?

Takovou situaci nemůžu a nedokážu předvídat. Nevím, jak by to v Litvínově potom vypadalo.

 

Chcete tím říci, že že demonstrace nemusela být dokončena pokojně?

Opravdu nevím. Třeba ano, třeba ne.

 

Kdybyste předpokládali pokojnou demonstraci, proč jste u sebe měli tolik zbraní?

Já jsem u sebe neměl žádné zbraně, dělobuchy ani nože. Ale spousta lidí u sebe nosí nůž jen tak.

 

 

Hana Klašková


Erik Lamprecht (*1988) vystudoval střední školu potravinářskou v Brně. V současné době pracuje jako dělník v oboru elektrotechniky. Předsedou brněnské Dělnické mládeže se stal v březnu 2009. Současně působí také jako její tajemník.

Po nedávném rozpuštění Dělnické strany se spekulovalo také o možném zákazu Dělnické mládeže, odnože rozpuštěné strany. Její brněnský předseda Erik Lamprecht se ale nebojí. Rozhodnutí Nejvyššího správního soudu považuje za snůšku domněnek a polopravd. Nesouhlas s jeho verdiktem dal také nedávno najevo pomocí mlčenlivého happeningu v brněnských ulicích.

Co vás přimělo vstoupit do Dělnické mládeže?
Můj vstup vyplynul z mé předchozí činnosti v Dělnické straně. Když vznikala pobočka Dělnické mládeže, vyprofilovala se z mladších lidí ve straně. A já dostal důvěru být předsedou.
Mohl byste zkratce shrnout základní body vašeho programu?
Hlavním cílem je kulturní náprava národa. To znamená odpoutání se od materialismu, návrat ke kulturním hodnotám a morální náprava výchovou.
Nešlo by to konkrétněji?
Program v současné době upravujeme. Původní verze byla vystavěna na pilířích celkové morální nápravy národa. Nyní se v programu dělají úpravy ohledně apelu na výchovu nových členů.
Ale to ještě pořád není moc konkrétní. Mohl byste jmenovat nějaké základní body programu?
My nemáme vyloženě politický program, protože nejsme politické uskupení. Jsme jen občanské sdružení.
Ale v předchozím programu jste konkrétní body měli.
Jistě. Například tam bylo, že místní půdou můžou disponovat jen místní lidé. Opravdu ale program neznám zpaměti. Je to určitá jednotná ideologie.

Je v podstatě totalita
Co je podle vás největším problém české společnosti?
Podle mě spočívá problém spíše v řízení společnosti. Což znamená problém systému. My usilujeme o jeho zcela zásadní změnu.
Změnu demokracie?
Ano.
V co?
V opravdovou demokracii.
Jak by vypadala taková opravdová demokracie?
Demokracie znamená vládu lidu. Lidé se mají podílet na vládě.
Teď se nepodílí?
Ne, teď určitě ne. Teď systém funguje tak, že lidé volí neustále ty samé kandidáty. Současná vládnoucí skupina předem určuje ty, kteří budou zvoleni. Lidé automaticky volí ODS nebo ČSSD a nenapadne je, že mohou volit i ostatní. Vláda se o to účelně stará. To znamená, že je v podstatě totalita.
A jak byste tuto situaci řešil?
Představujeme si stát, který funguje na principu skutečné demokracie, který lpí na národních hodnotách a má silnou sociální politiku.

Romy neznevýhodňujeme
Jaký je váš postoj k Romům?
Jako celek na mě nepůsobí dobrým dojmem. Ale to neznamená, že bych je automaticky odsuzoval od pohledu.
Ani vaše ideologie Romy neznevýhodňuje?
Myslím si, že rovné podmínky pro všechny nejsou znevýhodňováním vyloženě Romů, ale všech nezodpovědných individuí. Romové do české společnosti nezapadají. Celkově mají jinou národní kulturu a mentalitu, takže se chovají odlišně od místních lidí.
Máte nějaký recept na řešení takovéto situace?
Jednou z našich hlavních priorit je sociální politika, která by měla být nastavena pro všechny rovně. Tudíž by měla řešit i tento problém.
Teď není nastavena rovně?
Nemám dojem, že je nastavena rovně. S troškou nadsázky si myslím, že kdybychom měli moc tady rozhodovat my, ten problém vyřeší sám. Spousta cikánů by odtud odešla raději sama.

