Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Podmínky pro herní průmysl se v Česku zlepšují, říká zakladatel iniciativy GameDev Area

O českém herním průmyslu jsme hovořili s Jakubem Bedecsem, zakladatelem iniciativy GameDev Area, která se snaží dostat tuzemské vývojáře mezi světovou špičku.

Pokud jste nedávno zaregistrovali čtyřdenní vývojářskou herní konferenci Game Access, s takovými jmény jako Chris Avellone (designér, pracoval například na hře Fallout) nebo Mateusz Tomaszkiewicz (designér příběhu herní série Zaklínač), tak vězte, že za ní stáli lidé z GameDev Area, kteří se od roku 2014 snaží pomáhat českým herním vývojářům. O tom, co chybí českému hernímu průmyslu a jak se jej snaží zlepšovat, jsme mluvili se zakladatelem iniciativy Jakubem Bedecsem.

GameDev Area pochází z iniciativy vývojářů s několikaletou praxí, kteří dokázali definovat, co odvětví chybí. Co tedy přesně českému vývojářství chybělo či stále chybí?

Chybí tu především lidé. Ačkoli každý rok přibude několik nových schopných vývojářů, poptávka po mladém talentu je mnohonásobně vyšší. To souvisí s tím, že výuka herních oborů stále není příliš rozšířená a zarytých nadšenců samouků, kteří jsou ochotní obětovat několik let života učení se na menších projektech, není tolik jako na začátku minulé dekády.
Chyběla tu ale také užší spolupráce. To bylo dáno tím, že, jako v mnoha odvětvích spolu jednotlivá studia a lidé, kteří byli jejich součástí, příliš nekomunikovala, protože o sobě mnohdy vůbec nevěděla. To samozřejmě není něco, co by mohla změnit jakákoli nezávislá iniciativa, to musí chtít změnit každý jeden z nás. My se alespoň snažíme připravit co nejideálnější podmínky, aby měli lidé chuť s tím něco dělat. A zatím se nám to dle ohlasů ze všech stran daří.
Máte také několik projektů, které mají za cíl vývojáře rozvíjet, jako jsou setkání, vzdělávací semináře nebo třeba konference. Který z nich hodnotíte jako nejpřínosnější?

Právě naše projekty jsou tím, co ony příznivé podmínky vytváří. Přínosnost jednotlivých akcí je těžké hodnotit, jsou-li vytržené z kontextu. Každá přináší něco trochu jiného a jen díky jejich kombinaci je možné docílit toho, co jsme si vytyčili.
A kromě těchto projektů, jak ještě podporujete herní průmysl?

Vším, co nás jen napadne a máme na to jen sebemenší kapacity. Mimo projektů jako jsou meetupy, gamejamy, konference herních vývojářů či sportovní události, jsme také my sami vývojáři. To samo o sobě herní průmysl samozřejmě také podporuje, ať už ve smyslu, že tu v Jihomoravském kraji vzniká další velký a doufejme i zajímavý projekt, tak v tom, že je zase o pár pracovních míst víc.
Do hry se ale dostávají i dílčí vyjednávání například s Jihomoravským Inovačním Centrem, městem Brnem či Jihomoravským krajem. Nejenže s nimi jednáme o zviditelnění a přímé podpoře herního průmyslu v regionu, ale už samotná jednání přenáší do mysli zastupitelů veřejné správy větší povědomí o tom, co to herní průmysl vlastně je a jak velký má význam.
Nedávno jste také pořádali mezinárodní vývojářskou konferenci Game Access. Kolik dorazilo návštěvníků? A byli to především lidé z praxe, nebo i studenti?

Konference Game Access pro nás byla velkou událostí a jsme rádi, že dopadla tak dobře. Chceme ještě jednou poděkovat všem, kteří se přišli podívat i všem, kteří nás podpořili. Celkem jsme měli lehce přes šest set návštěvníků, takže jsme zase o kus vyrostli. Byli to především lidé z praxe, ať už začínající či velmi zkušení vývojáři. Studentů jsme čekali více, a i když se samozřejmě na konferenci také ukázali, doufáme, že se nám jich příští rok podaří nalákat mnohem větší počet. Přeci jen je mladý talent jednou z věcí, kterou teď herní průmysl kriticky potřebuje.
Podařilo se vám do Brna dostat atraktivní speakery, jako například Mateusze Tomaszkiewicze, který pracoval na atraktivní herní sérii Zaklínač. Který řečník se nejvíce líbil vám a proč?

