Pouliční marketing: propisky, lidská práva i příroda

Potkáte je všude, kde jsou lidé. Někdy apaticky, jindy horlivě nabízejí předměty za úplatu. Charitativní prodej a oslovování budoucích klientů na ulici je stále častější. Ale máme s tím ještě trpělivost?

Radana Kolcavova. Foto: Archiv autorky

Každý, kdo alespoň občas prochází centrem Brna, jistě ví, kolikrát byl osloven nějakým tazatelem či prodejcem. Ať už jde o Greenpeace, Amnesty International nebo Hnutí Duha. Ačkoliv je zaměření těchto organizací odlišné, na ulici touží po jednom: ulovit.

Ono se řekne „věnujte nám pět minut“, ovšem v součtu by to byla půlhodina zdržení při každém průchodu městem. Oslovení kolemjdoucích je univerzální frází typu: „Není vám lhostejné životní prostředí?“, což potenciálního dárce většinou jen odradí. I po odpovědi: „Ne, není.“ považují tuto debatu za ukončenou. Těžko si představit, že by tazatel i dotázaný tento globální problém vyřešili na ulici, když ani celosvětové konference odborníků na něj nestačí.

Do ulic vysílají prodejce i různé charitativní organizace. Ti nabízejí nepřeberné množství předmětů denní nepotřeby. Tyto drobnosti „made in China“ dotyčného příliš nelákají, proto jsou doprovázeny sloganem o dětech s rakovinou, zvířatech v útulku či o nevidomých. I to nejohyzdnější plyšové zvíře na klíče se najednou zdá být prostředníkem dobra a laskavosti. Sebesilnější tvrzení se však stává s pátým zopakováním banálním a otravným.  

V záloze číhají také propagátoři telefonních služeb a levných parfémů. Tito lidé bývají obzvláště neoblomní. Jejich monolog bez nádechu prakticky nelze přerušit. Jsou i tací, co prchajícím zákazníkům nevyžádaný parfém vhodí do tašky přímo. Dohodu pak považují za sjednanou.

Vzhledem k faktu, že nabídka dlouhodobě převyšuje poptávku, lidem ve městě dochází trpělivost. Není potom divu, že jsou často vůči prodejcům/tazatelům nepříjemní nebo i agresivní. Tento druh brigády proto patří k psychicky náročnějším a je nutné mít pro něj určité povahové rysy. Ocelovými nervy počínaje a velkou mírou sebezapření konče.

Nejčastějšími pracovníky v tomto nelehkém oboru bývají studenti. Spolu s pozicí operátora call centra patří tato práce k nejvíce nabízeným. Lítost a soucit vůči těmto brigádníkům však mnozí nenacházejí. Reakce na ně jsou převážně negativní. Ostatně není se čemu divit, při jejich koncentraci v ulicích moravské metropole.


Radana Kolčavová

 

 

Co si o marketingu v ulicích myslí Brňané a s jakými reakcemi se setkávají prodejci?

Vybírání na charitu v ulicích je vydírání, říká oslovený Brňan. Lidé jsou ke mně často vulgární, popisuje zase prodejkyně. Rozlišné názory přináší audio anketa. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
























Radana Kolčavová

Autor: Stisk Studentský deník | neděle 27.9.2009 9:16 | karma článku: 9,34 | přečteno: 495x