Bitva o Janov byla vyprovokována policisty
Na sjezdech neonacisté vystupují tak, že u širší veřejnosti vzbuzují strach. Jaký z toho máte pocit?
Vyhradil bych se vůči označení neonacisté. To je dost škatulkující. Třeba označení příznivci Dělnické strany by bylo vhodnější. Co se strachu týče - zcela logicky za něj mohou především represivní orgány, které atmosféru strachu organizují. Je sice pravdou, že se na našich manifestacích vyskytují lidi, kteří vypadají opravdu odpudivě a název neonacisti by si zasloužili. Jsou oblečení v maskáčích nebo ve vojenském oblečení, což je odpudivé, agresivní a absolutně se příčící jakýmkoliv našim ideálům. K těmto lidem nemám žádné sympatie, nejraději bych se s nimi ani nebavil. Černé oblečení je na té samé úrovni, naprosto nedůstojné pro naše myšlenky Ale na druhou stranu jsem v životě neviděl, že by na našich demonstracích spontánně docházelo k nějakým výtržnostem, k ohrožování bezpečnosti veřejnosti.
A co třeba Janov?
To nebylo ohrožování. V Janově prvotní příčinu střetu vyprovokovali policisté. Potom tam už byla spousta nažhavených lidí.
Podle prohlášení Nejvyššího správního soudu byla akce cíleným pokusem o pogrom. Souhlasíte s tímto vyjádřením?
V celém prohlášení Nejvyššího správního soudu je řada domněnek a polopravd, to pro mě není.
Nejvyšší správní soud by jistě nevystavěl své rozhodnutí o rozpuštění Dělnické strany na domněnkách.
V dnešní době bych se ani nedivil, kdyby rozhodnutí vystavěli na takových věcech.
A máte pro své tvrzení nějaký důkaz?
Určitě je můžu zpětně dodat.
Vraťme se ale k Janovu. Co by se podle vás stalo, kdyby policie nezasáhla?
Takovou situaci nemůžu a nedokážu předvídat. Nevím, jak by to v Litvínově potom vypadalo.
Rozumím tomu správně tak, že by demonstrace nemusela být dokončena pokojně?
Opravdu nevím. Třeba ano, třeba ne.
Kdybyste předpokládali pokojnou demonstraci, proč jste u sebe měli tolik zbraní?
Já jsem u sebe neměl žádné zbraně, dělobuchy ani nože. Ale spousta lidí u sebe nosí nůž jen tak. Třeba ve městě.
To myslíte vážně?
Já myslel třeba, když někdo jede na čundr.

Hana Klašková

Autor: Stisk Studentský deník | pátek 26.3.2010 20:12 | karma článku: 15,69 | přečteno: 2160x

Další články autora

Stisk Studentský deník

Recenze: Divoká říše slibuje více, než zvládne splnit

Novinka nakladatelství CooBoo - Divoká říše autorky Stacey Marie Brown: Kniha se odehrává v dystopické Budapešti a nakladatelství se ji nebojí srovnat i s velikány žánru adult fantasy, ke kterým má však daleko.

22.11.2022 v 13:00 | Karma: 9,81 | Přečteno: 291x | Diskuse | Kultura

Stisk Studentský deník

Tvorba komunity je pro nás klíčová, říká vedoucí Radia R Barbora Dohnalová

Největší studentské rádio na území Česka a Slovenska má nově zvolené vedení. Místo station manažerky získala studentka Barbora Dohnalová. V rozhovoru mluvíme o autenticitě, fungování, ale i osobním vztahu Dohnalové k Radiu R.

14.11.2022 v 12:31 | Karma: 9,35 | Přečteno: 197x | Diskuse | Média

Stisk Studentský deník

Zápasník Chotěnovský: Trend MMA je teprve na začátku

V jednadvaceti letech se rozhodl pro sport, který u nás v té době nikdo neznal. Denně dojížděl sedmdesát kilometrů na tréninky z Dolní Dobrouče do Hradce Králové. Řeč je o MMA zápasníkovi Lukáši Chotěnovském.

3.11.2022 v 12:19 | Karma: 8,03 | Přečteno: 151x | Diskuse | Sport

Stisk Studentský deník

Komentář: Reklama na Formuli 1 v americkém Austinu

Max Verstappen znovu kraloval. Tentokrát na okruhu COTA (Circuit of the Americas) ve Spojených státech Amerických. Předcházelo tomu ale drama plné nehod, předjíždění a chyb. Byla to Formule 1, tak, jak ji známe.