Jsme opravdu moc rádi, že se nám letos do Brna podařilo nalákat velká jména. Bylo by asi trochu nefér hodnotit, která z přednášek byla z našeho osobního pohledu nejlepší, neboť jako organizátoři jsme měli možnost vidět jen několik málo přednášek a ani jednu od začátku do konce. Těšíme se, až budou zpracované záznamy.
Přípravě programu jsme ale věnovali hodně času i úsilí, sledovali jsme předchozí výstupy všech řečníků a skládali rozvrh tak, aby si pokud možno každý mohl vybrat, co ho zajímá a výklad si vychutnal. Podle ohlasů se nám to do velké míry podařilo.
O který z workshopů byl největší zájem?

Zájem byl velmi vyrovnaný. I trochu dražší workshop Nicholase Lovella byl prakticky vyprodán. Jedná se totiž o skutečnou kapacitu v oboru a i ti, co sami vedou workshopy pro začínající či lehce pokročilé, se od něj mají co naučit.

Myslíte si, že stále platí, že je Brno "herním městem"?

Naprosto. V Brně je tradičně největší koncentrace herních vývojářů. Snad na tom má podíl i to, že je to město studentů, a to nejen českých, ale také mnoha slovenských, což v jiných městech tolik nevidíte. Svá sídla nebo pobočky tu mají jak čeští vývojářští obři, tak bezpočet menších a mnohdy velmi úspěšných studií. A vůbec nejdůležitější je, že tu funguje přátelsky naladěná vývojářská komunita.
Zlepšují se v Česku podmínky pro lidi, kteří by se chtěli věnovat některému z oborů souvisejícím s vývojem her, nebo platí, že za příležitostmi do zahraničí?

Podmínky se určitě zlepšují. Vnímání zahraničí jako něčeho bezpodmínečně lepšího je už spíše přežitek. Ano, v zahraničí je spousta vynikajících příležitostí, dost jich je ale i u nás. Možnosti jak profesionálního, tak finančního růstu jsou srovnatelné. Finančně možná ne absolutně, ale při přepočtu na životní náklady zcela určitě. Nevýhody tu samozřejmě jsou, ale spíše pro majitele firem, kteří se například zatím netěší žádné podpoře státu. Samozřejmě také záleží na tom, s jakou zemí chcete Česko srovnávat.

Nabývá podle vás herní průmysl na stále větší důležitosti?

Rozhodně. Nejenom že herní průmysl již tržbami dávno a vysoce předčil například ten filmový, ale lidé začínají vnímat hry jako plnohodnotnou součást kultury. Mluvíme tady nejen o aktivních či bývalých hráčích, ale i o lidech ze státní správy či různých kulturních institucích. Jsem proto rád, že například Muzeum Města Brna bude na přelomu roku na Špilberku pořádat výstavu Kouzelný svět počítačových her.
Michaela Lebedíková

Autor: Stisk Studentský deník | neděle 21.5.2017 15:00 | karma článku: 13,27 | přečteno: 218x
  • Další články autora

Stisk Studentský deník

Recenze: Divoká říše slibuje více, než zvládne splnit

Novinka nakladatelství CooBoo - Divoká říše autorky Stacey Marie Brown: Kniha se odehrává v dystopické Budapešti a nakladatelství se ji nebojí srovnat i s velikány žánru adult fantasy, ke kterým má však daleko.

22.11.2022 v 13:00 | Karma: 9,09 | Přečteno: 248x | Diskuse| Kultura

Stisk Studentský deník

Tvorba komunity je pro nás klíčová, říká vedoucí Radia R Barbora Dohnalová

Největší studentské rádio na území Česka a Slovenska má nově zvolené vedení. Místo station manažerky získala studentka Barbora Dohnalová. V rozhovoru mluvíme o autenticitě, fungování, ale i osobním vztahu Dohnalové k Radiu R.