25.10.2022 v 16:17 | Karma: 9,47 | Přečteno: 153x | Diskuse | Sport

Stisk Studentský deník

Recenze: Hlavní hrdina přepere tygra. To je bollywoodský trhák RRR

Bollywoodský film RRR, který se odehrává v koloniální Indii, nenechá diváka ani na chvíli usnout. Emoce, zpěv, boje. Film plný adrenalinu a nebezpečí.

19.10.2022 v 13:00 | Karma: 9,15 | Přečteno: 207x | Diskuse | Kultura

Nejčtenější

Praha podporuje stovky dárců, za krev dostanou roční kupón zdarma. Kdo konkrétně ho získá?

Dárkyně krve
15. května 2026  10:19

Metropole znovu ocení dlouholeté bezpříspěvkové dárce krve. Celkem 321 lidí letos získá roční kupon...

Jak dobře znáte úspěchy českého hokeje?

David Tomášek a Lukáš Dostál po vyhraném zápase s Norskem na hokejovém MS v...
vydáno 12. května 2026

Česká hokejová reprezentace má za sebou desítky nezapomenutelných momentů, které se zapsaly do...

Pánové, zahoďte džíny a přestaňte se pařit. Králem vedra je len, ramie nebo konopí

Len je považován za supermateriál. Látka se na slunci méně zahřívá a má...
15. května 2026

V létě vás před horkem nemusí chránit jen klasické bavlněné šortky a tričko. Existuje celá řada...

Praha otevře na dva dny muzea zdarma. Které umělecké expozice navštívíte bez placení?

Myslitel od Martina Janeckého z výstavy PLEJÁDY SKLA 1946-2019
15. května 2026  15:30

Hlavní město se v květnu opět připojí k celosvětové iniciativě, jejímž cílem je přiblížit...

Velkolepost linky B zhatil nedostatek financí. Měla to být pocta československému sklářství

Nástupiště Náměstí Republiky rovněž v roce 1985. Linka B pražského metra...
18. května 2026  14:14

Nejmladší linka pražského metra nevznikla pouze jako obyčejná dopravní spojnice. Stavba byla...

Vypustit, odbahnit. Populární kemp Stříbrný rybník vybuduje trubku do řeky

Na poloostrově v kempu Stříbrný rybník vystavěli nové chaty. (29. dubna 2026)
19. května 2026  12:22,  aktualizováno  12:22

Další miliony korun investovaly Městské lesy Hradec Králové před sezonou do kempu Stříbrný rybník....

Muzeum regionu Valašsko a další instituce ve Vsetíně připravují Vsetínskou noc

ilustrační snímek
19. května 2026  10:44,  aktualizováno  10:44

Muzeum regionu Valašsko a další organizace a instituce ve Vsetíně připravují na pátek Vsetínskou...

Vědci z ústecké univerzity vytvořili díky dronu digitální dvojče kostela v Mostě

ilustrační snímek
19. května 2026  10:40,  aktualizováno  10:40

Tým z fakulty životního prostředí na ústecké univerzitě pomocí dronu naskenoval kostel Nanebevzetí...

Sokolí mláďata z Teplických skal zmizela, ochranáři zjišťují příčinu

ilustrační snímek
19. května 2026  10:34,  aktualizováno  10:34

Hnízdění sokolů stěhovavých v Teplických skalách v CHKO Bromouvsko skončilo předčasně. Tři mláďata...

Je vám přes čtyřicet? Soutěžíme o přírodní doplněk stravy MenoVit Balance
Je vám přes čtyřicet? Soutěžíme o přírodní doplněk stravy MenoVit Balance

Období po čtyřicítce přináší řadu změn, které mohou ovlivnit fyzickou i psychickou pohodu. Dopřejte si proto přírodní podporu v čase, kdy ji vaše...

  • Počet článků 2823
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1124x
Stisk online je studentský online deník tvořený studenty Katedry mediálních studií a žurnalistiky Fakulty sociálních studií Masarykovy univerzity v Brně. Blog Stisku je po dohodě s redakcí Blog iDnes.cz koncipován jako skupinový. Stisk vznikl v roce 1997 jako jeden z prvních internetových časopisů v České republice, v rámci blogu iDnes se představuje od února 2009. Plná verze časopisu Stisk online je k dispozici zde.

Tiráž:
Vedoucí projektu Stisk online: Jaroslav Čuřík
E-mail: curik@fss.muni.cz
Adresa: Katedra mediálních studií a žurnalistiky, FSS MU, Joštova 10, 602 00 Brno.
Tiskové zprávy zasílejte na: stisk.munimedia@gmail.com
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.