14.11.2022 v 12:31 | Karma: 8,62 | Přečteno: 162x | Diskuse| Média

Stisk Studentský deník

Zápasník Chotěnovský: Trend MMA je teprve na začátku

V jednadvaceti letech se rozhodl pro sport, který u nás v té době nikdo neznal. Denně dojížděl sedmdesát kilometrů na tréninky z Dolní Dobrouče do Hradce Králové. Řeč je o MMA zápasníkovi Lukáši Chotěnovském.

3.11.2022 v 12:19 | Karma: 7,29 | Přečteno: 131x | Diskuse| Sport

Stisk Studentský deník

Komentář: Reklama na Formuli 1 v americkém Austinu

Max Verstappen znovu kraloval. Tentokrát na okruhu COTA (Circuit of the Americas) ve Spojených státech Amerických. Předcházelo tomu ale drama plné nehod, předjíždění a chyb. Byla to Formule 1, tak, jak ji známe.

25.10.2022 v 16:17 | Karma: 8,79 | Přečteno: 140x | Diskuse| Sport

Stisk Studentský deník

Recenze: Hlavní hrdina přepere tygra. To je bollywoodský trhák RRR

Bollywoodský film RRR, který se odehrává v koloniální Indii, nenechá diváka ani na chvíli usnout. Emoce, zpěv, boje. Film plný adrenalinu a nebezpečí.

19.10.2022 v 13:00 | Karma: 8,42 | Přečteno: 185x | Diskuse| Kultura
  • Nejčtenější

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Německo je otřeseno. Přišel brutální útok na politika, pak následoval další

4. května 2024  17:40,  aktualizováno  21:09

Na lídra kandidátky německé sociální demokracie (SPD) v Sasku do evropských voleb Matthiase Eckeho...

Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů

4. května 2024

Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...

Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné

2. května 2024  16:40,  aktualizováno  3.5 12:38

Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...

Na Strakonické havaroval autobus s autem. Jsou zranění, řidič osobního vozu ujel

6. května 2024  8:50,  aktualizováno  9:35

V pondělí dopoledne omezila provoz na Strakonické ulici v pražské Velké Chuchli havárie osobního...

Izrael chystá úder, evakuuje Rafáh. Hamás odmítá příměří, uvedl ministr

6. května 2024  6:50,  aktualizováno  9:26

Izraelská armáda v pondělí ráno zahájila evakuaci části Rafáhu na jihu Pásma Gazy před dlouho...

Chlapec havaroval v lese na Vsetínsku, zachraňoval jej vrtulník s jeřábem

6. května 2024  9:26

Komplikovaný zásah v těžkém terénu za sebou mají členové záchranné služby. Ti vyrazili na pomoc...

Vstupenky na MS v hokeji s iDNES Premium. Získejte ho jen za 49 Kč na 3 měsíce

3. května 2024,  aktualizováno  6.5 9:09

Před blížícím se mistrovstvím světa v hokeji přichází iDNES Premium s mimořádnou akční nabídkou....

  • Počet článků 2823
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1121x
Stisk online je studentský online deník tvořený studenty Katedry mediálních studií a žurnalistiky Fakulty sociálních studií Masarykovy univerzity v Brně. Blog Stisku je po dohodě s redakcí Blog iDnes.cz koncipován jako skupinový. Stisk vznikl v roce 1997 jako jeden z prvních internetových časopisů v České republice, v rámci blogu iDnes se představuje od února 2009. Plná verze časopisu Stisk online je k dispozici zde.

Tiráž:
Vedoucí projektu Stisk online: Jaroslav Čuřík
E-mail: curik@fss.muni.cz
Adresa: Katedra mediálních studií a žurnalistiky, FSS MU, Joštova 10, 602 00 Brno.
Tiskové zprávy zasílejte na: stisk.munimedia@gmail.com